تهران- ایرنا- روزنامه 'القدس العربی' با اشاره این كه بسیاری از كشورها از آمریكا، انگلیس و بلژیك گرفته تا روسیه، هند و چین در قاره آفریقا پایگاه نظامی دارند نوشت: این قاره به میدانی برای رقابت نظامی شرق و غرب تبدیل شده است.

القدس العربی چاپ لندن، روز دوشنبه در مطلبی تحلیلی افزود: قاره آفریقا طی چند دهه اخیر شاهد حضور نظامی گسترده نیروهای خارجی بوده است و بنابر تحقیقات انجام شده نزدیك به 30 پایگاه نظامی دائمی یا موقت در كشورهای این قاره وجود دارد.
مقامات رسمی كشورهای دارنده پایگاه های نظامی در قاره آفریقا، مبارزه با تروریسم و قاچاق دریایی را به عنوان دلایلی برای توجیه حضور خود در این قاره عنوان می كنند، اما پشت پرده این حضور گسترده در واقع، رقابت میان كشورهای مختلف برای دست اندازی بر منابع و ثروت های این قاره سیاه است.
ناامنی و بی ثباتی در قاره آفریقا، مشكلات اقتصادی بزرگی را نیز در این منطقه كه سرشار از مواد معدنی مانند نفت، گاز ، طلا ، اورانیوم ، الماس ، فسفات و منیزیم است، به وجود آورده است.
القدس العربی برای تشریح موضوع به كشورهای صاحب پایگاه نظامی در قاره آفریقا اشاره كرد:

**آمریكا
این كشور در بوركینافاسو، كامرون، جیبوتی، گابن، غنا، كنیا، نیجر، اوگاندا، جمهوری آفریقای مركزی، كنگو، سنگال، سومالی، سودان جنوبی و چاد، پایگاه های نظامی موسوم به 'افریكوم' دارد.
روزنامه 'واشنگتن پست' نیز به تازگی از حضور نظامی آمریكایی ها در مصر، اریتره، تونس و اتیوپی خبر داده است.

**فرانسه
پاریس حضور نظامی پر رنگی در كشورهای آفریقایی از جمله موریتانیا دارد. این كشور یك پایگاه نظامی در مالی با یك هزار و 700 نیروی نظامی دارد. یك هزار و 200 تن از نیروهای فرانسوی نیز در آفریقای مركزی مستقر هستند و در خلیج گینه نیز پایگاه نظامی دارد كه در سال 1990 تاسیس شده است.

**روسیه
در جمهوری آفریقای مركزی حضور و نفوذ نظامی خود را تقویت كرده است. مسكو مبادله تجاری با آفریقا را در اولویت سیاست خارجی خود قرار است و در همین راستا همكاری نظامی خود را با كشورهایی چون الجزایر، مصر، آنگولا، اوگاندا، زیمباوه، آفریقای جنوبی، اتیوپی، موزامبیگ افزایش داده است.

**چین
پس از آن كه به شریك تجاری اول برای قاره سیاه تبدیل شد، حضور نظامی خود را از سال 2009 در این منطقه افزایش داده است. پكن برای حفظ منافع حیاتی خود در این قاره، سال 2017 اولین پایگاه نظامی خود را در جیبوتی و نزدیك یك پایگاه نظامی آمریكایی بنا كرد.

**انگلیس
حضور نظامی وسیعی در كنیا و مالی دارد.

**هند
این كشور در ماداگاسكار حضورنظامی دارد.

**آلمان
حضورش را در نیجر و مالی تقویت كرده است.

**تركیه
این كشور در سومالی حضور فعالی دارد.

**ژاپن
این كشور كه چین را رقیب خود می داند واز گسترش نفوذ آن در آفریقا نگران ایت تلاش دارد پایگاه نظامی خود را در جیبوتی تقویت كند.

**ایتالیا
این كشور در منالطق مختلف لیبی چندین پایگاه نظامی ایجاد كرده است وحتی گفته می شود بادیگاردهای فایز السراج رئیس شورای ریاستی دولت وحدت ملی لیبی ایتالیایی هستند.
ایتالیا در نیجر نیز فعالیت نظامی دارد.

**بلژیك
این كشور در مالی حضور نظامی دارد.

به نوشته القدس العربی، دلیل حضور چشم گیر نیروهای خارجی در آفریقا، ضعف دولت های آفریقایی و عدم برخورداری از ارتش مقتدر است. به استنثای برخی از كشورها مانند مصر كه با تروریست ها در شبه جزیره سینا می جنگند، الجزایر كه با این تروریست در مرزهای جنوبی خود درگیر است و كامرون و نیجریه كه با تروریست های بوكوحرام مواجهه هستند و می كوشند با اتكا به نیروی نظامی خود با آنها مقابله كنند، سایر كشورها مانند مالی، نیجر و آفریقای مركزی، نیاز به حمایت نظامی خارجی برای تامین امنیت خود دارند.
القدس العربی در پایان نوشت: بر اساس آنچه بیان شد، می توان نتیجه گرفت كه قاره آفریقا از سوی كشورهایی كه به منابع انرژی و معدنی این منطقه چشم طمع دوخته اند، تقریبا اشغال شده است.
كشورهای آفریقایی استقلال خود را به دست آورده اند اما این بار قدرت های استعمارگر غربی كه از در خارج شده بودند، با سوء استفاده از بی ثباتی حكومت ها و فقر و نداری مردمان این سرزمین و نیز برای حفظ منافع خود و سیطره بر كشورهای آفریقایی، از پنجره وارد شده اند.
خاورم*9329*1049