یزد - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مهریز گفت: انتقال غیرقانونی اتباع بیگانه توسط برخی افراد در این شهرستان به امنیت منطقه آسیب رسانده و باید مردم و مسوولان برای مقابله با این پدیده اجتماعی اقدام كنند.

مهدی حسن پور عصر جمعه به مناسبت هفته قوه قضاییه ( اول لغایت هفتم تیرماه ) در جمع گرهی از مردم مهریز افزود: گسترش پدیده انتقال افغان ها ( افغان كشی ) به یكی از چالش های بزرگ فرهنگی و اجتماعی این شهرستان تبدیل شد، باید با همراهی خانواده ها و آگاهی بخشی تحت نظارت و كنترل قرار گیرد.
وی ادامه داد: یكی از عوامل اصلی گسترش این پدیده در شهرستان مهریز به خاطر موقعیت مكانی پاسگاه شهید مدنی است كه با همكاری مسوولان استان یزد و كشوری به دنبال جابجایی آن به مكان جدیدی بعد از مسجد ابوالفضل (ع) خارج از حوزه استحفاظی هستیم.
این مسوول تصریح كرد: برای بررسی موضوع یادشده كارگروه تخصصی هم تشكیل ‌شده است و دستگاه‌ های امنیتی و انتظامی شهرستان درگیر این موضوع هستند و از مردم و معتمدان محله‌های مختلف هم می‌خواهم نقاط آلوده را رصد و مشكل را رفع كنند و در غیر این صورت مراتب را با دادستانی در میان بگذارند.
حسن پور در مورد مبارزه با مواد مخدر و جمع‌ آوری معتادان بیان كرد: مردم مكان‌ ها و باغ ‌های متروكه شهرستان كه محل استعمال مواد مخدر توسط معتادان است را به شورای اسلامی شهر گزارش دهند تا با پاكسازی و حصاركشی محل های مورد نظر ، امنیت و آرامش مردم تامین و حفظ شود.
دادستان مهریز همچنین در خصوص آلاینده‌ های زیست‌ محیطی یادآورشد: از جمله وظایفی كه دادستانی بر عهده دارد، احیای حقوق عامه است و اگر در بحث حفظ گونه‌ های زیستی و آلاینده‌های صنعتی، مردم موردی را مشاهده كردند برای پیگیری و حل موضوع به دادستانی گزارش دهند.
حسن پور بدون اشاره به آمار با بیان اینكه از سال گذشته تاكنون آمار پرونده‌های جرایم مختلف در مهریز افزایش یافته است، اظهار كرد: برای آسیب‌ شناسی این معضل و رفع آن به كمك مردم و مسوولان نیاز هست.
وی با قدردانی از مسوولان محلی و امام جمعه مهریز در راه‌اندازی ستاد امر به ‌معروف و نهی از منكر شهرستان گفت: از وظایف اولیه دستگاه قضا، پیشگیری از وقوع جرم است و فعالیت ستاد امر به‌ معروف و نهی از منكر موجب نظارت مستقیم مردم در صدر هرم قدرت و عملكرد مسوولان و هر نوع منكری در شهر خواهد شد.
دادستان عمومی و انقلاب مهریز در باره فضای مجازی هم افزود: می توان با فرهنگ‌سازی در استفاده درست از فضای مجازی از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری كرد.
حسن‌پور یكی از راه‌ های كاهش آسیب‌ های اجتماعی را همكاری آموزش‌ و پرورش و مدارس دانست و تصریح كرد : برگزاری دوره‌های مختلف برای ریشه‌ یابی و كاهش آسیب ‌های اجتماعی موثر است و با رصد نظر مربیان و دانش آموزان در مورد این مهم اقدام خواهیم كرد.
مركز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 كیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
تاكنون رسما از سوی مسئولان محلی مهریز آمار دقیقی از تعداد افغان های مجاز، غیرمجاز و نیز افرادی كه به صورت غیرقانونی توسط برخی جوانان جابجا شدند یا ماهانه جابجا می شوند، منتشر نشده است.
به گفته منابع آگاه 10تا 12درصد جمعیت یك میلیونی و 138هزار نفری استان یزد را شهروندان خارجی خصوصا افغان ها تشكیل می دهند.
7536/ 2047/