كرمان - ایرنا - مدیركل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش پیش بینی كرد، متناسب با رشد جمعیت دانش آموزی نسبت به سالهای گذشته، یك میلیون و 400 هزار نوآموز امسال در طرح سنجش بدو ورود به دبستان سراسر كشور مورد سنجش قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، مرتضی شكوهی روز شنبه در آیین افتتاح طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در كرمان ،با بیان اینكه سال گذشته 40 هزار نفر كمتر از تعداد پیش بینی شده برای سال جاری در این طرح در كشور شركت كردند ، افزود: هدف اصلی سنجش نوآموزان تشخیص سلامت جسمی و آمادگی تحصیلی است.
وی اظهار داشت: دانش آموزان با انجام تست های مختلف سلامت بدو ورود به مدرسه با مشكلات كمتری مواجه خواهند شد كه به یادگیری كودكان كمك می كند.
مدیركل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: نوآموزانی كه در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شركت نكنند امكان ورود به مدارس را نخواهند داشت.
وی افزود: والدین سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی كودكان را جدی بگیرند و در برنامه زمانبندی به پایگاه های سنجش مراجعه كنند.
شكوهی با بیان اینكه سنجش نوآموزان به صلاح و نفع آنها است تاكید كرد: والدین در روزهای نخست نسبت به ثبت نام فرزند خود اقدام و شركت در آزمون سنجش برای فرزندان خود را به عنوان یك تكلیف قلمداد كنند.
وی اظهار داشت: آموزش و پرورش كار هوشمندانه، آگاهانه و با برنامه ای است كه نیاز به اطلاعات شناخت و آگاهی دارد و هر میزان آگاهی مان از دانش آموزان بیشتر باشد خدماتی كه می توان به آنها ارائه داد ،مناسب تر خواهد بود.
مدیركل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: اجرای طرح سنجش خسارت آموزشی را كاهش می دهد و جریان سازی فرهنگی در جامعه به وجود می آورد.
شكوهی ضمن ابراز رضایت از عملكرد آموزش و پرورش استان كرمان ، افزود: فعالیت های استانی در راستای تقویت اقدامات ملی است و برنامه های آموزش و پرورش در استان كرمان بسیار خوب اجرا می شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان كرمان گفت: 61 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستان در 41 پایگاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در این استان مورد ارزیابی قرار می گیرند.
مهران باهری بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی كودكان، پیشگیری از بروز بیماری ها، كمك به بهبود كیفیت آموزش و عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان، جای دهی مناسب دانش آموزان متناسب با توانمندی و استعدادهای تحصیلی آنها را از مهمترین اهداف برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی برشمرد.
وی ادامه داد: در این برنامه نوآموزان مورد ارزیابی بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلال رفتاری، اختلالات جسمی حركتی، اندازه گیری توده بدنی، قد، وزن، معاینات اختلالات دهان و دندان وضعیت جلدی و بررسی كارت واكسیناسیون توسط پزشك در پایگاه های سنجش و مراكز سلامت جامعه و پایگاه های درمانی و خانه های بهداشت قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: برنامه سنجش در استان كرمان از 22 خرداد در 39 پایگاه ثابت و 2 پایگاه سیار عشایری اجرا می شود و تا 20 شهریور ادامه خواهد داشت.
دبیر اجرایی برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی استان كرمان گفت: 68 هزار و 522 نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در این استان مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: از این تعداد سه هزار و 395 نفر به عنوان نوآموز دیرآموز، 345 نفر دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی، 2 نفر نیاز ویژه شنوایی،هشت نفر نیاز ویژه بینایی و 10 نفر نیاز ویژه جسمی و حركتی شناخته شدند.
باهری تاكید كرد: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان در استان كرمان به صورت الكترونیكی انجام می شود و مدیران مدارس پس از ثبت نام دانش آموزان در پایه اول ابتدایی موظف به ثبت مشخصات دانش آموزان در سامانه سنجش هستند.
وی گفت: والدین بعد از اخذ نوبت از مدارس برای انجام سنجش و ارزیابی سلامت فرزندشان به پایگاه های سنجش و سلامت مراجعه كنند.
باهری گفت: اعتقاد داریم اگر آموزش و پرورش درصدد ارتقای كیفیت آموزش است باید به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه كند.
وی ادامه داد: راهبرد ما در آموزش و پرورش استثنایی كیفیت بخشی به برنامه سنجش است و در همین راستا از یك ماه گذشته برنامه ریزی و كار انجام شده است.
وی شعار آموزش و پرورش استثنایی را در سال جاری در راستای مقاومت والدین دانش آموزان در زمینه پذیرش معلولیت و كاستی های فرزندانشان 'مصلحت دانش آموز را فدای رضایت افراد نكنیم' اعلام كرد.
3029/ 5054