تهران - ایرنا - رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی به عنوان یك ارادتمند امام (ره) و رهبری یاد كرد و گفت: وی غیرت انقلابی داشت كه بالاتر از همه امتیازها بود.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز یكشنبه در مراسم تشییع مرحوم احمدی كه در سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) و با حضور شخصیت های فرهنگی وسیاسی برگزار شد، اظهار داشت: وی بیش از 35 سال مسوولیت سازمان سمت را بر عهده داشت و در این دوره كارستانی انجام داد زیرا بیش از دو هزار كتاب علوم انسانی دانشگاهی در این موسسه منتشر كرد و می توان گفت، این دوره قطعه درخشانی از فعالیت های علمی و انقلابی او بود.
وی افزود: پاكی، صداقت، دوری از خودنمایی و عشق به خدمت از مرحوم احمدی، یك روحانی تمام عیار و انقلابی ساخته بود.
حداد عادل ادامه داد: برایم سخت و دردناك است كه بخواهم بر پیكر دوست عزیزی سخن بگویم كه 50 سال با او همكاری و دوستی داشته ام.
وی اضافه كرد: تصویری كه در این 50 سال از مرحوم احمدی برایم ترسیم شده، چهره مردی با ایمان، متقی و پرتلاش برای یك هدف مقدس در حوزه و دانشگاه است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از ارادت مرحوم احمدی به امام راحل و علامه طباطبایی سخن گفت و افزود: این اندیشمند در خدمت امام (ره) و علامه در حوزه بود و در تنظیم و ویرایش تفسیر المیزان كمك می كرد.
وی كه به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب در مراسم حضور داشت، گفت: مرحوم احمدی به اتفاق آیت الله محمد تقی مصباح یزدی و سید محسن خرازی موسسه «در راه حق» را برای گسترش معارف اسلامی میان جوانان و دانشگاهیان تاسیس كرد و موجب مطرح شدن علوم انسانی در حوزه علمیه قم شد.
حداد عادل با اشاره به فعالیت های مرحوم احمدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وی منشا خدمات بسیاری بود، در عمر 38 ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها عضو باقی مانده از اعضای ستاد انقلاب فرهنگی بود كه با جدیت در جلسات شركت می كرد.

** احمدی نمونه عینی وحدت حوزه و دانشگاه بود
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مرحوم احمدی را نمونه عینی و مصداق عملی وحدت حوزه و دانشگاه دانست و گفت: او خوبی های حوزه و دانشگاه را به هم منتقل كرد و طلاب در حوزه از او بهره مند می شدند هرچند دانشجویان نیز در دانشگاه از او كسب فیض می كردند.
وی با اشاره به تدریس مرحوم احمدی در رشته های فلسفه غرب، فلسفه اسلامی و فلسفه تطبیقی، به تالیفات آن مرحوم به ویژه ترجمه های نقد تفكر فلسفی غرب و تعاملات دكارت اشاره كرد.
حداد عادل اضافه كرد: احمدی با آموزش و پرورش به عنوان رییس شورای تغییر نظام آموزشی همكاری داشت و یكی از اركان تقویت دانشكده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بود.
وی پركاری و مسئولیت پذیری مرحوم احمدی را ستود و گفت: این دانشمند تمام رساله های كارشناسی ارشد و دكتری را به صورت كامل و دقیق می خواند، شب ها تا دیروقت بیدار می ماند تا تمام كتاب های سمت را ویرایش كند.
رییس بنیاد سعدی اضافه كرد: مرحوم احمدی علاقه خاصی به فرهنگ ایران، ادبیات و شعر فارسی به ویژه سعدی داشت و در آخرین جلسه بزرگداشت زبان فارسی كه 25 اردیبهشت ماه سالجاری برگزار شد، شركت كرد.

** مرحوم احمدی روحانی و استاد نمونه بود
حجت الاسلام سیدمصطفی محقق داماد استاد حوزه و دانشگاه هم در این مراسم از مرحوم احمدی به عنوان دوستی مخلص یاد كرد و گفت: وی شخصیتی نمونه به عنوان روحانی و معلم بود.
وی افزود: اگر كسی بخواهد روحانی را تعریف كند، باید به عنوان یك الگو از احمدی یاد كند، می توانید از من انتقاد كنید چون من مانند مرحوم احمدی الگو نبودم.
محقق داماد اضافه كرد: خدا به احمدی این نعمت را داده بود تا از روستا برای تحصیل به حوزه های علمیه رود و در مكتب های مختلف علوم انسانی مانند اصول، تفسیر و فلسفه از اساتید برجسته برخوردار شود؛ اساتیدی كه علاوه بر برخورداری از علم، مربی اخلاق او بودند و از مرحوم احمدی یك روحانی عابد، متخلق، با مناعت و باقناعت ساخته بودند كه تا آخرین ساعت های زندگی اش در كمال مناعت بود.
