ساري - ايرنا - استاندار مازندران اين استان را سرشار از استعدادهاي خدادادي دانست و گفت : لازم است اين استعدادها با برگزاري يك جشنواره منطقه اي در هر شهرستان معرفي و محور توسعه قرار گيرد .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، محمد اسلامي شنبه شب در آيين اختتاميه جشنواره ملي تمشك جنگلي در شهرستان نكا واقع در شرق مازندران افزود : با اين همه استعداد نهفته در مازندران ، صحبت از فقر در اين استان كفران نعمت محسوب مي شود .
وي گفت : مردم مازندران به خاطر داشتن روحيه سختكوشي و با غيرت مي توانند بهترين كيفيت معيشت و زندگي را داشته باشد و همه بايد كمك كنيم تا اين مهم با شكوفا شدن استعدادهاي هر منطقه محقق شود .
استاندار مازندران برگزاري جشنواره تمشك در شهرستان نكا را همسو با جشنواره انار بهشهر و انجير گلوگاه بيانگر ظرفيت هاي بالاي شرق استان معرفي كرد و اظهار داشت : توليد سالانه يكهزار تن تمشك با توجه به ظرفيت منطقه و صنايع تبديلي كه مي تواند توسعه يابد ، مي تواند استعداد شهرستان نكا را زير و رو كند.
وي افزود : از نظر ما مسئولان و دستگاههاي اجرايي ذيربط هم جشنواره به عنوان محور توسعه اقتصادي در هر شهرستان مازندران مورد توجه است و به همين دليل از توسعه جشنواره تمشك و كشت اين محصول حمايت مي شود.
او ادامه داد : توسعه كشت تمشك با حمايت جهاد كشاورزي از طريق توزيع نهال و ارقام جديد دنبال مي شود تا به صورت صنعتي كار شود و فرآوري بهتر و كيفيت متفاوت محصول هم در دستور كار قرار گرفته تا فرصت اشتغال جديد فراهم گردد .
نماينده عالي دولت در مازندران همچنين بر ضرورت معرفي داشته هاي استان تاكيد كرد و گفت : در كنار ظرفيت هاي طبيعي در نكا، شيريني بومي و محلي مازندران از ظرفيت هاي ديگري است كه در اين شهرستان زبانزد است و تلاش داريم تا با كمك و ارائه تسهيلات نكايي ها كلوچه ويژه مازندران توليد و عرضه كنند.
وي افزود : بايد براي محصولات توليدي مازندران ارزش افزوده ايجاد و با توجه به گردشگر پذير بودن استان براي مردم از اين طريق شغل و درآمد ايجاد كنيم .
استاندار مازندران همچنين بر ايجاد فرصت براي شادي در كنار برگزاري جشنواره ها تاكيد كرد و گفت كه در اين فرصت ها بايد خدمات انجام شده دولت و نظام هم به مردم معرفي شود.
وي يكي از اقدامات دولت تدبير و اميد ارائه تسهيلات ارزان قيمت به مردم براي رونق كسب و كار دانست و افوزد : در اين دوره با حداقل دوندگي هر كسي توانست به تسهيلات ارزان قيمت براي شكوفا كردن اقتصاد و كارآفريني دست يابد.
** استقرار ميز خدمت الكترونيكي
استاندار مازندران همچنين با اشاره به اينكه ميزخدمت در استانداري مستقر شده است ، گفت : مازندران نخستين استان پيشگام در اجراي ميز خدمت است تا كارهاي مردم با سهولت بيشتري انجام شود.
اسلامي تمامي ادارات استان را ملزم به استقرار ميزخدمت در بهترين نقطقه محل اداري كرد و افزود : ميز خدمت بايد در مناسب ترين مكان تعبيه شود تا مردم دسترسي آسان داشته و خدمات مناسب در زمان و مكان مناسب ارائه شود و هم شفافيت و سلامت اداري محقق گردد .
اسلامي همراهي مردم را رمز موفقيت دولت و سربلندي نظام دانست و گفت : مردم بايد همكاري بيشتري با دولت داشته و از شايعه پراكني عده اي كه گراني را با شايعات القا مي كنند ، عبور كنند.
وي افزود : گراني ارز توطئه است كه بايد خويشتن داري كرده و مراقبت كنيم تا تهاجم اقتصادي دشمن كارساز نشود.
استاندار مازندران اظهار داشت : اكنون اكثر كشورهاي اطراف ما داراي بدهي سنگين خارجي هستند و ايران ، سالم ترين كشور در اين زمينه است و بايد به چنين دستاوردهايي افتخار كنيم.
