فرشاد ترابي مدير عامل شركت ياد شده كه در زمينه توليد سيستم هاي خورشيدي نيروگاه هاي بادي و انواع باتري ها فعال است، روز دوشنبه در مورد دستاوردهاي اين شركت دانش بنيان به خبرنگار علمي ايرنا گفت: ما پنل هاي خورشيدي و محصولاتي مانند آب شيرين كن خورشيدي را مي سازيم، ضمن اينكه روي توسعه باتري هاي metal- air يا فلز هوا نيز كار مي كنيم.
ترابي توضيح داد كه شركتت متبوعش با شركت ديگري در شهرك صنعتي مامونيه استان مركزي به عنوان شركت همكار كار مي كند.
استاديار دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه خواجه نصير در ادامه همچنين به طرح ايستگاه شارژ خورشيدي براي دانشگاه اشاره كرد و گفت: اين طرح را كامل ارائه داديم و مي خواستيم براي دانشگاه اجرا كنيم، ولي هنوز بودجه آن تامين نشده است.
وي در مورد آب شيرين كن هاي خورشيدي ساخت اين شركت توضيح داد: آب شيرين كن ها روي خودرو طراحي شده اند، محصولات ويژه اي هستند، در صنايع نظامي به صورت پورتابل و قابل حركت استفاده مي شوند و آب را در حد خوردن كاملا شيرين مي كند و برق آن توسط پنل هاي خورشيدي تامين مي شود.
***باتري هاي فلز- هوا؛ آخرين فناوري باتري خودرو
دكتر ترابي در مورد باتري هاي مختلف محصول اين شركت نيز افزود: چند محصول داريم كه باتري هاي زينك يا روي - هوا يكي از آنهاست. باتري هاي فلز- هوا كه يك طرف فلز و طرف ديگر هوا باشد؛ آينده باتري هاي خودرو هستند.
وي افزود: آخرين فناوري هاي باتري ليتيومي كه اكنون قابل تصور است باتري هاي ليتيوم هوا است. بسياري شركت ها اكنون روي باتري ليتيومي كار مي كنند تا باتري ليتيوم هوا قابل شارژ آنها به نتيجه برسد، عرضه شود و در خودرو قرار بگيرد.
مدير عامل اين شركت دانش بنيان دليل اقبال به باتري هاي فلز- هوا را كم بودن وزن آنها و كاستن از وزن خودرو و در نتيجه صرفه جويي زياد در مصرف بنزين دانست.
وي افزود: اين فناوري فعلا محقق نشده است؛ ولي در حال توسعه به شمار مي آيد. پايه همه اين باتري ها به اين صورت است كه يك طرف باتري هوا و طرف ديگر فلز قرار دارد.
ترابي ادامه داد: شركت ما روي باتري زينك - هوا zink-air كار مي كند و به يك محصول رسيده ايم كه به پيش نمونه (پروتوتايپ) اصلي نزديك است؛ قصد داريم آن را تجاري سازي كنيم.
***تلاش براي توسعه باتري هاي اسيدژل و سرب اسيد
اين محقق حوزه انرژي توضيح داد: همچنين روي باتري اسيد ژل و سرب اسيد هم كار مي كنيم، اين باتري ها براي ذخيره سازي انرژي خورشيدي كاربرد زيادي دارند. زيرا در سيستم هاي خورشيدي يكي از گزينه ها سرب اسيدها هستند كه فعلا تحقيقات را شروع كرده ايم.
وي در مورد دليل استفاده از زينك در باتري هاي زينك هوا كه اين شركت در آن زمينه فعال است گفت: استفاده از زينك چند مزيت دارد؛ يكي از آنها اين است كه يك طرف هوا است كه نيازي به ذخيره سازي آن نيست. در باتري هاي مختلف حتي در باتري سرب اسيد هم سرب و هم اسيد بايد به صورت فشرده در باتري موجود باشد.
ترابي افزود: به همين دليل وزن باتري افزايش مي يابد و موجب تحميل بار بيشتر به خودرو مي شود كه نياز به مصرف انرژي را بالا مي برد، ولي در باتري زينك هوا يكي از مواد از خارج تامين مي شود و ذخيره سازي نياز نيست؛ در نتيجه چگالي انرژي اين باتري بالاست يعني يك كيلو باتري انرژي بيشتري مي دهد.
وي در اشاره به ديگر مزاياي باتري هاي روي هوا اظهار داشت: از نظر ايمني هم جزء باتري هاي خوب هست، عملكرد هم مناسبي دارد و از اين جهت براي كشور ما هم اهميت دارد كه ايران از نظر معادن روي اگر كشور اول دنيا نباشد كشور دوم است و محتاج تامين روي از خارج نيستيم، وقتي هم مصرف شود قابليت آب كردن و استفاده دوباره دارد و از نظر زيست محيطي هم بسيار مفيد است.
***كار روي نرم افزار شبيه ساز باتري
مدير عامل اين شركت دانش بنيان با اشاره به زمينه ديگر فعاليت اين شركت براي توليد شبيه ساز نرم افزار باتري گفت: اين نرم افزار كمك مي كند باتري را پيش از ساخت آزمايش كنيم كه از هزينه ها مي كاهد، قطعا نتيجه 100 درصدي آزمايش باتري واقعي را به دست نمي دهد ولي دستكم 90 درصد موفقيت آميز است؛ اين نرم افزار در حال طراحي است و مرداد امسال به بازار عرضه مي شود.
به گزارش ايرنا، اين شركت دانش بنيان از 1 سال قبل فعاليت دارد و با افتتاح مركز رشد دانشگاه خواجه نصير در اين مركز مستقر است؛ اما هر كدام از اعضا به صورت مستقل در زمينه هاي مختلفي از مدتي قبل فعال بوده اند.
در اين شركت دانش بنيان 5 نفر شاغل هستند كه همه در رشته هاي مهندسي انرژي و مقطع كارشناسي ارشد و بالاتر تحصيل كرده اند.
مركز رشد دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي به نام مركز نوآوري نصير در محل دانشكده مهندسي مكانيك اين دانشگاه با تغيير كاربري بخش هاي متروكه دانشكده يادشده و حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري اخيرا آغاز به كار كرده، اين مركز 7 شركت دانش بنيان وابسته به دانشگاه و ده ها استارتاپ را براي توسعه ايده ها به فناوري ها در خود جا داده است.
علمي**9157*2017
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
تهران- ايرنا- محققان يك شركت دانش بنيان وابسته به دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي توانسته اند با توسعه آخرين فناوري هاي باتري خودرو به نام باتري هاي فلز- هوا به پيش نمونه اصلي نوعي از اين باتري ها برسند.