تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

تهران - روزنامه آرمان امروز- پنجشنبه - در گزارشي با عنوان «2 ماه فرصت براي دريافت پروانه نوسازي» به موضوع ساخت مجدد ساختمان پلاسكو و مشكلات كاسبان اين ساختمان تجاري پرداخته است.

گاهي بايد سكوت كرد و مغلوب شرايط موجود شد و گاهي بايد فرياد كشيد و اعاده حق كرد.
اين وضعيت كاسبان پلاسكو است كه برخي‌هايشان خود را با شرايط موجود وقف داده و چاره‌اي نداشتند جز اينكه براي خود شغل ديگري دست و پا كنند. برخي‌هايشان هم همچنان مصرانه درصدد هستند كه هرچه زودتر ساختمان پلاسكو بازسازي شود و بار ديگر رزق و روزي خود را از دخل قديمي خود درآورند.
گرچه بيش از يك سال از فاجعه تلخ ساختمان پلاسكو مي‌گذرد، اما همچنان فاصله تا وضعيت مطلوب بسيار است. با اين حال جلسه‌اي درباره ساخت مجدد ساختمان پلاسكو با حضور مسئولان بنياد مستضعفان، استاندار تهران، معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران و اعضاي شوراي شهر برگزار شد و آخرين اخبار مربوط به بازسازي پلاسكو بيرون آمد.
آغاز بازسازي پلاسكو از عيد فطر امسال كليد خورد. همين مساله كافي است تا بارقه اميد در دل كاسبان پلاسكو روشن شود. اگر تا چندي پيش به ضلع شمال شرقي چهارراه استانبول سري مي‌زديد و با مخروبه ساختمان پلاسكو روبه‌رو مي‌شديد؛ اينك خبرهاي خوشي در راه است. حرف از عمليات اجرايي به ميان آمده و قرار است كه تا عيد فطر دو سال ديگر ساختمان پر ابهت و خاطره‌انگيز پلاسكو احيا شود. اين در حالي است كه زمانبر شدن بازسازي اين ساختمان موجب تشويش افكار عمومي شد و به موجب آن بنياد مستضعفان به‌تازگي طي بيانيه‌اي اعلام كرد: «بيش از يك سال از حادثه پلاسكو گذشته است و تلاش‌ها براي احداث مجدد اين ساختمان كماكان ادامه دارد. هر چند از ابتدا هم، احداث مجدد ساختمان پلاسكو با چالش‌ها و مشكلات جدي مواجه بود، اما بنياد مستضعفان با احساس مسئوليت ملي و مديريتي، تلاش كرد ضمن ايجاد همدلي و يافتن راه‌حل مناسب، براي هر يك از چالش‌ها زمينه لازم را به منظور بازسازي اين ارزش از دست رفته فراهم كند».
با اين حال همگي مي‌دانيم پس از گذشت حدود 17 ماه از حادثه ساختمان پلاسكو و شهادت 29 نفر از آتش‌نشانان فداكار در اين حادثه، هر يك از مسئولان به فراخور مسئوليت‌هاي خود در بخش‌هاي شهري، برنامه‌ريزي و حاكميتي و براساس شرايط جامعه در روزهاي نخست حادثه، قول‌ها و وعده‌هايي دادند و مكررا جلساتي برگزار شد تا اينكه اواخر سال 96 و با ورود معاونت اجرايي رياست‌جمهوري و وزارت صنعت به پيگيري موضوع ساخت ساختمان جديد پلاسكو و حمايت از حقوق كسبه، استانداري تهران به‌عنوان مسئول رفع موانع اجرايي و هماهنگي دستگاه‌ها براي ساخت ساختمان پلاسكو تعيين شد. پس از برگزاري سه جلسه با حضور استاندار تهران، رئيس بنياد مستضعفان، شهردار منطقه 12 و اعضاي شوراي كسبه ساختمان پلاسكو در اسفند سال 96، در نهايت با دستور استاندار تهران و همفكري ديگر اعضا، موضوع بازسازي ساختمان مصوب شد.
تجهيز كارگاه ساختمان پلاسكو در حال انجام است و اقدامات اوليه مثل مطالعات ژئوتكنيك به پايان رسيده و پس از ارائه نقشه‌هاي گود، شهرداري در صدور مجوز همكاري لازم را خواهد داشت. جلسه‌اي درباره ساخت مجدد ساختمان پلاسكو با حضور مسئولان بنياد مستضعفان، محمدحسين مقيمي، استاندار تهران؛ پيروز حناچي، معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران و اعضاي شوراي شهر از جمله افشين حبيب‌زاده و علي اعطا برگزار شد.

