تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل پیش بینی كرد كه قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال به طول 32 كیلومتر آبان ماه امسال به بهره برداری برسد.

به گزارش ایرنا، «خیرالله خادمی» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: پیشتر شركت آزاد راه تهران - شمال اعلام كرده بود این قطعه تابستان امسال زیر بار ترافیك برود اما برآوردهای نشان می دهد تا آبان ماه طول بكشد.
قطعه یك آزادراه تهران - شمال به طول 32 كیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می شود و با عبور از مناطق كن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانك می رسد.
با افتتاح این قطعه بخشی از راه كنونی كه از طریق كرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 كیلومتر كوتاه می شود؛ این قطعه 32 كیلومتری دارای 39 تونل رفت و برگشت به طول 31 كیلومتر و 500 متر است و 25 پل به طول سه كیلومتر و 100 متر در این قطعه ساخته شده است.
برای آماده سازی این آزادراه 121 كیلومتری در مجموع باید 180 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 100 كیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 95 پل به طول حدود 13 كیلومتر است.
با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد كاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول 22 كیلومتر حدفاصل دو آب شهرستانك - پل زنگوله دارای 45 تونل به طول 33 كیلومتر و 900 متر است و برای آماده سازی این قطعه باید 28 پل بزرگ در این مسیر ساخته شود و طول پل های این قطعه 2 كیلومتر و 900 متر خواهد بود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 47 كیلومتر است، این مسیر دارای 2 خط رفت و دو خط برگشت بوده و دارای 92 تونل رفت و برگشت به طول 33 كیلومتر و 500 متر و 38 پل خواهد بود.
قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 كیلومتر است كه به صورت 2 خط رفت و 2 خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یك خط كندرو نیز وجود دارد كه تابستان 94 زیر بار ترافیك رفته است.

** آماده سازی 40 كیلومتر از آزادراه كنارگذرجنوبی تهران
معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه به پیشرفت فیزیكی آزاد راه كنار گذر جنوبی تهران نیز اشاره كرد و گفت: قرارگاه سازندگی اكنون 40 كیلومتر از این آزادراه را در قطعه 4 آماده كرده و دولت با تزریق منابع مالی مناسب تقریبا 80 درصد پرداختی های خود برای این پروژه را انجام داده است.
خادمی با بیان اینكه ساخت این آزادراه یك پروژه بزرگ ملی است، افزود: برنامه ما این است كه با آماده سازی 40 كیلومتر دیگر، 80 كیلومتر این آزادراه تا جاده ساوه ادامه یابد.
به گفته وی، پیمانكار اعلام كرده است تا پایان امسال آزاد راه را تحویل خواهد داد.
این آزادراه به ارزش 1653میلیارد تومان و به طول 158 كیلومتر با مشاركت قرارگاه خاتم الانبیا در حال ساخت است؛ سهم دولت 30 درصد و سهم قرارگاه در این پروژه 70 درصد است.
این آزادراه چندین تقاطع غیرهمسطح دارد؛ آزادراه‌های كرج - قزوین، ساوه - تهران، قم - تهران، قم- گرمسار و مسیر ماهدشت - اشتهارد محور قدیم ساوه - تهران و سه خط‌ راه‌آهن را قطع می‌كند.
كاهش ترافیك آزادراه قزوین - كرج و كرج - تهران، كاهش استهلاك ناوگان حمل‌ونقل، كاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، كوتاه‌ شدن زمان سفر، كاهش مصرف سوخت و كم شدن سوانح رانندگی از جمله مزیت‌های این طرح ملی از آبیك تا آزادراه حرم تا حرم است.

** پیشرفت فیزیك خط آهن چابهار - زاهدان 32.5 درصد
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل افزود: اكنون پیشرفت فیزیكی ساخت خط آهن چابهار - زاهدان به طول 610 كیلومتر به 32.5 درصد رسیده اما پیشرفت فیزیكی زیرسازی این پروژه ملی به بیش از 44 درصد رسیده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: پیشرفت فیزیكی مسیر ریلی قطعه چابهار تا ایرانشهر به بیش از 65 درصد رسیده و تلاش می كنیم امسال 150 كیلومتر این مسیر به ریل گذاری برسد.
به گفته وی، مذاكراتی را وزارت امورخارجه برای سرمایه گذاری هندی ها در این مسیر انجام شده است؛ اگر آنها در این پروژه سرمایه گذاری كنند، خرید ریل، ناوگان و عملیات تكمیل این خط آهن در محور شرقی كشور با پیشرفت زیادی مواجه خواهد شد.
خادمی افزود: در شمال این مسیر ریلی، آستان قدس و یك شركت چینی به توافق رسیده اند تا مسیر گرگان - بجنورد - مشهد با بیش از 10 هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری به سرانجام برسد.
وی درباره باند دوم مسیر جاده ای خرمشهر تا چابهار نیز گفت: در این پروژه جاده كنونی به عنوان یك باند در نظر گرفته شده و باند دوم آن در دست اجراست؛ در برخی از مسیرها ما مجبوریم جاده جدیدی را در این محور بسازیم.
فاصله بندرخرمشهر تا بندر چابهار حدود 1900 كیلومتر است كه بخش زیادی از این مسیر از كنار خلیج فارس به بندرعباس منتهی می شود و پس از گذر از این شهر از كناره دریای عمان به بندر چابهار می رسد.

** خط آهن قزوین - رشت آماده بهره برداری
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت خط آهن قزوین رشت، گفت: با تكمیل بزرگترین پل این مسیر، خط آهن تا ایستگاه رشت تقریبا آماده شده و تنها 3.5 كیلومتر از ریل گذاری آن باقیمانده كه آنهم به سرعت در حال نصب است.
خادمی افزود: ادامه این مسیر تا انزلی و آستارا نیز در دست اجراست؛ چون فاینانس مالی جمهوری آذربایجان به شركت راه آهن اختصاص یافته لذا هنوز در خصوص تغییر دستگاه اجرایی برای تكمیل این مسیر تصمیم گیری نشده؛ هرچند در بودجه سالیانه دولت این خط آن از قزوین تا آستارا به عنوان یك طرح ملی در نظر گرفته شده است.
اقتصام**1108** 2023