ساوه - ايرنا - معاون استاندار مركزي و فرماندار ساوه گفت: 2 هزار تبعه خارجي غيرمجاز پارسال در اين شهرستان شناسايي و به كشورشان برگردانده شدند.

محمد بهاروند روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: كنترل اشتغال اتباع خارجي به صورت مستمر در ستاد ساماندهي اتباع و مهاجرين خارجي انجام مي شود و از فعاليت اتباع غيرمجاز جلوگيري مي شود.
وي يادآوري كرد: هزار و 200 كارت كار در سال قبل در اين شهرستان صادر شده كه بيشترين فراواني آن مربوط به اتباع افغانستان بوده است.
فرماندار ساوه گفت: اتباع خارجي مجاز كه كارت آمايش و رواديد دارند فقط زماني مي توانند در ساوه به كار اشتغال داشته باشند كه در چارچوب مشاغل چهارگانه اي تعيين شده براي آنان شامل كوره پزي، معادن، دامداري و كشاورزي كارت ويژه دريافت كنند.
بهاروند افزود: با همكاري فرمانداري، اداره كار، ناجا و اتاق اصناف ساوه، گشت هاي ويژه در محيط هاي كارگاهي تشكيل شده و به طور مرتب وضعيت شغلي مجاز اتباع خارجي رصد مي شود.
معاون استاندار مركزي اظهار داشت: در صورت شناسايي اتباع خارجي غيرمجاز در مشاغل اين كارگران از كار بركنار و كارگر بومي جايگزين مي شود.
بهاروند توضيح داد: كارفرماياني كه اقدام به به استفاده از اتباع غيرمجاز در كارگاه هاي خود كنند به ازاي هر روز به كارگيري اين كارگران غيرمجاز بايد معادل پنج روز حقوق پايه كار جريمه پرداخت كنند.
وي گفت: 686 مورد گشت مقابله با اتباع غيرمجاز پارسال در شهرستان ساوه انجام شد و در مجموع براي كارفرماياني كه از اين كارگران خارجي غيرمجاز و بدون كارت كار استفاده كرده بودند، يك ميليارد و 672 ميليون و 790 هزار ريال جريمه اعمال شد.
فرماندار ساوه در خصوص فعاليت كارگران افغانستاني در مشاغل ساختماني افزود: اين موضوع را با حساسيت پيگيري مي شود و از مراجع كشوري درخواست شده كه پروانه اشتغال براي كارگران خارجي ساوه صادر نشود.
بهاروند يادآور شد: در بخش اصناف نيز تاكيد زيادي در مورد منع اشتغال اتباع خارجي وجود دارد و اين مهم در مورد به كارگيري اتباع خارجي غيرمجاز در كارگاه هاي صنعتي نيز صدق مي كند.
پنج هزار تبعه مجاز خارجي در شهرستان ساوه زندگي مي كنند.
ساوه، اراك و دليجان سه منطقه تعيين شده مجاز براي اقامت اتباع خارجي هويت دار در استان مركزي هستند.
شهرستان ساوه دومين قطب صنعتي و جمعيتي استان مركزي پس از اراك است.
6539/6013/