كابل - ایرنا - دفاع از مردم مظلوم فلسطین و ابراز انزجار از اشغال بیت المقدس توسط صهیونیست ها در جهان اسلام، قدمتی به اندازه خود زمان اشغال آن دیار دارد و به استناد مدارك تاریخی، ملت محروم افغانستان از پیشگامان عرصه دفاع شرعی از ملت مظلوم فلسطین محسوب می شوند.

به گزارش ایرنا، یكی از اندیشمندانی كه در مورد عملكرد تاریخی ملت افغانستان در موضوع اشغال فلسطین تحقیقات جامعی انجام داده است روز جمعه به مناسبت روز قدس به خبرنگار ایرنا در كابل گفت: می توان ادعا كرد افغانستان از نخستین كشورهایی است كه برای دفاع از قدس وارد عمل شده است.
« سید جعفر عادلی » به اسناد و مدارك تاریخی مانده از 70 سال افت و خیز حاكمیت سیاسی و امنیتی در افغانستان افزود: می توان از سال 1327 خورشیدی یعنی شروع روند اشغال فلسطین تا امروز حمایت ملت افغانستان را از آرمان قدس در چهار مقطع مهم بازخوانی كرد.
وی از ماه مبارك رمضان به عنوان زمان مشترك در شروع همه مقاطع تاریخی برای حركت ملت افغانستان در دفاع از قدس و مردم مظلوم فلسطین یاد می كند و به تشریح مستندات تاریخی این حمایت ها در چهار مقطع زمانی می پردازد.

**مقطع نخست؛ ایجاد كمیته حمایت از مجاهدین فلسطینی در خرداد 1327
در نخستین روزهای اشغال بیت‌ المقدس یكی از اولین كشورهایی كه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را محكوم و از مجاهدت مردم فلسطین حمایت نمودند، افغانستان است .
دقیقا 70 سال قبل وقتی مسلمانان افغانستان و رهبران و شخصیت های دینی آنها خبر اشغال فلسطین را در جریان جنگ اول اعراب و رژیم صهیونیستی از طریق رادیو لندن و دیگر رسانه ها شنیدند شعباتی را با عنوان اعانه به مجاهدین فلسطین برای جمع آوری كمك‌های نقدی دایر كردند.
اولین كمك مالی از شعبه 403 در تكیه مرحوم «میر اكبرآغا» كابل برای مجاهدان فلسطین حواله شده و سند انتقال آن به مبلغ 900 افغانی در تاریخ 7 خرداد سال 1327 خورشیدی مصادف با 28 می 1948 میلادی ثبت شده است.
باید در نظر داشت كه در 14 می 1948 میلادی تنها چند ساعت پیش از آن كه انگلستان پایان حاكمیت خود را بر فلسطین اعلام كند خبر تاسیس كشوری به نام 'اسرائیل' منتشر شد.
توجه به تقدم و تاخر تاریخ وقایع نشان می دهد كه ملسمانان افغانستان با توجه به ابزارهای محدود ارتباطاتی در آن سال ها، اشراف به هنگامی در مورد معضل پدیده ای شوم با عنوان رژیم صهیونیستی داشته اند.
در آن مقطع علمایی مانند شهید «میرعلی اصغر شعاع »، مولوی «نورالمشایخ مجددی»، شهید «سید اسماعیل بلخی» و مولوی شهید «عطاالله فیضانی» از جمع عالمان اهل سنت و تشیع افغانستان هدایت برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز علیه اشغال قدس را در كابل و برخی از استان های افغانستان بر عهده داشتند.
در جمع هزاران زن و مرد ، شیعه و سنی حاضر در تظاهرات سال 1327 كابل شهید بلخی در تبیین توطئه استعماری برای فلسطین می گوید: «قدرت های استعماری، یك عده از یهودیان نژاد پرست را از سراسر جهان آورده اند و بر مردم مظلوم فلسطین مسلط كرده اند و می خواهند به این بهانه ، قدس، اولین قبله مسلمین را اشغال كنند.»
وی ادامه می دهد : « چرا یك عده‌ محدود صهیونیست آمده اند و فلسطین را گرفته اند. مگر آنها به فلسطین اكتفا می‌كنند؟ این ها هدفشان نیل تا فرات و از فرات تا ایران و از ایران تا هرات و از هرات تا بلخ و بخارا است، می خواهند در آینده برهمه جوامع اسلامی تسلط پیدا كنند و ذخایر طبیعی این كشورها را غارت كنند و در حقیقت نگذارند چیزی به نام اسلام قدرتمند، در جهان وجود داشته باشد و دنیا دربست باید تحت سلطه‌ استعمار و قدر ت های استكباری باشد.»
این سخنان در آن سال های نشانگر وجود بصیرتی روشن میان علمای و ملت آگاه افغانستان در مورد تحولات سیاسی منطقه و تحركات دشمنان اسلام است كه به گفته عادلی محقق این پژوهش تاریخی شاید روند نابود سازی زیر ساخت های افغانستان در سنوات بعد از آن ناشی از احساس خطری باشد كه مستكبران جهان از وجود این سطح از آگاهی در افغانستان دیدند.