اسلامي يكي از اهداف دشمن را در جنگ اقتصادي كاهش ارزش پول ملي دانست و افزود : ارزش پول ما فراوان است و بايد از پول ملي مان در اين جنگ اقتصادي حراست كنيم تا نقشه شوم دشمن نقش برآب شود و با توليد داخلي و نه گفتن به توليدات خارجي، اقتصاد داخلي را رونق دهيم تا كسي قدرت مقابله نداشته باشد.
شهردار نكا هم در اين آيين گفت كه سالانه يكهزار تن تمشك در اين شهرستان توليد مي شود كه يك سوم ظرفيت موجود است .
وي ارزش اقتصادي اين ميزان تمشك جنگلي را حدود پنج ميليارد تومان برآورد كرد و افزود : اين درآمد اقتصادي در عرض حدود 20 روز عايد مردم مي شود.
سيد مهدي احمدي گفت : اكنون با برگزاري جشنواره ، تمشك به عنوان نماد گردشگري شهر نكا معرفي شد و به دنبال ثبت جهاني تمشك هستيم تا پايتخت تمشك جهان شده و منشاء خدمات شويم.
جشنواره ملي تمشك جنگلي ايران از 31 خرداد ماه در شهرك عباسپور نكا آغاز به كار كرد و شنبه شب چهارم تير ماه پايان يافت .
در اين جشنواره علاوه بر معرفي توانمندي هاي شهرستان نكا، معرفي محصولات كشاورزي، صنايع دستي شهرستان، پخت انواع نان و غذاهاي محلي نيز در دستور كار بود .
در حاشيه اين جشنواره هم نمايشگاهي در قالب 60 غرفه با نمايش محصولات مختلف توليدي از تمشك و صنايع دستي و سوغات از ساعت 9 صبح الي 23 هر روز پذيراي بازديد كنندگان بود.
علاوه بر برگزاري مسابقات مختلف ، تجليل از نخبگان ، رونمايي از تمبر يادبود تمشك نكا ، رونمايي از مرباي تمشك و برندسازي در اين بخش، نصب المان تمشك در سطح شهر نكا و توزيع بوته هاي تمشك در بين شركت كنندگان مراسم، از ديگر برنامه هاي اين جشنواره بود.
همچنين در طول برگزاري اين جشنواره دستكم 50 نفر براي چيدن تمشك از جنگل و آوردن به محل جشنواره به كار گرفته شدند.
** معرفي تمشك
تمشك ميوه اي شبيه شاه توت و توت فرنگي است و به رنگ زرد يا سرخ مايل به سياه يافت مي شود. بوته تمشك در مناطق گرم و مرطوب، در جنگل ها و صحراها مي رويد و گاهي آن را مي كارند.
تمشك در ايران داراي هشت گونه گياه علفي و درختچه‌اي تيغ‌دار است كه در مناطق جنگلي و غيرجنگلي شمال كشور و در استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان مي‌رويد.
تمشك درختي يا برگ ناروني ، تمشك كبود ، تمشك خزري يا والش ، تمشك لاهيجاني ، تمشك جنگلي يا كرك آلود ، تمشك قفقازي و ايراني ، تمشك تالشي يا هندل و تمشك سنگي از جمله گونه هاي موجود در ايران است .
اگر چه مردم گيلان به انواع تمشك ' والش ' مي گويند ولي در مازندران نام محلي ندارد و همان تمشك ناميده مي شود.
ميوه‌ تمشك را يا به صورت خام مي‌خورند و يا از آن در تهيه تارت آب ميوه، مربا، شربت، ژله، سركه و مارمالاد استفاده مي‌كنند. ميوه‌ تمشك سرشار از انواع ويتامين‌هاي A، B، C، اسيدهاي آلي، شكر، پكتين، تركيبات رنگي و نمك‌هاي معدني است.
اين ميوه وحشي داراي خاصيت ضد عفوني كننده است و به علت دارا بودن ويتامين‌هاي C و K براي درمان اوره و فشارخون، بسيار مفيد است.
عرق آوري از ديگر خاصيت هاي تمشك است ، خون را تصفيه مي‌كند و براي كساني كه به روماتيسم مبتلا هستند، بسيار مفيد است .
تخم و دانه‌اي كه در تمشك وجود دارد، اغلب با دندان نيز خرد نمي‌شود، ولي وقتي قورت داده شود، در معالجه يبوست و خشكي مزاج به طور طبيعي بسيار مؤثر است و سبب مي‌شود كه يبوست به كلي رفع شود.
شربت تمشك نيز براي رفع تب تجويز مي‌شود و خوردن تمشك براي تسكين تب‌هاي صفراوي، التهاب مجاري ادرار و آنژين هم مفيد است.
7332/1654