سنندج - ایرنا - مدیر طرح احداث راه اصلی و جدید سنندج - مریوان گفت: این طرح هم اكنون 69 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و تكمیل آن نیازمند جذب اعتبار 640 میلیارد ریالی است.

عرفان مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: احداث واریانت تیژتیژگاران در مسیر جدید سنندج - مریوان از طرح های اولویت دار حوزه راه و شهرسازی كردستان محسوب می شود.
وی افزود: 640 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز این طرح شامل 340 میلیارد ریال برای اتمام تونل یك هزار و 886 متری باغان و 240 میلیارد ریال نیز برای اتمام احداث راه و ابنیه های این مسیر 52 كیلومتری است.
مرادی تاكید كرد: عملیات احداث راه در 30 كیلومتر از 52 كیلومتر این طرح به اتمام رسیده و اجرای عملیات در 22 كیلومتر باقی مانده نیز با 34 درصد پیشرفت فیزیكی ادامه دارد كه پیش بینی می شود در سال جاری هفت كیلومتر دیگر از این مسیر به بهره برداری برسد.
وی یادآور شد: 22 كیلومتر راه باقی مانده در قالب قطعه چهارم و ششم در حال احداث است كه در این قطعات 40 دستگاه پل به طول حداقل سه متر تا 80 متر در حال ساخت است كه این بخش هم 60 میلیارد ریال اعتبار در حال جذب دارد و اتمام كامل آن نیازمند 240 میلیارد ریال است.
مدیر طرح احداث راه اصلی سنندج - مریوان اضافه كرد: قطعه پنجم این طرح نیز شامل عملیات احداث تونل باغان به طول یك هزار و 886 متر است كه تاكنون عملیات حفاری در یك هزار و 270 متر و همچنین 620 متر لاینینگ آن انجام شده است.
مرادی گفت: عملیات حفاری تونل باغان حدود 65 درصد پیشرفت فیزیكی دارد كه در حالت كلی برای اجرای عملیات این تونل 280 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و اتمام آن نیازمند 340 میلیارد ریال دیگر است.
وی با بیان اینكه تونل باغان به عرض 11 متر و با ارتفاع مفید پنج متر و 80 سانتی متر در حال احداث است، افزود: علاوه بر عملیات حفاری یك هزار و 270 متری محوطه، چهار پاركنیگ نیز در این تونل حفر شده كه در هر سمت تونل دو مورد از این پاركینگ ها قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: این تونل از بخش‌های مهم طرح احداث راه اصلی سنندج - مریوان است كه با توجه به برنامه‌ریزی ‌های صورت گرفته و در صورت جذب اعتبار مورد نیاز پیش بینی می شود 616 متر باقی ‌مانده از حفاری تونل، دی ماه امسال به اتمام برسد.
مرادی طرح احداث پل تقاطع گاران در این مسیر را از دیگر بخش های مهم جاده اصلی و جدید سنندج - مریوان اعلام كرد و گفت: این بخش كه هم اكنون مراحل مناقصه گذاری خود را سپری می كند به طول 240 متر و به صورت تقاطع كاملا غیر هم سطح اجرا می شود.
وی یادآور شد: این تقاطع جاده های سنندج - مریوان و سقز - مریوان را به هم متصل می كند و پیش بینی می شود اجرای آن حدود 220 میلیارد ریال اعتبار هزینه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، پیشرفت كلی طرح جاده جدید سنندج - مریوان 65 درصد است و عملیات اجرایی قطعات یك تا سه طرح به اتمام رسیده و قطعات چهار تا شش نیز طبق زمانبندی در سال 98 به اتمام می رسد.
جاده فعلی سنندج به مریوان با 87 كیلومتر طول، دارای پیچ های متعددی است كه با بهره برداری از جاده جدید علاوه بر كاهش 24 كیلومتری طول مسیر، مدت زمان تردد از سنندج تا مریوان نیز كاهش می یابد.
محور قدیمی مریوان - سنندج اكنون به جاده ای ترانزیتی تبدیل شده و دولت تدبیر و امید درصدد است برای كاهش خطرها و افزایش امكان توسعه، قدرت اقتصادی این شاهرگ را بیشتر كند.
مرز باشماق مریوان به عنوان یكی از گذرگاه های مرزی كشور نقشی كلیدی در صادرات و واردات كالاهای مورد نیاز كشور بازی می كند و خودروهای حامل كالاهای صادراتی از این جاده تردد می كنند.
تعریض این محور از سال 1385 در دستور كار دولت قرار گرفت تا مسیر 126 كیلومتری محور قدیمی به 105 كیلومتر كاهش یابد و طی این مسیر از 2 ساعت به كمتر از یك و نیم ساعت با امنیت بیشتر انجام شود.
3034/9102