تهران- ايرنا- رييس اداره سلامت گوش و شنوايي وزارت بهداشت گفت: پيش از ترخيص مادر و نوزاد از بيمارستان و يا در اولين مراقبت نوزاد در مراكز غربالگري مستقر در مراكز جامع سلامت، تست هاي غربالگري شنوايي نوزاد انجام مي شود.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سعيد محموديان افزود: هم اكنون برنامه وزارت بهداشت در وهله نخست براي اجراي اين برنامه مربوط به غربالگري نوزادي است.
وي ادامه داد: در اين راستا تفاهم نامه اي مابين وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي در خصوص اجراي برنامه غربالگري شنوايي نوزادان و كودكان منعقد شده است كه طي آن سازمان بهزيستي تامين و آموزش نيروهاي شنوايي شناس مجرب جهت اجراي آزمايش هاي غربالگري شنوايي نوزادان منطبق بر استانداردهاي اعلام شده از سوي وزارت بهداشت و همچنين تامين تجهيزات استاندارد غربالگري شنوايي را بر عهده دارد كه در اين خصوص تاكنون اين سازمان حدود 600 دستگاه غربالگري شنوايي مجهز به دو تكنيك OAE و AABR را براي اجراي طرح تامين كرده است.
محموديان ادامه داد: وزارت بهداشت نيز موظف به نظارت، پايش، پيگيري و ارزشيابي و انجام اصلاحات مبتني بر شواهد در برنامه ملي غربالگري شنوايي و امور مربوط به استانداردها و بازديدهاي لازم را به عهده دارد. همچنين ثبت صحيح و پيگيري هايي لازم نيز توسط وزارت بهداشت انجام مي شود و دستگاه هاي غربالگري شنوايي نيز در مراكز و بيمارستان هاي دانشگاه هاي علوم پزشكي در سطح كشور مستقر خواهد شد.
رييس اداره سلامت گوش و شنوايي وزارت بهداشت در ادامه گفت: پيش از اين، برنامه غربالگري شنوايي توسط سازمان بهزيستي و با پوشش 60 درصدي انجام مي شد كه با ورود وزارت بهداشت و استفاده از مراكز و بيمارستان هاي دولتي اين رقم به حدود 80 درصد ارتقا يافته است و رويكرد وزارت بهداشت تلاش براي پوشش 100 درصدي برنامه در سطح كشور است.
محموديان با بيان اينكه اكنون دستگاه هاي ويژه غربالگري شنوايي با بهره گيري از آخرين تكنولوژي شناسايي به موقع كم شنوايي نوزادان در سطح كشور وجود داشته و خدمات غربالگري را ارائه مي دهند، اضافه كرد: هم اكنون دستگاه هاي غربالگري شنوايي در تمام استان ها وجود دارد و تا پيش از ترخيص مادر و نوزاد و يا در اولين مراقبت نوزاد از نظر سلامت در مراكز جامع سلامت و بهداشتي وزارت بهداشت تست هاي غربالگري شنوايي نوزاد انجام مي شود.
وي اضافه كرد: پايش شنوايي گروه هاي سني سه تا پنج سال نيز در راستاي برنامه ملي سلامت گوش و شنوايي به صورت پايلوت توسط سازمان بهزيستي در حال اجرا است و براي گروه هاي سني ديگر آموزش هاي لازم توسط بهورزان در حال ارائه شدن است.
رييس اداره سلامت گوش و شنوايي وزارت بهداشت با بيان اينكه با اجراي اين برنامه براي حدود سه هزار «شنوايي شناس» اشتغالزايي صورت گرفته است گفت: طبق بررسي ها تنها 3 درصد از مردم در خصوص سلامت شنوايي و گوش آگاهي داشتند و 97 درصد نسبت به اين موضوع آگاهي لازم را نداشتند بنابراين آموزش هايي به منظور ارتقاي سطح سواد در اين حوزه به صورت گسترده در سطح كشور در حال انجام است.
اجتمام**1193** 1724