قزوين-ايرنا-سرپرست اداره كل مديريت بحران استانداري قزوين گفت: با وجود زلزله هاي مرگبار در كشورمان، آموزش هاي ضعيف به همراه وجود سازه هاي غيرمقام و ناايمن هنگام وقوع حوادث غيرمترقبه از جمله زلزله همچنان شاهد قربانيان اين گونه حوادث هستيم.

به گزارش ايرنا و به نقل از روابط عمومي استانداري قزوين، قدرت الله مهديخاني روز شنبه به بهانه سالروز وقوع زلزله در منطقه چنگوره شهرستان آوج، ضمن گراميداشت ياد و خاطره جانباختگان اين حادثه، افزود: نقش آموزش و فرهنگ سازي در پيشگيري از بروز خسارت هاي جاني و مالي ناشي از زلزله امروز ديگر بر كسي پوشيده نيست.
وي، زمين لرزه را از ديرباز ميهمان ناخوانده بشر دانست و ادامه داد: اين مساله پديده اي طبيعي بوده كه علي رغم ظاهري ترسناك، فوايدي درخور توجه مانند پديد آوردن چشمه هاي آب معدني را به همراه داشته است.
وي با اين سئوال كه آيا بشر مي تواند در برابر اين حادثه پايداري كند، يادآور شد: در كشورهاي پيشرفته اي مانند ژاپن با وقوع زلزله هايي بيش از 6 درجه در مقايس امواج دروني زمين (ريشتر) شاهد مرگ و ميرهاي پائين به همراه خسارت هايي به مراتب كمتر از كشورهايي مانند ايران هستيم.
سرپرست اداره كل مديريت بحران استانداري قزوين تصريح كرد: مردم ژاپن اين واقعيت را پذيرفته اند كه در كنار تمام جنبه هاي مثبت زندگي در سرزمين حاصلخيز خود، زلزله به عنوان يك همزيست هميشگي با آنان همراه بوده و به همين لحاظ ضمن توجه به احداث سازه هاي سبك و مقاوم، از دوران كودكي تا پيري نيز آموزش هاي لازم را به همراه تمرين هاي مقابله با اين پديده را فرا مي گيرند.
مهديخاني، جدي گرفتن حوادث غيرمترقبه از جمله زلزله را يك وظيفه همگاني برشمرد و گفت: شهروندان بايد همواره ضمن شناسايي نقاط امن محل زندگي و كار خود، روش هاي پناه گيري، كار با كمك هاي اوليه و امداد و نجات را فرا بگيرند.
زلزله اي با قدرت 6.3 درجه در مقياس امواج دروني زمين اول تيرماه سال 81 منطقه وسيعي را در جنوب استان قزوين به لرزه درآورد.
اين واقعه 261 كشته و يك هزار و 300 مجروح برجاي گذاشت.
8054