** مقطع دوم حمایت؛ اعتراض نهضت جوانان مسلمان افغانستان به جنایات ' اسرائیل'
در سال 1348 خورشیدی حركتی از بین جوانان اهل سنت افغانستان تحت عنوان «نهضت اسلامی جوانان مسلمان» آغاز شد و نخستین حضور خود را در عرصه مبارزات سیاسی در تقابل با جریان های چپ ماركسیستی نشان داد.
در اولین تظاهرات این نهضت در 28 آذر ماه 1349 خورشیدی مصادف با 21 رمضان 1390 هجری قمری كه در اعتراض به توهین ماركسیست ها به قرآن در خوابگاه دانشگاه كابل صورت گرفت ، موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین و افشای چهره منافقانه احزاب وابسته به كمونیست ها در این مورد برجسته بود.
در این اعتراض مولوی «محمد عطاالله فیضانی» از علمای اهل سنت افغانستان به عنوان برگزار كنند تظاهرات در بحثی با عنوان «نظریات مختلف كشف ضعف اسلام» به موضوع اشغال بیت المقدس و ضرورت همبستگی امت اسلامی پرداخت و البته او بعدها این دیدگاه خود در سال 1354 خورشیدی در قالب یك كتاب در خالی كه از سوی دولت افغانستان زندانی بود، مدون كرد.
در بخش از آن كتاب آمده است: « ... از این جاست كه اگر به دقت بنگریم، شرق و غرب همین احساس را كردند كه ممالك عربی از پول سرشار نفت ، اسلحه‌های مدرن را خریداری نموده اند و آنها ترسیدند، مبادا در كشورهای اسلامی كارخانه های بزرگ اسلحه سازی به میان آید و به كمترین فرصت اعلام موجودیت نمایند و با ما در سر ستیز و به مقابله بر آیند، بنابراین غرب با در نظر داشت مسائل سیاسی و اقتصادی خویش یهود را 34 سال قبل به شكل غده‌ای در قلب ممالك اسلامی گذاشت و فتنه جنگ را در این جا در داد و اما این غده‌ سرطانی در واقع برای كمرشكن اقتصاد و عواید ملی خالص عرب، این غوغا را به میان آوردند كه امروز دو و نیم میلیون یهود، 120 میلیون عرب را به شكست های مفتضحانه سیاسی و اقتصادی روبرو ساخته و كار به جای رسیده كه یكی از اقلام عمده عواید شان صرف خریدار اسلحه های از مد رفته جنگ گردیده كه نه تنها از آن به كوچكترین فتح در حفاظت سرحدات خود كامیاب نشده بلكه به شكست مواجه گشته و حتی قروض كمرشكن برعمده ترین ممالك اسلامی مانند مصر، سوریه، اردن و دیگر ممالك اسلامی بار كردند كه سر آن به میلیاردها دلارمی رسد.»

