به گزارش ايرنا، اوقات فراغت دانش آموزان بخش مهمي از عمر و اوقات زندگي آنها را تشكيل مي دهد كه بايد در راستاي رشد فردي و اجتماعي آنان سپري شود؛ اما آنچه گاه در اذهان عامه مردم شكل مي گيرد اين است كه اوقات فراغت زماني براي آسودگي و فراغت دانش آموزان از هر كاري است و به نوعي از آن به عنوان دوران بي مسئوليتي و بي برنامه بودن تعبير مي شود.
با اين نوع تفكر است كه فرصت هاي ناب تعطيلات تابستاني در سايه بي توجهي و بي برنامگي، به تهديدي جدي براي آن دسته از خانواده هايي بدل مي شود كه برنامه ريزي اصولي و دقيقي براي غني سازي اوقات فراغت سه ماهه فرزندانشان نداشته اند.
در حالي كه كارشناسان علوم تربيتي معتقدند، اوقات فراغت بهترين فرصت براي كسب مهارت هايي است كه در دوران مدرسه به دليل مشغوليت به تحصيل، فرصت فراگرفتن آن براي دانش آموزان وجود ندارد و برنامه ريزي اصولي اين ايام و توجه به علايق و استعدادهاي دانش آموزان مي تواند زمينه ساز بيشترين بهره وري و بازدهي مثبت از تعطيلات تابستاني باشد.
با اين حال بي توجهي خانواده ها به غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان و رها كردن دانش آموز به حال خود، نه تنها به از دست رفتن فرصت هاي طلايي اين ايام مي انجامد بلكه مي تواند دانش آموزان را در ورطه مشكلات و بزهكاري هاي فردي و اجتماعي گرفتار كند.
در شرايط كنوني جامعه نيز كه فضاي مجازي مورد اقبال گسترده كودكان و نوجوانان قرار گرفته است شايد بتوان ادعا كرد كه ديگر پركردن اوقات فراغت فرزندان مطرح نيست چرا كه دانش آموزان با فضاي مجازي خود را سرگرم كرده اند و بهره وري حداكثري آنها از اين تعطيلات و آموختن يك فن، حرفه يا هنر اهميت غني سازي اوقات فراغت را دوچندان مي كند.
در اين شرايط خانواده ها مي توانند براي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان خود از امكاناتي كه توسط ارگان هاي مرتبط با حوزه كودكان و نوجوانان ايجاد شده استفاده كرده و با نظارت بر حسن اجراي برنامه ها، تعطيلات سه ماهه تابستان را به فرصتي طلايي براي رشد و بالندگي و حرفه آموزي دانش آموزان خود قرار دهند.
***آموزش مهارت هاي اجتماعي در 38 پايگاه تابستاني
سرپرست سازمان دانش آموزي استان همدان در اين خصوص گفت: 38 پايگاه اوقات فراغت با رويكرد تشكيلاتي توسط سازمان دانش آموزي استان در تابستان امسال راه اندازي مي شود كه 19 پايگاه مربوط به دانش آموزان دختر و 19 پايگاه هم مختص پسران است.
محسن عسگري افزود: يكي از مهمترين دغدغه هاي خانواده ها و متوليان امر تعليم و تربيت، دور شدن دانش آموزان از فضاي آموزشي و ايجاد وقفه در امر تعليم و تربيت به ويژه در ايام تعطيلات تابستاني مدارس بشمار مي رود.
وي به اهميت استمرار تعليم و تربيت در طول ايام تابستان اشاره كرد و گفت: بسط و گسترش تربيت اجتماعي با رويكرد آموزش مهارت هاي تشكيلاتي و اجتماعي، انتقال مهارت هاي تشكيلاتي به دانش آموزان و گسترش اثرگذاري اين آموزش ها در بطن جامعه، آموزش حفظ محيط زيست، كاهش آسيب هاي اجتماعي و فضاي مجازي از اهداف مهم اين برنامه هاست.
