دكتر حسن جانفدا روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بدون اعلام آمار تلفات انسانی تصادفات درون شهری افزود: این نسبت در مركز استان (شهر یزد) 85 درصد است و بیشتر فوت شدگان بالای 50 سال استان عابر پیاده بوده اند.
وی شغل 32 درصد متوفیان موتورسوار در حوادث رانندگی درون شهری استان را كارگر بیان كرد و افزود: 30 درصد آنها سن كمتر از 18 سال داشتند.
وی با بیان اینكه سال 96، 40 موتور سوار و راكب موتورسیكلت در حوادث رانندگی درون شهری استان جان باختند، یادآور شدد: 60درصد موتور سواران جان باخته سن بین 10 تا 30 سال داشتند.
جانفدا بیان كرد: تعداد فوت شدگان حوادث ترافیكی درون و برون شهری سال 1396 استان نسبت به سال 95، 19.2 درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه 10 تا 12 درصد جمعیت استان اتباع بیگانه هستند،13 درصد افراد متوفی حوادث رانندگی در شهر یزد مربوط به آنهاست كه آموزش این قشر در دستور كار است.
وی با بیان اینكه 15 درصد موتورسورانی كه پارسال در حوادث رانندگی درون شهری استان فوت شدند، دانش آموز بودند، اظهار كرد: اكثر این افراد گواهینامه رانندگی با موتور نداشتند، بنابر این از خانواده ها انتظار می رود بیش از پیش نسبت به خطرهایی كه فرزندان آنان را تهدید می كند، حساس باشند و در برابر هیجان های نوجوانان برای خرید موتورسیكلت كوتاه نیایند.
** هشدار به عابران پیاده
مسئول مدیریت كاهش خطر در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشكی یزد اظهار كرد: عابران پیاده در مرحله نخست به عنوان شهروند مستلزم رعایت قانون و مقرارت راهنمایی و رانندگی هستند و باید از مسیرهای خط كشی ویژه عابر پیاده عبور كنند.
وی توصیه كرد: عابران پیاده ترجیحا از لباس روشن استفاده كنند كه توسط راننده به ویژه شب هنگام دیده شوند و از خطر تصادف در امان بمانند.
این مسئول تصریح كرد: عبور نكردن از خط عابر پیاده، عبور ناگهانی از عرض خیابان و بزرگراه از دیگر عوامل برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده است.
وی اضافه كرد:همچنین عابران پیاده از محل خط كشی عبور كنند و در زوایه كور رانندگان قرار نگیرند و در بعضی از بلوارهای شهر درختان و درختچه هایی وجود دارد كه مانه دید رانندگان هستند.
وی ادامه داد كه در چنین مكان هایی عابر ناگهان ظاهر می شود و فرصتی برای توقف خودرو نیست و باعث برخورد با فرد كه منجر به فوت یا زخمی شدن عابر پیاده می شود .
** والدین مراقب عبور فرزندان از عرض خیابان باشند
این مسئول ادامه داد: والدین هنگام عبور از عرض خیابان دست فرزندان خود را رها نكنند، زیرا بچه ها تا 10 سالگی به دلیل تكامل نیافتن شناخت ، قابلیت عبور از عرض خیابان را ندارند.
وی دراین ارتباط توضیح دارد كه هرچند در مهد كودك ها و پیش دبستانی ها آموزش هایی در این زمینه به كودكان داده می شود اما كافی نیست زیرا ساختار مغزی كودك در این سن هنوز تكامل پیدا نكرده است.
**توجه ویژه به برنامه جامعه ایمن
وی ضمن تشكر از تلاش های شهرداری یزد به خصوص معاونت ترافیك اظهار كرد: محل عبور عابران پیاده باید هر چند وقت یكبار رنگ آمیزی تا توسط رانندگان به خوبی دیده شود و نصب سرعت گیرها هم قبل از خط كشی در ترافیك ایمن موثر است.
مسئول مدیریت كاهش خطر در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشكی یزد اضافه كرد: همچنین با هدف افزایش روشنایی معابر ضروری است مسئولان شركت توزیع نیروی برق هم نسبت به تعویض لامپ های سوخته در كوچه ها و خیابانها اقدام كنند و مطمئنا این اقدام در راستای تحقق برنامه جامعه ایمن و اجرای وظایف ذاتی دستگاه هاست.
استان یزد با یك میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، حدود 300هزار دستگاه موتورسیكلت دارد و روزانه هم همین تعداد خودرو از جاده های استان عبور می كند.
60درصد جمعیت استان در شهرستان یزد زندگی می كنند.
2088/ 2047/
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
یزد- ایرنا - مسئول مدیریت كاهش خطر در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد گفت: 87 درصد جان باختگان تصادف های درون شهری استان را عابران پیاده و موتورسواران تشكیل می دهند.