اتمام عمليات ‌اجرايي پلاسكو تا 2 سال ديگر
عضو شوراي شهر تهران و نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل‌و‌نقل شوراي شهر با بيان اينكه آخرين هماهنگي‌هاي لازم درباره آغاز عمليات اجرايي پلاسكو انجام شد، گفت: بر اساس اين جلسه مقرر شد طي دو سال عمليات اجرايي ساختمان پلاسكو به اتمام برسد و مبناي شروع پروژه همان عيد فطر گذاشته شد.
افشين حبيب‌زاده اضافه كرد: مالك و مشاور بايد سريعا نقشه‌هاي گود و سازه نگهبان را تهيه كرده و به شهرداري ارسال كنند. شهرداري هم پس از دريافت نقشه‌ها سريعا وارد عمل شده و پس از بررسي نقشه‌ها مجوز لازم را صادر مي‌كند.
وي با بيان اينكه ساختمان شمالي پلاسكو تخريب ‌نشده و مقاوم‌سازي مي‌شود، گفت: قرار شد همان تعداد طبقه كه پلاسكوي قديم داشت پلاسكوي جديد هم به همان اندازه (15 طبقه) ساخته شود. در رابطه با طبقات زيرزمين هم قرار شد همان پنج طبقه را بسازند.
محمد حسين مقيمي، استاندار تهران نيز در اين مورد گفت: شهرداري علت عدم دريافت مجوز براي بنياد را ميراث فرهنگي اعلام كرد. بر اين اساس كه باغ‌ اكبر در محدوده آثار فرهنگي و تاريخي قرار دارد و امكان اخذ مجوز ساخت در اين زمين وجود ندارد.
پيروز حناچي، معاون فني و عمراني شهرداري تهران به موضوع دسترسي جنوبي ساختمان پلاسكو و ضرورت توجه به آن براي ساختمان جديد اشاره كرد و گفت: مقاوم‌سازي ساختمان شمالي نيز بايد حقوقي و با نظر مشاور صاحب صلاحيت انجام شود تا مسئوليت آن مشخص باشد.
عضو ديگر شوراي شهر تهران نيز افزود: اگر مجوز ساخت از سوي بنياد دريافت نشده است، مصوبه‌اي از كميسيون ماده پنج دريافت شود تا تراكم، طبقات و زيربنا مشخص شده و خاكبرداري براساس اين طرح اجرا شود.
علي اعطا به موضوع عدم دريافت عوارض از سوي شهرداري براي نوسازي پلاسكو اشاره كرد و افزود: اين موضوع نيازمند نظر جمعي اعضاي شورا است، اما شورا هر اقدامي براي تسريع در اجراي اين پروژه انجام مي‌دهد و با نگاه مثبت وارد شده است. به گزارش ايلنا، سعيدي‌كيا، رئيس بنياد مستضعفان در جلسات متعددي در استانداري تهران عنوان كرد: بنياد مصمم است كار بازسازي ساختمان را طي دو سال نهايي كند.

مردم را از بلاتكليفي بيرون آوريد
نماينده مردم تهران در مجلس درباره ساختمان پلاسكو در گفت‌وگو با «آرمان» مي‌گويد: ساختمان پلاسكو يكي از ساختمان‌هاي قديمي تهران است كه در زمان خود منحصر به فرد بود. اين ساختمان علاوه بر قدمتي كه دارد، محل درآمد برخي از خانواده‌ها بود و عده‌اي در آن به كسب‌و‌كار مشغول بودند.
محمد قمي مي‌افزايد: اين ساختمان به‌علت فرسودگي، بي‌‌‌احتياطي و اتصال سيم‌هاي برق دچار حريق شد كه در اين فاجعه چندين نفر آتش‌نشانان فداكاري كرده و جان خود را از دست دادند.
اين نماينده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: بعد از وقوع حادثه بنياد مستضعفان و شهرداري تهران آماده شدند كه اين مكان را بسازند. اين در حالي است كه مدتي آواربرداري و خاك‌برداري انجام شد، اما كار عملياتي براي ساختمان اتفاق نيفتاد.
قمي خاطرنشان مي‌كند: بنياد مستضعفان وضعيت اقتصادي خوبي دارد، بهتر است زودتر دست به تبر بزند و با همكاري متخصصان، مشاوران و شهرداري تهران اين ساختمان را بسازد. او ادامه مي‌دهد: با چنين اقدامي عده‌اي كه از كار بيكار شده‌اند يا در جاي ديگري موقتا مشغول به كار هستند، دوباره به كسب‌و‌كار خود در ساختمان پلاسكو مشغول مي‌شوند.
اين نماينده مردم تهران در مجلس مي‌گويد: توصيه مي‌كنم كه هرچه زودتر اين كار به اتمام برسد تا مردم از بلاتكليفي بيرون بيايند.
قمي بيان مي‌كند: مجلس به‌طور مستقيم وارد قضيه ساختمان پلاسكو نشده است.
او در مورد كاسبان ساختمان پلاسكو مي‌افزايد: محل ساختمان پلاسكو شناخته شده بود و مشتريان خاص خود را داشت و به‌نوعي كاسبان در آنجا كسب‌و‌كار داشتند، طبيعي است كه اگر آنها جاي ديگري بروند براي شناخته شدن و جذب مشتري نيازمند طي زمان هستند. بايد به نارضايتي آنها نسبت به وضع موجود حق داد.
اين نماينده مجلس دوباره تاكيد مي‌كند: بنياد مستضعفان هرچه سريعتر دست به كار شود و ساختمان پلاسكو را براي نان‌آوران خانواده‌ها آماده سازد.
روزنامه آرمان امروز
تهرام/7245/6003