تهران - ایرنا- عضو پژوهشكده گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: 30 درصد جمعیت كشور، مشكل كبد چرب دارند كه می تواند به مرور زمان قلب، فشارخون و قند خون آنان را مختل كند.

مهدی صابری فیروزی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: یكي از فعالیتهاي مهم كبد، ذخیره سازي و سوخت و ساز چربی ها در بدن است و كبد چرب از جمع شدن چربی ها در بافت های كبد بروز می كند.
این متخصص گوارش و كبد تصریح كرد: كبد چرب، بیماري شایعی در جامعه است. با بروز این عارضه بیماری ها یا مشكلات تغذیه اي زیادی در بدن ایجاد می شود و انباشته شدن چربي در سلول هاي كبدي مي تواند به التهاب این سلول ها منجر شود.
وی گفت: از شیوع 30 درصدی ابتلای مردم به كبد چرب، سه درصد آنزیم كبدشان بالاست. وقتی كه آنزیم كبد بالا باشد به افزایش فشارخون و نارسایی قلبی منجر می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: بیماري كبد چرب، علامت خاصي ندارد و به دنبال انجام آزمایش هاي دوره اي، اختلال در آنزیم هاي آن مشخص مي شود. اختلالات آنزیمي در كبد چرب معمولا خفیف است و در اكثر موارد موجب افزایش مختصر آنزیم هاي كبدی مي شود.
صابری، خستگي و احساس ناراحتي در قسمت فوقاني شكم را از علائم كبد چرب بیان كرد.
وی افزود: بروز كبد چرب در افرادی كه داروهای كورتونی تزریق می كنند یا دیابت دارند، بیشتر است. همچنین وجود سندرم متابولیك در بدن باعث كبد چرب می شود و اگر به موقع تشخیص داده نشود باعث تنگ شدن رگ های قلب و مغز شده و سكته به وجود می آید.
این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: برای درمان كبد چرب داروی خاصی وجود ندارد و با ورزش و كاهش وزن می توان این بیماری را تحت كنترل درآورد.
صابری خاطرنشان كرد: در صورت بی توجهی به درمان به موقع، در درازمدت مقادیر زیادي چربي در كبد رسوب مي كند و موجب بروز التهاب كبدي مي شود و نباید نسبت به این عارضه بي تفاوت بود.
اجتمام * 9022 * 3063