تربت حيدريه - ايرنا - نماينده مردم تربت حيدريه، زاوه و مه ولات در مجلس شوراي اسلامي گفت: در ديداري كه ديروز با مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي (سعيد محمدزاده) داشتم، مقرر شد مصوبه هيات مديره راه آهن ايران براي ايجاد اداره كل راه آهن تربت حيدريه در جلسه تيرماه اخذ شود.

سعيد باستاني روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: همچنين مقرر شد بعد از اخذ اين مصوبه، اقدامات بعدي به منظور ايجاد چارت تشكيلاتي با سازمان امور استخدامي مكاتبات لازم انجام شود.
وي با شاره به لغو قطار مسير خواف رشتخوار تربت حيدريه به تهران نيز گفت: همچنين در اين ديدار مقرر شد تا آخر تيرماه امسال اين مسير مجددا راه اندازي شود.
اورژانس هوايي راه اندازي مي شود
باستاني در ادامه از راه اندازي اورژانس هوايي در آينده نزديك در حوزه درماني دانشگاه علوم پزشكي تربت حيدريه (تربت حيدريه، زاوه و مه ولات) خبر داد و افزود: در ديدار روز گدشته با رييس اورژانس كشور مقرر شد يك فروند بالگرد به شهرستان تربت حيدريه اختصاص يابد تا منطقه جنوب خراسان رضوي را تحت پوشش قرار بدهد.
به گزارش ايرنا ، راه آهن شرق در سال 1384 با حدود هزار كيلومتر طول خط و 42 ايستگاه باري و مسافري، در 3 استان خراسان رضوي، خراسان جنوبي، و يزد فعاليت خود را آغاز كرد و در واقع طويل ترين منطقه راه آهن كشور محسوب مي شود.
تعداد كنوني پرسنل راه آهن تربت حيدريه 50 نفر است و اگر ارتقاء يابد و از ايستگاه راه آهن شرق مستقل شود، هر چند به ظاهر 10 نفر به پرسنلش اضافه مي شود، اما به دلايلي كه بعدا خواهد آمد، شاهد اشتغالزايي غيرقابل پيش بيني خواهيم بود كه اين بواسطه استقرار دفاتر تجاري و دفاتر نمايندگي معادني است كه در منطقه تربت حيدريه واقع هستند يا استقرار خواهند يافت.
در خصوص اهميت و ضرورت ارتقاي ايستگاه راه تربت حيدريه و خارج شدن از حوزه حاكميتي راه آن شرق به مركزيت طبس، بايد اظهار داشت: يكي از مؤلفه هاي مهم در شكل گيري نواحي جديد علاوه بر طول زياد خطوط و مشكلات مربوط به كنترل محدوده استحفاظي، درآمدزا بودن مناطق مي باشد.
اكنون راه آهن شرق سومين ناحيه اي است كه در آستانه درآمدزايي قرار گرفته و اين در حالي است كه تنها دو اداره كل يزد و اصفهان در راه آهن ايران درآمدزا هستند و البته سهم عمده اين درآمد مربوط به حمل بار است و باز سهم عمده اين بار متعلق به سنگان و زحمت آن مربوط به كاركنان راه آهن تربت حيدريه است و متاسفانه اين در حالي است كه منافع آن به مردم و راه آهن شهرستان طبس سريز مي شود.
بر اساس گزارش ارايه شده از سوي راه آهن شرق، تنها در نيمه نخست پارسال در شاخص تناژ بارگيري، با 2 ميليون و 581 هزار و 749 تن بار شامل: سنگ آهن، سيمان و زغال سنگ نسبت به مدت مشابه سال 95 از رشد 7/34درصدي برخوردار و جايگاه سومي در بين مناطق 19 گانه راه آهن جمهوري اسلامي ايران به اين اداره كل تعلق گرفت.
همين گزارش مي افزايد: در شاخص تخليه بار نيز با 698 هزار و 484 تن تخليه بار، رشد 268.2 درصدي نسبت به مدت مشابه سال 95 كسب شد و در شاخص تن كيلومتر بار حمل شده نيز، با يك ميليارد و 933 ميليون و 325 هزار و 26 تن كيلومتر شاهد افزايش 15.8 درصدي نسبت به سال 95 هستيم.
از سوي ديگر با بهره برداري از راه آهن خواف و امتداد اين خط آهن به سمت هرات افغانستان(در سال 95) محدوده حوزه استحفاظي راه آهن شرق بالغ بر 1200 كيلومتر شد كه به عنوان بزرگترين منطقه ريلي كشور منابع و معادن عظيم سنگ آهن در مجاورت خطوط ريلي قرار گرفت و انبوه بار سنگ آهن توسط ناوگان ريلي حمل و درآمد عظيمي نصيب شبكه ريلي شد به نحوي كه سال 95 با حمل حدود چهار ميليون تن بار كه بخش عمده آن از سنگان و ايستگاه تربت سيمان
بارگيري مي شود، جايگاه سوم در بين مناطق راه آهن در حمل بار و درآمد، نصيب اين اداره كل شد اما با اين وجود انتفاع شهروندان تربت حيدريه بسيار ناچيز بود.
حال سوال اينجاست، چرا مراكز راه آهني مانند قم و زاگرس تنها با 200 كيلومتر طول خط و تعداد 10 ايستگاه تشكيل مي شوند، اما منطقه اي با هزار و 200 كيلومتر خط و 45 ايستگاه و حجم كار بسيار سنگين به ويژه داشتن نقش ويژه در تحقق و توسعه مبادلات اقتصادي با كشورهاي آسياي ميانه، از سوي مسوولان اصرار به حفظ آن به عنوان يك ايستگاه راه آهن كوچك و كم اهميت است؟
درد شهروندان تربت حيدريه از فقدان مزاياي ايستگاه راه آهن شرق زماني بيشتر شد كه متوجه شدند پارسال اين كودك 12 ساله (راه آهن شرق) در طبس مثله شد.
به عبارت بهتر 6 ايستگاه به نام جندق، چاه محمد، بهاباد، سه چاهون، پيروزي، و بيشه در مجموع با طول حدود 150 كيلومتر، از حوزه تحت مديريت اداره كل راه آهن شرق به مركزيت طبس جدا و به اداره كل راه آهن يزد پيوست.در حالي كه اگر آن بخش از مسيري كه در استان خراسان رضوي واقع است، به حوزه مديريتي شهرستان تربت حيدريه واگذار شده بود، چه بسا اجازه نمي دادند چيزي از دارايي هاي حوزه طبس خارج و نصيب ديگران شود.
شيوه انتقال و تفكيك راه آهن تربت حيدريه از راه آهن شرق بسيار
ساده است و به عبارت بهتر از مجموع 1200 كيلومتر طول راه آهن شرق كه پارسال 150 كيلومتر آن كم شد، 40 ايستگاه به طول حدود 500 كيلومتر و از همه مهمتر اتصال ريلي به افغانستان و معادن سنگان، اختصاص به حوزه مديريتي تربت حيدريه دارد كه با همكاري مسوولان محلي، استاني و كشوري بايد به حوزه مديريتي تربت حيدريه واگذار شود
مركز شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در فاصله 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد واقع است.
1744/6121