تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

تبریز-ایرنا- آذربایجان شرقی با برخورداری از مجموعه زیبا و بدیع انواع صنایع دستی، قطب مهم این حوزه در كشور به شمار می رود كه سرمایه گذاری در آن می تواند زمینه ساز توسعه گردشگری و افزایش درآمدهای اقتصادی باشد.

به گزارش ایرنا، وجود هنرمندان خوش ذوق، تاریخ و فرهنگ باستانی و تلاش برای حفظ آثار دستی و نمادهای تاریخ كهن از جمله مزیت های بسیار مهم حوزه صنایع دستی آذربایجان شرقی است كه این خطه را به لحاظ آماری و ثبت و نشر نشان های ملی مرغوبیت به رتبه دوم ایران رسانده است.
بهینه سازی، برندسازی، برگزاری دوره های آموزشی و حرفه ای، ارایه تسهیلات ویژه، ساماندهی فعالان این بخش، رسیدگی سریع به مسایل و مشكلات عدیده صنوف مربوطه، برپایی نمایشگاه های مختلف داخلی و بسترسازی های لازم برای حضور صنایع دستی و هنرمندان آذربایجانی در نمایشگاه های خارج از كشور می تواند مسیر رشد و ترقی این حوزه از صنعت پردرآمد گردشگری را هموارتر كند و به آن سرعت ببخشد.
فعالیت افزون بر 11 هزار نفر هنرمند آذربایجان شرقی در رشته های مختلف و متنوع صنایع دستی همچون قالی بافی، كیف و كفش چرم، قلم زنی، سوزن كاری، منبت، نقره كاری، نساجی در قالب چاپ باتیك، سفال، سرامیك و كاشی كاری، صنایع چرم دست دوز، قالی و تابلو فرش، آیینه كاری، گلیم بافی، مجسمه سازی، ملیله دوزی، ممقان دوزی، منجوق دوزی، معرق كاری، میناكاری، نقاشی روی سفال و زیورآلات سنتی و سایر رشته ها كه بیش از 80 نوع را شامل می شود، آذربایجان شرقی را در كنار اصفهان به یكی از دو قطب اصلی صنایع دستی ایران تبدیل كرده است.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توانمندی های این استان در حوزه صنایع دستی، رویداد بین المللی تبریز 2018 را فرصتی ایده آل برای معرفی این آثار به مردم ایران و كشورهای دیگر می داند و می گوید: باید از چنین فرصت هایی بتوانیم به دستاوردهای مهمی چون توسعه چرخه اقتصادی، تحكیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی در سطح بین المللی دست یابیم.
مجید خدابخش بر ضرورت تبلیغات و برندسازی در صنایع دستی تاكید و اضافه می كند: باید توجه داشت كه پرداختن به صنایع دستی و معرفی آن نه تنها بر برنامه ریزی در راستای سوق دادن گردشگران داخلی به تبریز و قرار دادن این كهن شهر در محور گردشگری ملی موثر است، بلكه می تواند سود سرشار اقتصادی به دنبال داشته باشد.
وی، رسیدگی به مسایل و مشكلات فعالان صنایع دستی، برندسازی و توسعه صادرات محور صنایع دستی را از جمله برنامه های مهم استان برای توسعه رشته های مربوطه با هدف توسعه صنعت گردشگری آذربایجان شرقی عنوان می كند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تنوع زیبای رشته های صنایع دستی فعال در استان، گفت: بدون تردید توجه به صنایع دستی و رفع مشكلات مربوطه می تواند ریل حركتی صنعت گردشگری استان و حتی كشور را پرتحرك و پرشتاب تر كند.
مرتضی آبدار ، كسب 26 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی كشور توسط هنرمندان آذربایجان شرقی را مزیت بزرگ این حوزه می داند كه استان را به رتبه دوم كشوری رسانده است.
وی تاكید می كند: میراث فرهنگی استان تلاش می كند تا حد ممكن نسبت به برندسازی و ثبت رشته ها و بخش های مختلف صنایع دستی كمك كند و بر این اساس پارسال گلیم قافلانكوه شهرستان میانه و چاپ باتیك شهرستان اسكو در سازمان مركزی ثبت ملی شد.
آبدار با ارایه گزارشی از فعالیت های مجموعه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در حوزه صنایع دستی، تشریح می كند: توجه به تسهیل امور حرفه ای و آموزشی و نیز ارایه تسهیلات ویژه جزو اولویت های مهم ما در سال گذشته و سالجاری است.
وی از آموزش دو هزار و 700 نفر در حوزه صنایع دستی كه 830 نفر از آنها را روستاییان آذربایجان شرقی تشكیل می دهند، خبر می دهد و اضافه می كند: بر همین اساس تاكنون یكهزار و 42 مورد مجوز صنایع دستی به فعالان این حوزه صادر شده است كه در سالجاری این روند با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.
آبدار با بیان اینكه در حال حاضر تعداد 94 كارگاه تولیدی صنایع دستی در رشته های گوناگون در آذربایجان شرقی با مجوز میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت دارد، تلاش برای افزایش این كارگاه ها را جزو اولویت های استان می شمارد.
وی، توجه به صنایع دستی و بومی روستایی را از برنامه های مهم میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بیان می كند و می گوید: در حال حاضر تعداد 18 طرح در این زمینه با 11 میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا می باشد.
آبدار، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی را از عوامل پیشرفت و توسعه این حوزه می داند و یادآور می شود: بر این اساس تاكنون حدود 10 میلیارد ریال برای برگزاری نمایشگاه های مربوطه از جمله نمایشگاه بین المللی سال گذشته در تبریز هزینه و طی آن ركورد فروش صنایع دستی كشور شكسته شد.
معاون صنایع دستی مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز بر اهمیت حمایت از كالای ایرانی در قالب پشتیبانی از صنایع دستی تاكید و اظهار می كند: امسال حمایت از كالای ایرانی در راس امور نهادهای دولتی و غیردولتی كشور قرار گرفته و باید جایگاه صنایع دستی كه تجلی گر تفكر خلاق و بی بدیل هنرمندان این خطه است، ارتقا یابد.
فرشاد به آفرین اضافه می كند: در همین راستا از طریق معاونت صنایع دستی آموزش رایگان صنایع دستی و هنرهای سنتی در همه شهرستان‌های 21 گانه استان و حدود 90 روستای منتخب انجام شده است.
وی، برندسازی و بسته بندی صنایع دستی را از مهم ترین دغدغه های میراث فرهنگی استان در حوزه صنایع دستی عنوان می كند و می گوید: باید توجه داشت كه برندسازی و بسته بندی منحصربه فرد بیانگر هویت آثار هنری ما خواهد بود.
به آفرین از تدوین اطلس صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز خبر می دهد و می گوید: هم اكنون 11 هزار نفر مجوز اشتغال در حوزه صنایع دستی در استان دارند كه امیدواریم این روند در سال های آتی رو به رشد و ارتقای جایگاه صنایع دستی را در پی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، پرداخت درست و برنامه ریزی شده به موضوع برندسازی و امر تبلیغات به همراه توجه به صادرات محور بودن رشته های منحصر به فرد صنایع دستی آذربایجان شرقی می تواند علاوه بر رونق این صنایع و گسترش آن در میان هنرمندان، عواید اقتصادی سرشاری نیز داشته باشد.
3038/518