تهران- ايرنا- محققان يك شركت دانش بنيان وابسته به دانشگاه خواجه نصير طوسي موفق به توليد پودر استخوان سنتزي با كاربرد در اعمال جراحي شدند كه نسبت به نمونه خارجي بسيار ارزان تر است.

مجري اين طرح تحقيقاتي روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمي ايرنا در مورد توليد پودرهاي استخواني سنتزي توضيح داد و گفت: يكي از محصولاتي كه در همه جراحي هاي فك و صورت و همچنين در كاشت ايمپلنت هاي دنداني و ارتوپدي استفاده زيادي دارد، پودرهاي استخواني است كه در كنار فلزات كار گذاشته مي شود.
مسعود مرادجو با بيان اينكه نمونه خارجي اين محصول در بازار در دسترس است، خاطرنشان كرد: هر نيم سي سي نمونه آلماني اين محصول 500 هزار تومان است ولي محصول ما با 90 هزار تومان به بازار عرضه شد كه به دليل قيمت و كيفيت آن با استقبال پزشكان حوزه هاي مختلف روبرو شده است.
مرادجو كه مسئول گروه بايومواد در يك شركت دانش بنيان است، با تاكيد بر اين كه اين پودرها از دو منبع اهدايي از انسان و سنتز (تركيب مواد) توليد مي ‌شود، يادآور شد: پودر استخواني اهدايي از انسان در ايران نداريم؛ چون بايد نمونه‌ هاي استخواني سازمان پزشكي قانوني در اختيار سازندگان قرار داده شود تا با اضافه كردن مواد مدنظر تبديل به پودر استخواني شود.
وي موارد انتقال بيماري از فرد دهنده به گيرنده را از ديگر چالش‌ هاي استفاده از منبع اهدايي نام برد و افزود: يكي از دلايلي كه موجب شده است شيوه اهدايي در توليد پودرهاي استخواني كنار گذاشته شود، بيماري‌ هايي است كه توسط افراد دهنده به افراد گيرنده منتقل مي ‌شود.
اين محقق با بيان اينكه اين بيماري‌ ها از طريق دستگاه ‌هاي در دسترس قابل تشخيص نيست، اظهار داشت: بيماري سرطان مغز استخوان از جمله اين بيماري‌ ها است كه احتمال بروز آن را در فرد گيرنده ايجاد مي كند؛ از اين رو از سال‌ هاي گذشته اين روش در دنيا كنار گذاشته شده است.
دانشجوي دكتري رشته بايو مواد دانشگاه خواجه نصير با تاكيد بر اين كه در محصول توليدي مزبور از روش سنتزي استفاده شد، افزود: با استفاده از روش سنتزي، پودر كلسيم اكسايد و كلسيم فسفات از طريق روشي خاص به پودر استخواني تبديل مي‌ شود.
به گفته وي، همه اين مراحل در اتاق تميز و بر اساس استانداردهاي خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي انجام مي شود.
مرادجو به تشريح روش توليد پودر سنتزي استخوان پرداخت و ادامه داد: روش استفاده شده در اين تحقيق روش سنتزي محلولي است؛ به اين معنا كه در فاز محلولي موادي طبق پروتكل خاصي به يكديگر اضافه شدند. محلول بودن اين تركيب باعث مي‌ شود مواد در ابعاد نانومتر شكسته شوند.
مجري طرح در اين باره اضافه كرد: از آنجا كه اين محلول در هزار تا هزار و 500 دور در دقيقه RPM/ به هم زده مي‌شود، شكسته شدن مولكول‌ ها در ابعاد نانومتر و تبديل شدن آنها به نانو كريستال ‌ها را داريم.
وي با بيان اين كه در اين طرح به نانو هيدروكسيد رسيديم، گفت: پودر توليد شده در حوزه‌هاي دندانپزشكي و ارتوپدي قابل استفاده است.
علمي**9157*2017