مهاباد- ايرنا- همزمان با هفته جهاد كشاورزي 11 طرح آبياري تحت فشار با اعتبار چهار هزار و 631 ميليون ريال با حضور مسوولان در مياندوآب به بهره برداري رسيد.

مدير جهادكشاورزي شهرستان مياندوآب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين طرح شامل اجراي آبياري تحت فشار در 422 هكتار از زمين هاي زراعي و باغي اين شهرستان است كه 222 هكتار آن قطره اي و 220 هكتار نيز باراني است.
علي ديانتي افزود: با بهره برداري از اين طرح ها براي 17 نفر به طور مستقيم و 28 نفر به طور غير مستقيم زمينه اشتغال فراهم شد.
وي اضافه كرد: 85 درصد هزينه هاي صرف شده براي اجراي اين طرح ها از محل تسهيلات بانكي و 15 درصد نيز آورده شخصي است.
وي افزود: با بهره برداري از اين طرح، بيش از هفت هزار هكتار در زمين هاي كشاورزي مياندوآب زير شبكه آبياري تحت فشار قرار گرفت.
ديانتي گفت: امسال همچنين در يكهزار هكتار از مزارع پياز و چغندرقند اين شهرستان آبياري نواري با هدف كاهش آب مصرفي به ميزان 70 درصد اجرا شده است.
مدير جهاد كشاورزي مياندوآب با اشاره تغيير اقليم آب و هوا و برنامه هاي ستاد احياي درياچه اروميه و تاثير آن در توليد محصولات كشاورزي بيان كرد: افزايش سطح كشت محصولات با نياز آبي كم از جمله كلزا در اولويت كاري جهاد كشاورزي مياندوآب است كه توسعه كشت اين محصول كاهش وابستگي به واردات دانه هاي روغني را به دنبال دارد.
وي اضافه كرد: شهرستان مياندوآب رتبه برتر توسعه كشت و توليد اين محصول را در آذربايجان غربي به خود اختصاص داده است.
ديانتي بيان كرد: چغندر قند يك محصول اقتصادي است و با وجود صنايع تبديلي مورد نياز براي اين محصول از جمله كارخانه قند در مياندوآب، كشت اين محصول با توجه به مصرف زياد آب در مياندوآب كاهش يافته است.
وي افزود: حدود 40 كيلومتر نيز لوله براي انتقال آب در بخش كشاورزي اجرا شده است.
به گزارش ايرنا، شهرستان مياندوآب داراي 82 هزار هكتار اراضي كشاورزي شامل 52 هزار هكتار اراضي آبي و 30 هزار هكتار اراضي ديم است و بيش از 50 نوع محصول زراعي و باغي در اين شهرستان توليد مي شود.
شهرستان مياندوآب با بيش از 277 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
9871/3093/2093