مسكو - ايرنا - رئيس جمهوري روسيه در گفت وگوي تلفني با همتاي اوكرايني خود بر آزادي فوري خبرنگاران زنداني روس در اوكراين تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا از دفتر مطبوعاتي كاخ كرملين، ولاديمير پوتين و پترو پروشنكو روساي جمهوري روسيه و اوكراين امروز (شنبه) در گفت وگويي تلفني در خصوص اوضاع منطقه جنوب شرق اوكراين مذاكره كردند.
دو طرف همچنين در مورد روند اجراي مجموعه تدابير توافقنامه مينسك براي حل و فصل مناقشه دونباس در شرق اوكراين و درباره ، اجلاس وزيران خارجه گروه نورماندي كه روز دوشنبه در برلين برگزار مي شود، گفت وگو و تبادل نظر كردند.
گروه نورماندي از كشورهاي روسيه، اوكراين، آلمان و فرانسه تشكيل شده است.
در گفت وگوي تلفني رهبران روسيه و اوكراين به مسائل انساني از جمله تبادل زندانيان دو كشور نيز اشاره شد.
شماري از اتباع روس و اوكرايني از جمله تعدادي از خبرنگاران در دو كشور زنداني هستند.
رئيس جمهوري روسيه بر لزوم آزادي فوري خبرنگاران روس زنداني در اوكراين تاكيد كرد.
رهبران روسيه و اوكراين توافق كردند كه نمايندگان حقوق بشر دو كشور با اتباع روسي زنداني در اوكراين و اتباع اوكرايني محبوس در روسيه ملاقات كنند.
در اوكراين در ماه هاي اخير چندين خبرنگار روس به جرايم مختلف زنداني يا از اين كشور اخراج شدند.
آخرين مورد از حبس يك خبرنگار روس در اوكراين، به دستگيري 'كريل ويشينسكي' مدير خبرگزاري ريانوستي در اوكراين باز مي گردد.
سرويس اطلاعاتي اوكراين 15 ماه مه (25 ارديبهشت ماه) با حمله به دفتر خبرگزاري ريانووستي در كي يف، ويشينسكي را به اتهام خيانت به اوكراين بازداشت كرد.
تنش ها ميان اوكراين و روسيه از سال 2014 و پس از روي كار آمدن دولت غربگرا در اين كشور بالا گرفت و شرق اوكراين كه ساكنان آن را مردم علاقه مند به روسيه تشكيل مي دادند عليه دولت غربگرا دست به اعتراض زدند.
در جريان ناآرامي هاي شرق اوكراين، منطقه كريمه كه اكثر ساكنان آن روس زبان هستند، اعلام استقلال كرد و از روسيه خواست تا جزئي از خاك اين كشور باشد.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه نيز اين خواسته را پذيرفت و در نزد روس ها كه علاقه زيادي به كريمه دارند، محبوب تر شد اما با اين اقدام، با تحريم هاي اقتصادي سنگين غرب و آمريكا روبرو شد، تحريم هايي كه همچنان پس از گذشت چهار سال ادامه دارد.
اوكراين نيز در چند سال اخير موضع هاي سخت تري در قبال روسيه گرفته است و علاوه بر اين از كشورهاي ديگر خواسته است كه كريمه را به عنوان جزئي از خاك روسيه به رسميت نشناسند، دولتمردان اوكراين در چهار سال اخير تلاش كرده اند تمامي اشتراكات ملي، فرهنگي و مذهبي خود با روسيه را از بين ببرند.
شبس **اروپام*391*1346**1917