تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

امسال چهارمين جشنواره غذاي اكو - جاده ابريشم با موفقيت در زنجان برگزار شد كه در آن زنجان به عنوان استان برتر در رويدادهاي بين المللي گردشگري در سطح كشور به علت برگزاري همين رويدادهاي جشنواره آش و غذاي كشورهاي اكو – جاده ابريشم انتخاب شد.

از سويي تاكنون 12 دوره از جشنواره آش در زنجان برگزار شده كه به گفته 'ابوالفضل اجلي' رئيس كارگروه گردشگري استان زنجان هر ساله در جشنواره آش به طور متوسط يك صد هزار نفر حضور دارند و اين در حالي است كه در برخي از استانها كه جشنوارههاي آش برگزار مي شود ميزان بازديدكنندگان كمتر از 10 هزار نفر است. به طور مثال در جشنواره آش استان اردبيل روزانه 5 هزار نفر حضور دارند و اين ميزان بازديدكننده در زنجان در يك روز از اين جشنواره نشان از موفقيت برگزاري جشنواره اش در استان زنجان است.
اين مسئول با بيان اينكه جشنواره غذاي اكو در زنجان در سطح بين المللي ثبت شده است، اظهار مي كند: در جشنواره غذاي اكو - جاده ابريشم كه هر ساله فقط در زنجان برگزار مي شود روزانه ميزبان بيش از 40 هزار بازديدكننده هستيم.
رئيس كارگروه گردشگري استان ادامه مي دهد: در زمان برگزاري اين جشنوارههاي غذا علاوه بر همشهريان، گردشگران زيادي از استانهاي مختلف براي بازديد از آنها در استان حضور مي يابند.
وي مي افزايد: با توجه به تردد خودروهاي پلاكهاي استانهاي ديگر در شهر، افزايش فروش صنايع دستي استان و افزايش بازديدكنندگان از اماكن تاريخي و موزهها در ايام برگزاري جشنواره آش و اكو در زنجان؛ مي توان نتيجه گرفت كه تعداد گردشگران در اين ايام به استان افزايش مي يابد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان بر اين باور است: در جاذبه هاي گردشگري بهانه هاي مختلفي براي مقاصد گردشگري وجود دارد و غذا نيز مي تواند يكي از اين جاذبه هاي گردشگري باشد. به طوري كه زماني كه گردشگر به يك مقصد مي رسد غذا نخستين دغدغه اوست و غذاي آن منطقه را تجربه مي كند.
يحيي رحمتي با بيان اينكه ذائقه ساكنان هر ناحيه از كشور را مي توان با مطالعه غذاهاي سنتي آن ناحيه و خوراكي هايي كه بيشتر در ميان مردمش رواج دارند، بهتر شناخت، ادامه مي دهد: غذا جايگاه بسيار مناسبي براي ارائه باورهاي فرهنگي و ريشه هاي فرهنگي مان است و همين باورها، پتانسيل خوبي براي كشورهاي شركت كننده در جشنواره هاي غذا در زمينه مراودات فرهنگي فراهم مي كند و عاملي براي عرضه عمق فرهنگي باشد.
وي با تاكيد بر اينكه برگزاري جشنواره هاي غذايي در استان مي تواند پتانسيل گردشگري را در استان را افزايش دهد، مي گويد: زنجان چنين پتانسيلي را در خود ايجاد كرده است كه گردشگران بتواند در كمترين زمان با غذاي 30 استان را در زمان برگزاري جشنواره آش در زنجان آشنا شود و همچنين غذاي كشورهاي مختلف را در يك مكان و زمان برگزاري جشنوار غذايي جاده ابريشم تجربه كنند.
در چهارمين دوره از برگزاري جشنواره غذاي اكو- جاده ابريشم كه در ارديبهشت سال جاري برگزار شد، 14 كشور عضو سازمان اكو در اين جشنواره حضور داشتند و به گفته مدير كل ميراث فرهنگي استان وزراي 10 كشور، 7 سفير و 20 ديپلمات و نماينده سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو در اين جشنواره حضور داشتند.

استفاده از ظرفيت غذاي استان
يحيي رحمتي اعتقاد دارد: برخي از ظرفيت هاي گردشگري استان از قبيل گنبد سلطانيه و بازار سنتي انسان ساز بوده و برخي نيز مربوط به فرهنگ و سنن مي شود و مي توانيم با بهره گيري از فرهنگ عام و سنن غذايي در رونق گردشگري استان استفاده كنيم.
وي ادامه مي دهد: مي بايست از اين ظرفيت هاي گردشگري داخلي و خارجي كه در زمان برگزاري اين جشنواره ها ايجاد مي شود، استفاده برد و استان را به قطب گردشگري غذايي معرفي كرد.
رئيس كارگروه گردشگري استان با اشاره به اينكه در حال حاضر تعداد رستورانهاي زنجان نسبت به جمعيت ان بيشتر است، مي گويد: علاوه بر برگزاري جشنواره اكو در زنجان، هم اكنون شاهد ايجاد روستورانهاي بين المللي هستيم به گونه اي كه در برخي از رستورانهاي زنجان غذاهاي اسپانيايي، لبناني، تركيه اي، عربي و مراكشي تهيه و پخت مي شود.
اجلي با بيان اينكه برگزاري جشنواره آش و اكو از آثار مهم ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان است، خاطر نشان مي كند: 2 رويداد مهم و جشنواره آش و اكو كه ماهيت هر دو مربوط به غذا است ظرفيت گردشگري را در زنجان افزايش داده به طوري كه در حال حاضر استان زنجان به عنوان مرجع برگزاري جشنواره غذايي در كشور مورد توجه است.

منطقه گردشگري غذايي
اجلي با بيان اينكه استان زنجان ظرفيت تبديل شدن به قطب گردشگري غذايي در كشور را دارد، تاكيد مي كند: علاوه بر برگزاري جشنواره هاي غذايي در استان، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با انتشار گزارشي استان زنجان را به عنوان قطب گردشگري غذايي در سطح ملي و بين مللي معرفي مي كند.
علاوه بر برگزاري جشنواره هاي آش و اكو جشنواره هاي محصولات كشاورزي استان از قبيل زيتون، انار و انگور و غيره نيز در زنجان برگزار مي شود كه مي تواند در معرفي استان به قطب گردشگري غذايي موثر باشد.

* روزنامه همشهري زنجان، 1397،3،19.
7312/8068