** مقطع سوم حمایت؛‌ ارسال نامه به سازمان ملل و سران كشورهای اسلامی وعربی
در 25 مهر 1352 خورشیدی برابر با 21 رمضان 1393 هجری قمری جمعی از علمای اهل تشیع و اهل سنت با اهدای خون به مجروحین و مجاهدین فلسطینی نامه ای نیز به عنوان سازمان ملل متحد، سفارت های مصر و عراق، رؤسای جمهوری سوریه، لیبی و الجزایر و یاسر عرفات در نهضت مقاومت فلسطین ارسال كردند.
این ابتكار نیز توسط علمای بزرگ و مطرح آن وقت مانند شهید «میرعلی احمد عالم»، شهید «میر عبدالحمید ناصر»، شهید «سید محمد حسین مصباح » و دیگر بزرگان افغانستان بر علیه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی انجام شد و هرگز سكوت نكردند.
همزمان با همین تحركات در دهه پنجاه شهید آیت الله «سید محمد سرور واعظ » اقدام به انتشار اولین مجله دینی، سیاسی تحت عنوان «برهان» در افغانستان می كند كه این مجله در جهت همبستگی امت اسلامی تلاش می كرد نمودند و با ارایه مقالات متعددی به دفاع از كیان اسلام و افشای نقش قدرت های استعمارگر در ایجاد اختلاف بین ملل مسلمان به منظور حمایت رژیم غاصب فلسطین می پردازد.

** مقطع چهارم حمایت؛ از 10 سال پیش تاكنون و مشاركت در روز جهانی قدس
مردم مسلمان افغانستان پس از كودتای ماركسیست‌ها در 7 اردیبهشت 1357 خورشیدی و اشغال كشورشان توسط ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد جهاد علیه متجاوزین شدند و سالیان متمادی در جنگ و آوار‌گی بودند و كشورشان در اشغال بیگانه قرار داشت.
مردم افغانستان با سپری نمودن چهار دهه جنگ و ناامنی ، در اولین فرصت ایجاد شده با رهایی از اشغالگران شوروی و حاكمیت نادانی و تحجر باز حمایت از مردم فلسطین و آرمان قدس را در اولویت خود گذاشتند و برای آن گام برداشتند.
در ابتكاری وحدت آفرین، شورای اخوت اسلامی متشكل از علمای اهل سنت و تشیع افغانستان در دی ماه 1387 خورشیدی تشكیل شد و از همان سال درمورد فجایع جاری در غزه و جنایات اشغالگران قدس واكنش منسجم نشان داده شد و در مسجد میلاد النبی(ص) و مسجد پل خشتی شهر كابل اولین تظاهرات روز جهانی قدس برگزار شد كه همچنان ادامه دارد.
عادلی معتقد است: امسال روز جهانی قدس در حالی فرا رسید كه منطقه و جهان شرایط تازه ای را تجربه می كنند و فلسطین هم پس از 70 سال اشغال و آوارگی همچنان در نسل كشی، اسیر نقشه ها و توطئه های رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان آن است و جهان عرب و اسلام نیز با چالش های كهنه و خیانت روبرو است.
او تصمیم تحریك آمیز و خطر آفرین رئیس جمهوری آمریكا را مبنی بر انتقال سفارت این كشور از تل آویو به شهر قدس كه برخلاف تمام توافقات بین المللی قبلی انجام شده و احساس میلیاردها انسان آزاده و مسلمان را جریحه دار ساخته است را اقدامی بر آمده از فرض غلط در مورد مشاهده شرایط مساعد زمان و مكان دانست.
این اندیشمند افغان گفت: اغلب كشورهای قدرتمند مستقل جهان اسلام كه روزی تهدید برای صهیونیست ها محسوب می شدند، امروز یا متلاشی شده اند یا درگیری نابسامانی های داخلی خودهستند و همچنین خائنینی مانند آل سعود نیازی به پنهان كردن وابستگی خود نمی بینند و آمریكا با توجه به این شرایط تصمیم 70 ساله را عملی كرده است.
به اعتقاد او دشمنان اسلام به توانایی ملت ها توجه نكرده اند و نمی توانند درك كنند چطور ممكن است ملتی مسلمان مانند افغانستان كه خود درگیر ناامنی و دست به گریبان تروریست تكفیری و جنگ آشكار است ف در میانه آتش و خون صدای دفاع از آرمان قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین شر می دهند و همین نادانی بر كاركرد مفاهیم دینی ، نقطه ضعف دشمن و دلیل شكست آنها خواهد شد.
*آساق*1104* 1049