مشهد- ايرنا- مدير گروه پيشگيري از بيماري هاي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: طرح غربالگري سه نوع سرطان شايع با هدف شناسايي و تشخيص زودهنگام آنها در مراكز زيرپوشش اين دانشگاه آغاز شد.

دكتر محمد جعفر صادقي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اجراي اين طرح، غربالگري سرطان هاي پستان، سرويكس (دهانه رحم) و كلوركتال (روده بزرگ) به صورت رايگان براي افرادي كه به نوعي در معرض خطر ابتلا به اين بيماري ها هستند انجام مي شود.
وي اظهار كرد: غربالگري برنامه رايگان و ساده است و افراد با حضور در مراكز بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد مي توانند با انجام آزمايشات لازم از بيماري خود در زمان مناسب اطلاع پيدا كنند.
وي گفت: از آغاز اجراي طرح تحول نظام سلامت تاكنون غربالگري سرطان پستان براي 210 هزار نفر از زنان 30 تا 69 سال در مراكز بهداشتي و درماني زير پوشش اين دانشگاه انجام شده كه از اين تعداد 317 نفر داراي علائم بيماري بوده و به متخصصان معرفي شده اند.
صادقي افزود: در اين مدت غربالگري سرطان دهانه رحم با آزمايش 'پاپ اسمير' براي 76 هزار نفر از زنان بيش از 30 ساله انجام شده كه از اين تعداد 33 فرد مبتلا به اين بيماري شناسايي و به متخصص ارجاع داده شده اند.
وي در باره سرطان كلوركتال (روده بزرگ) نيز اظهار كرد: تغيير در اجابت مزاج، اسهال، يبوست، وجود خون در مدفوع، كاهش وزن و خستگي مي تواند از علائم اين بيماري باشد كه بيشتر افراد بيش از 50 ساله در اين زمينه مورد غربالگري قرار مي گيرند.
وي گفت: از ابتداي سال 1396 تاكنون غربالگري سرطان روده بزرگ نيز از طريق آزمايش وجود خون مخفي در مدفوع براي 21 هزار نفر انجام شده كه 142 نفر آنان مبتلا به اين بيماري تشخيص داده شده و به متخصص معرفي شده اند.
7496 / 6053