به گزارش ایرنا، 2 ماه پیش به خاطر عملیات بهسازی باند نشست و برخاست هواپیما ، پروازهای باربری فرودگاه پیام البرز متوقف شد، اقدامی كه با هدف ایمنی پروازها و آماده سازی باند فرودگاه برای خدمات گسترده پروازهای باری و مسافری انجام گرفت.
فرودگاه بین المللی پیام واقع در جنوب غربی كرج مركز استان البرز تنها فرودگاه باری كشور بوده كه قرار است در ماه های آتی پروازهای مسافربری هم به فعالیت های آن افزوده شود.
این فرودگاه زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت می شود و پل ارتباطی تجارت هوایی بین ایران و كشورهای مختلف جهان به شمار می رود.
نخستین پرواز باربری (كارگو) پس از بهسازی این فرودگاه ، 13 خردادماه جاری انجام شد كه یك فروند هواپیمای ایلیوشین 76 از كشور قزاقستان محموله گوشت گرم را به فرودگاه پیام انتقال داد.
پیش از بهسازی این فرودگاه و در اوایل سال جاری، هواپیمای پهن پیكرآنتونوف 124 در 2 پرواز 2 فروند بالگرد امدادی اورژانس را به فرودگاه بین المللی پیام البرز انتقال داد.
به گفته كارشناسان ، از سرگیری پروازهای تجاری باربری در فرودگاه پیام نوید بخش روزهای رونق اقتصادی و گرم شدن فعالیت های تجاری در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام است.
باند و سطوح پروازی فرودگاه بین المللی پیام این ظرفیت را دارد كه پروازهای باری یا همان كارگو با تعداد بیشتری بتوانند از این ظرفیت استفاده كنند.
در این حال آنچه به عنوان یكی از موانع كندی فعالیت ها در فرودگاه بین المللی پیام البرز از آن یاد می شود، افزایش چند برابری سوخت هواپیماها است، موضوعی كه بارها رسیدگی به آن اطلاع رسانی شده است.
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: اكنون زمینه حمل و نقل گسترده هوایی در فرودگاه پیام فراهم است، اما گرانی سوخت سبب شده تا صادرات كالا از این فرودگاه تاحدودی به حالت تعلیق در بیاید و مانع درآمد زایی این حوزه شود.
سعید زرندی با تاكید بر تصویب كاهش قیمت سوخت هواپیماهای باربری در شورای عالی صادرات، اظهار داشت: هنوز اقدام عملی در خصوص كاهش هزینه سوخت هواپیماهای باربری صورت نگرفته است.
وی گفت: طبق برنامه ریزی اكنون پروازهای واردات بار به صورت هفتگی در فرودگاه پیام صورت می گیرد.
زرندی ادامه داد: در سال های گذشته رویكرد وزارت ارتباطات این بود كه ازفرودگاه پیام فقط استفاده حمل بار شود كه با اجرای طرح هدفمندی سوخت و افزایش 5 برابری قیمت سوخت هواپیماهای باری نسبت به هواپیماهای مسافربری، فعالیت فرودگاه پیام چند سالی متوقف شد.
وی افزود: با افزایش قیمت سوخت پروازهای كارگو، صادركنندگان بیشترین آسیب را دیده اند، این در حالی است كه اگر به دنبال توسعه صادرات هستیم باید در این بخش اقداماتی صورت گیرد تا بار دیگر شاهد رونق پروازهای كارگو از منطقه ویژه اقتصادی پیام باشیم.
معاون هوانوردی و امور فرودگاهی فرودگاه پیام نیز گفت:سال گذشته 49 پرواز كارگو در فرودگاه پیام كه هم اكنون روند مسافربری شدن آن نیز طی می شود، بر زمین نشست.
منوچهر اتقیایی با بیان اینكه فرودگاه پیام ظرفیت نشست و برخاست تمام هواپیماها را دارد ،اظهار داشت: با اقدامات انجام شده ، توانسته ایم در سال 96 بار دیگر پروازهای كارگو را از فرودگاه پیام از سربگیریم.
وی یادآور شد: سال گذشته مقادیر زیادی گوشت گرم از كشورهای قزاقستان و قرقیزستان با هدف تنظیم بازار وارد فرودگاه پیام شد و در این مدت واردات دام زنده از كشور فرانسه داشتیم.
شركت خدمات هوایی پیام در سال 1369 با عنوان مركز خدمات هوایی برای ارائه خدمات حمل و نقل و توزیع بار كالاهای پستی و ارائه خدمات بالگردی به نقاط سخت گذر در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تایید و تجهیز و نگهداری مراكز، دستگاه ها و امكانات مخابراتی و پستی كشور فعالیت خود را آغاز كرد.
با توجه به موقعیت و جایگاه این شركت و همجواری آن با استان تهران، بر اساس مصوبه تیرماه 1382 هیات دولت، 3 هزار و 600 هكتار از اراضی فرودگاه پیام به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد.
**مزیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام
نزدیك ترین منطقه ویژه اقتصادی كشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امكان بهره گیری از كلیه تاسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن، قرارگرفتن در مجاورت مركز اقتصادی، صنعتی و كشاورزی كشور، قرارگرفتن در مجاورت راه آهن سراسری، متروی تهران - كرج و شاهراه های ارتباطی كشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب، از جمله مزیت های این منطقه است.
برخورداری از امكانات زیربنایی، برخورداری از گمرك، گذرنامه اختصاصی و بانك، وجود نیروی كار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی استان اقتصادی كشور، نزدیك بودن به مراكز تحقیقاتی و نیروهای تحصیل كرده و متخصص منطقه از دیگر مزیت های قابل توجه منطقه ویژه اقتصادی پیام محسوب می شود.
نزدیكی به مراكز تولید میوه، سبزی و گل و گیاه بدون محدودیت سقف زمانی و نزدیكی به مراكز عمده تولید و مصرف كالاها و خدمات، وجود هاب پستی و گمرك در فرودگاه بین المللی پیام، داشتن انبارهای متعدد روباز، وجود ترمینال های كانتینری و امكانات تخلیه و بارگیری با دستگاه های پیشرفته از دیگر ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام است.
با این حال آنچه برای رونق گسترده فعالیت های تجارت هوایی فرودگاه پیام باید مد نظر قرار گیرد، كاهش نرخ سوخت هواپیماها است كه به صادرات محوری این فرودگاه جان تازه خواهد بخشید، موضوعی كه مسئولان كشوری قول رفع موانع را داده اند.
7414/6155
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
كرج -ایرنا- فرودگاه بین المللی پیام استان البرز كه در ماه های گذشته به سبب بهسازی باند و تجهیزات، فعالیت آن متوقف شده بود، این روزها با تكمیل طرح بهسازی و از سرگیری پروازهای تجاری اقتصادی، رونق دوباره یافته است.