تهران- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست شهرتهران از تحویل سه گونه جانور نادر به محیط زیست شهر خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی محیط زیست شهر تهران، محمد بازگیر افزود: در پی گزارش تلفنی مأمورین آتش‌نشانی شهر تهران مبنی بر كشف یك پرنده شكاری، پرسنل یگان حفاظت این اداره بلافاصله به محل اعزام و این پرنده كه از نوع سارگپه بوده را تحویل گرفتند.
وی افزود: این پرنده از راسته شاهین ‌سانان و از گونه‌های حمایت‌شده می‌باشد كه جهت اقدامات درمانی و قابلیت رهاسازی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط ‌زیست به كلینیك حیات وحش پردیسان منتقل شد.
بر اساس این گزارش، سارگپه ها گردن كوتاه،بال‌های بلند و دم نسبتاً كوتاه دارند و معمولاً در حال اوج‌گیری و چرخش دیده می‌شوند و مانند عقاب‌های كوچك به نظر می‌رسند.

*تحویل یك بهله قرقی به محیط زیست در شهرستان تهران
رئیس اداره حفاظت محیط زیست تهران همچنین از تحویل یك بهله پرنده شكاری از نوع قرقی خبر داد و گفت: پرنده مذكور بلافاصله پس از اطلاع رسانی از طریق سامانه 1540به كلینیك حیات ‌وحش پارك پردیسان انتقال یافت تا پس از بررسی وضعیت سلامت جسمی تا رسیدن به مرحله رهاسازی مورد حمایت و حفاظت قرار گیرد.
قرقی از پرندگان شكاری كوچك به شمار می رود كه در بخش فوقانی بالها وقسمت پشت پرنده ماده به رنگ خاكستری و در پرنده نر رنگ این قسمت های قهوه ایی متمایل به خاكستری است و عموما در پشت گردن پرنده نر لكه سفید رنگ دیده می شود و بخش شكمی آن متمایل به قهوه ایی است.

*تحویل یك حلقه مار پلنگی به محیط زیست تهران
محمد حسین بازگیر در پایان خاطر نشان كرد: روز گذشته در پی تماس تلفنی مامورین آتش نشانی خلیج فارس مبنی بر كشف یك حلقه مار، مامورین یگان حفاظت این اداره به محل مراجعه و یك حلقه مار از نوع پلنگی را تحویل گرفتند كه پس از اطمینان از سلامت این مار جهت اقدامات كنترلی و قابلیت رهاسازی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به كلینیك حیات وحش پارك پردیسان منتقل شد.
بر اساس این گزارش، مار پلنگی از جمله مارهای غیر سمی است و مانند مارهای دیگر، زبانی دو شاخه دارد وبدن به رنگ خاكستری زیتونی تیره با خالهای روشن می باشد و حداكثر طول مار پلنگی 120 سانتیمترو دم آن 27 سانتیمتراست.
محمد حسین بازگیر ضمن قدردانی از حس مسئولیت‌پذیری مردم اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر افزایش سطح آگاهی و فرهنگ عمومی شهروندان در حفظ و حراست از محیط ‌زیست و حیات‌وحش كاملاً مشهود بوده و درخور تقدیر است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تهران تصریح كرد: بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط ‌زیست هرگونه شكار یا نگهداری غیرمجاز این گونه های جانوری غیر قانونی بوده و مشمول ضرر و زیان می‌باشد و از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده چنین مواردی، موضوع را سریعاً به اداره حفاظت محیط ‌زیست شهرتهران از طریق شماره تلفن های 8886168-88843498 وسامانه پیامكی 300555 اطلاع دهند.
تهرام/1735 / 1539