سرپرست سازمان دانش آموزي استان همدان افزود: اين سازمان در خصوص مهارت آموزي و اهميت غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان تلاش مي كند در اين پايگاه ها، علاوه بر آموزش مهارت هاي عمومي و پركردن بهينه اوقات فراغت دانش آموزان مانند ديگر پايگاه هاي تابستاني اوقات فراغت آموزش و پرورش، با ياري گرفتن از مربيان آموزش ديده تشكيلاتي و بهره گيري از فضاهاي تربيتي در مناطق، نسبت به آموزش مهارت هاي تخصصي تشكيلات و مهارت هاي اجتماعي به دانش آموزان اهتمام ورزد.
عسگري تاكيد كرد: انتقال مهارت هاي تشكيلاتي به دانش آموزان، نقش به سزايي در تربيت اجتماعي، شكوفايي خلاقيت ها و استعدادها و پركردن اوقات فراغت دانش آموزان داشته و اثرگذاري بالايي در كاهش ناهنجاري هاي اجتماعي در جامعه خواهد داشت.
وي بيان كرد: تاريخ برگزاري اين كلاس از اول تيرماه تا 31 مرداد است و علاقمندان به شركت در اين كلاس ها مي توانند براي ثبت نام و آگاهي از نوع كلاس ها به سازمان دانش آموزي ناحيه، شهرستان و منطقه محل سكونت خود مراجعه كنند.
*** ايجاد241 پايگاه غني سازي اوقات فراغت
مديركل آموزش و پرورش استان همدان نيز گفت: امسال آموزش و پرورش استان با پيش بيني 241 پايگاه به استقبال غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان مي رود.
محمد پورداود افزود: براي هم افزايي هر چه بيشتر در غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان، همكاري دستگاه هاي هاي فرهنگي استان بسيار مهم است و جذب 38 درصد از دانشآموزان در اين پايگاهها پيش بيني شده است.
وي با تاكيد بر اينكه توجه ويژه به اردوهاي دانش آموزي از برنامه هاي مهم تابستان امسال است، بيان كرد: اجراي طرح هاي هجرت از ديگر برنامه هاي تابستان براي دانش آموزان است و در اين طرح ها نوجوانان در عرصه سازندگي، تعمير، نقاشي و بازسازي مدارس فعاليت مي كنند.
*** تدوين 365 برنامه براي اوقات فراغت كودكان همداني
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان همدان نيز گفت: 365 عنوان برنامه امسال در قالب كلاس هاي فرهنگي، هنري، ديني، ادبي و علمي براي غني سازي اوقات فراغت كودكان و نوجوانان اين استان تدوين شده و در طول تابستان برگزار مي شود.
محمدرضا جوادي افزود: برنامه هاي غني سازي اوقات فراغت كودكان و نوجوانان، امسال با عنوان 'تابستان گرم سلام' و با شعار 'شادي، بالندگي و خلاقيت' با حضور 180 مربي در سطح مراكز كانون برگزار مي شود.
وي ادامه داد: كارگاه هاي ويژه تابستاني از 27 خرداد آغاز شده و تا هفتم شهريور در قالب 2 ترم براي كودكان و نوجوانان 6 تا 17 ساله ادامه مي يابد.
جوادي اظهار داشت: سال گذشته 320 عنوان برنامه تابستاني براي 400 هزار كودك و نوجوان همداني برگزار شد و امسال پيش بيني مي شود تعداد شركت كنندگان در اين برنامه ها 10 درصد رشد يابد.
1181/2090
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
همدان-ايرنا- روزهاي گرم تابستان در راه است و با تعطيلي مدارس، دغدغه خانواده ها براي سرگرم كردن فرزندان و پر كردن اوقات فراغت آنها دوچندان شده است؛ اما كم نيستند دانش آموزاني كه به جاي مهارت آموزي، اين فرصت ناب را با پرسه زدن در خيابان و گشت و گذار در فضاي مجازي تباه مي كنند.