گلپایگان، اصفهان-ایرنا- در آیینی با حضور مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان سه اقامتگاه بوم گردی در گلپایگان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا این اقامتگاه ها شامل خانه شجاع نظام واقع در شهر گلپایگان، خانه سیفی در روستای سعید آباد و خانه مجیدی در روستای غرقاب در شهرستان گلپایگان است.
فریدون الهیاری مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاح این سه واحد اقامتی گفت: یكی از ظرفیت های مهم توسعه گردشگری استان اصفهان ، ایجاد اقامتگا های بومگردی است .
وی افزود: در استان اصفهان بیش از 270 واحد اقامتگا های بومگردی فعال است و این استان به لحاظ تعداد اقامتگاه های بومگردی جزو اولین استان های كشور است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه گفت: یكی از اتفاقات مهمی كه در سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفت بحث توسعه متوازن در استان و ایجاد اقامتگا های بومگردی در مناطق مختلف استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیلات بانكی بود كه شهرستان گلپایگان به دلیل ظرفیت های ویژه تاریخی، فرهنگی و طبیعی در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.
الهیاری اضافه كرد: در این راستا اولین اقامتگاه های بومگردی در نوروز سال 1396در شهرستان گلپایگان راه اندازی شد و با افتتاح سه واحد اقامتی جدید تعداد اقامتگا های بومگردی این شهرستان به چهار واحد رسید.
وی با اشاره به اینكه در یك ماه آینده نیز پنج واحد جدید اقامتگاه های بومگردی به ظرفیت اقامتگاه های شهرستان گلپایگان افزود خواهد شد، اظهار امیدواری كرد: این اقدام بتواند در توسعه گردشگری به عنوان یك عامل اقتصادی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی در این شهرستان تاثیر گذار باشد.
معاون فرماندار گلپایگان نیز در این آیین از تلاش بخش خصوصی برای راه اندازی اقامتگا های بومگردی با همكاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان قدردانی كرد.
محمد رضا توسلی به وجود بناهای تاریخی، سنگ نگاره های هفت هزار ساله و جاذبه های گردشگری شهرستان گلپایگان اشاره كرد و گفت: احیا و بازسازی برخی از این بناها نیازمند همكاری مالكان با میراث فرهنگی و جذب سرمایه گذاری برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی در این شهرستان است.
در این آیین همچنین از مستند 'طعم طبیعت' به كارگردانی ابوالفضل جاوید پور كه با همكاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان برای معرفی طبخ كباب سنتی گلپایگان به عنوان میراث ناملموس شهرستان گلپایگان تهیه شده بود رو نمایی شد.
شهرستان گلپایگان با قدمتی هفت هزار ساله دارای حدود 300 اثر تاریخی و گردشگری است كه تاكنون 26 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.
این شهرستان با سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر و 52 روستا و آبادی و جمعیتی افزون بر 90 هزار نفر جمعیت در 180 كیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
ت/7138 / 1339