زاهدان - ایرنا - فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: 28 میلیارد ریال انواع كالای قاچاق در سه ماهه امسال در استان كشف شد كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، سردار محمد قنبری روز شنبه در نشست با خبرنگاران سیستان و بلوچستان اظهار داشت: همچنین 13 باند قاچاق انواع كالاها در این مدت در استان متلاشی و اعضای آنها دستگیر شدند كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی افزود: 2 میلیون و 720 هزار لیتر موادسوختی قاچاق در این مدت از 82 دستگاه تانكر و 40 محل دپو در سیستان و بلوچستان كشف شد و به دستور استاندار طرحی با محوریت مبارزه با قاچاق سوخت نیز در دست تدوین است.
وی رشد 100 درصدی كشف پرونده های قاچاق كالا به ارزش بیش از 500 میلیون ریال و كشف 151 باك اضافی سوخت از خودروها را از دیگر اقدامات سه ماهه امسال نیروی انتظامی عنوان كرد.

**كشف 38 تن مواد مخدر در سیستان و بلوچستان
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: 38 تن انواع مواد مخدر امسال توسط ماموران انتظامی در استان كشف شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش را نشان می دهد.
سردار قنبری اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در زمینه كشف مواد مخدر در صدر تمام استان های كشور قرار دارد و نیروی انتظامی نیز در صدر تمام دستگاههای كشف كننده استان است.
وی افزود: 33 قاچاقچی عمده مواد مخدر در این مدت دستگیر و 9 قاچاقچی نیز در درگیری مسلحانه با ماموران به هلاكت رسیدند و 458 قبضه سلاح جنگی از آنان كشف شد.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: با توجه به افزایش عملیات ها علیه قاچاقچیان مواد مخدر در استان به دلیل داشتن رویكرد برنامه محوری، شمار شهدای نیروی انتظامی امسال به صفر رسیده و آمار هلاكت قاچاقچیان نیز كاهش پیدا كرده است.
به گفته سردار قنبری دستگیری 645 خرده فروش مواد مخدر كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش داشته و پلمپ 30 منزل كه در آنها فعالیت خرده فروشی مواد مخدر انجام می شد از دیگر اقدامات مطرح امسال نیروی انتظامی است.

**رتبه 18 كشوری سیستان و بلوچستان در بحث وقوع سرقت
ارشد انتظامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با وجود وسعت جغرافیایی و تمام مشكلات حاكم از جمله بیكاری و قرار داشتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر در زمینه وقوع سرقت ها رتبه 18 كشور و در بحث كشف جرم رتبه دوم بعد از تهران را به خود اختصاص داده است.
سردار قنبری بیان كرد: كاهش 43 درصدی آمار سرقت های مسلحانه، كاهش 38 درصدی سرقت به عنف، كاهش 50 درصدی سرقت های تحت پوشش(با لباس دستگاههای مختلف)، كاهش 2 درصدی در سرقت مغازه، كاهش 12 درصدی سرقت منزل و كاهش 18 درصدی سرقت موتورسیكلت از شاخص ترین موفقیت های بدست آمده توسط نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان در سه ماهه نخست امسال است.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امسال 15 هزار و 213 تبعه خارجی در استان دستگیر و تحویل بخش های مختلف داده شدند.
وی با اشاره به فعالیت مركز مشاوره نیروی انتظامی گفت: امسال 78 درصد پرونده های ارجاعی به این مركز در سیستان و بلوچستان منجر به سازش شد.
وی افزود: هزار و 441 نفر در این مدت به مركز مشاوره نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان مراجعه و خدمات لازم را دریافت كردند.

**دستگیری یكی از عوامل اصلی شهادت 36 مامور انتظامی در گورناك سرباز
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان تصریح كرد: یكی از عوامل اصلی شهادت 36 مامور انتظامی در گورناك سرباز بعد از 19 سال دستگیر شد.
وی ادامه داد: این فرد كه با هویت جعلی و اسامی متفاوت در استان های مختلف كشور سكونت داشت بعد از 19 سال توسط ماموران انتظامی دستگیر و در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفت.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با تاكید بر افزایش تعامل میان نیروی انتظامی و خبرنگاران و برگزاری نشست های خبری فصلی گفت: در حد توان پاسخگوی هر كدام از فعالان رسانه ای در موضوعات مرتبط هستم.
3042**6081