وی با اشاره به تلاش های علمی مرحوم احمدی در حوزه و دانشگاه ادامه داد: هیچگاه از وقت كلاس كم نمی گذاشت و تربیت شده حوزه بود، اگر ما گنهكاریم كه نتوانستیم از او پیروی كنیم، ما را ببخشید ولی از او اطاعت كنید.
این پژوهشگر مذهبی افزود: او احترام خاصی برای استاد قائل بود و مانند یك خادم در خدمت مرحوم علامه طباطبایی بود و حتی به عنوان یك شاگرد دست علامه را می بوسید ولی علامه اجازه نمی داد.
در این مراسم پس از مدیحه سرایی و ذكر مصیبت، پیام انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها به مناسبت درگذشت مرحوم احمدی قرائت شد.
در بخشی از این پیام آمده است: جامعه علمی ایران و نهاد روحانیت شیعه یكی از نگین های پرافتخار منش علمی و نماد دقت نظر توام با عمق و غنای اندیشه خود را از دست داد.
دكتر احمدی با كوله باری از تلمذ ژرف اندیشانه در مكتب فقهی پویای امام خمینی(ره) و بهره مندی هوشمندان از تاملات فلسفی و قرآنی علامه طباطبایی، هنگامی كه به جامعه دانشگاهی پیوست، آن چنان غنای وجودی داشت كه كمتر صاحب نظری را می شناسیم در مواجهه با دكتر احمدی به عظمت علمی و روحی و انصاف منطقی ایشان معترف نبوده باشد.
در این پیام همچنین آمده است: انتخاب شایسته ایشان در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی از سوی حضرت امام خمینی(ره) برای دانشجویان و دانشگاهیان درگیر چالش های سخت آن روزها، فرصتی بوجود آورد تا مامنی امین و ذهنی نقاد و در عین حال گوشی شنوا بیابند و همین ویژگی ها بود كه ایشان را به یكی از موثرترین مدیران و موسسین نهادهای دانشگاهی بعد از انقلاب تبدیل كرد.
در این مراسم پیام رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت ارتحال این عالم جلیل القدر قرائت شد.
در این مراسم وزیر علوم، فناوری و تحقیقات، وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابوذر ابراهیمی تركمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و سید ضیاء هاشمی مدیر عامل ایرنا حضور دارند.
حجج اسلام كاظم صدیقی، سید مصطفی محقق داماد، سید محمود دعایی، علی یونسی، محمد ذبیحی قائم مقام سازمان سمت، محمدرضا حشمتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسن ابوترابی فرد، مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد باقر قالیباف، محمدرضا بهشتی فرزند آیت الله شهید بهشتی، امیر سرلشكر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده كل ارتش، علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش و رضا داوری اردكانی رئیس فرهنگستان علوم از دیگر شركت كنندگان در این مراسم هستند.
محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حسن غفوری فرد عضو حزب موتلفه اسلامی، حسن بلخاری استاد فلسفه هنر، تقی آزاد برمكی استاد جامعه شناسی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، غلامرضا اعوانی و نجفقلی حبیبی هم از حاضران در مراسم بودند.
قرار است پیكر مرحوم احمدی پس از تشییع به قم منتقل شود تا طی مراسمی بعدازظهر امروز از مقابل مسجد امام حسن عسكری (ع) به سمت حرم حضرت معصومه(س) منتقل و پس از اقامه نماز توسط آیت الله عبدالله جوادی آملی، در جوار مزار علامه طباطبایی به خاك سپرده ‌شود.
این مرد انقلابی جمعه شب به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان امام خمینی (ره) درگذشت.
احمدی در سال 1312 در روستای كهكدان ملایر به دنیا آمد و پس از فرا گرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت پنج سال دروس دینی را تا اواخر سطح 2فرا گرفت، سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر، فلسفه اسلامی و فقه و اصول را در سطوح عالی فرا گرفت و همزمان دكترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران اخذ كرد.
احمدی از سال 1352 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دكتری تدریس كرده‌ است.
وی از سال 1360 به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت داشت و بنیان‌گذار سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) بود، حدود 33 سال مدیریت این سازمان را بر عهده داشت.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین از موسسان دانشگاه تربیت مدرس بود و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده مردم تهران فعالیت می كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در پیامی درگذشت این روحانی عالیقدر و دانشمند را تسلیت گفته و افزودند: عمر با بركت این دانش آموخته‌ فاضل حوزه و دانشگاه یكسره در خدمت علم و تحقیق و تربیت جوانان جویای علم بوده است.
ایشان فصل درخشان زندگی مرحوم احمدی را مربوط به دوره مسئولیت‌های مهم این عنصر خدوم و پر كار در مسائل دانشگاهی در دوران انقلاب و جمهوری اسلامی دانسته و افزودند: عضویت دهها ساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد و اداره مؤسسه سمت، مدیریت بخش‌های مهم و حساسی از مجموعه‌ دانشگاهی كشور، بخش های برجسته ای از این دوران است.
فراهنگ ** 1085**1003**1880