تهران - ايرنا - مدير كل دفتر كاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: برخي رشته هاي شاخه كار دانش با توجه به بهبود اشتغال و فقدان نياز بازار كار از گردونه خارج و رشته هاي ديگري متناسب با پيشرفت هاي تكنولوژي و شرايط اقليمي به مجموعه رشته هاي اين شاخه اضافه مي شود.

سيد مصطفي آذركيش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا اظهار داشت: به عنوان مثال رشته تعمير تلويزيون سياه و سفيد كه اكنون ضرورتي ندارد از گردونه خارج و به جاي آن رشته تعمير گوشي تلفن همراه و تلفن روميزي اضافه خواهد شد و يا با توجه به پيشرفت ها در حوزه فناوري رشته هاي جديد وارد شاخه كار دانش مي شود.
وي تصريح كرد: اكنون در حال تهيه مقدماتي هستيم تا رشته هاي جديد شاخه كار دانش كه متناسب با نياز و فضاي بازار كار است، به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش برسد و رشته هاي اين شاخه تحصيلي كه در 8 مجموعه ارائه شده، به روز آوري شود.
مدير كل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه تلاش داريم تا رشته هاي شاخه كار دانش را متناسب با نياز بازار كار به روزآوري كنيم كه اين از ويژگي هاي خاص اين شاخه است، گفت: اكنون 160رشته شاخه كار دانش در هنرستان هاي كشور داريم كه شايد در گذر تغيير و تحولات، تعداد اين رشته ها افزايش پيدا نكند اما تنوع رشته ها بيشتر مي شود.
مدير كل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري 32 رشته مرتبط با مشاغل بومي 32 استان را در شاخه كار دانش پيشنهاد داده است، يادآورشد: در تغيير رشته هاي شاخه كار دانش از پيشنهاد دستگاه هايي همچون وزارت جهاد كشاورزي و سازمان آموزش فني و حرفه اي و ديگر نهادهاي متولي آموزش هاي مهارتي استفاده مي كنيم.
آذركيش اظهار داشت: به منظور توسعه آموزش هاي مهارتي و فرهنگ كار و كارآفريني و همچنين جلب توجه دانش آموزان به رشته هاي كاردانش برنامه هايي را در طول سال تحصيلي در مدارس به اجرا در آورديم كه از جمله آنها مي توان به فرهنگ سازي و بازديد اوليا و دانش آموزان از كارگاه هاي هنرستان ها و مراكز آموزش مهارت با عنوان 'يك روز با هنرستان ' اشاره كرد.
آذركيش با بيان اينكه همچنين برنامه اي با عنوان هفته پيوند اوليا و آشنايي آنها با دانش آموزان نيز در اين زمينه برگزار شد، افزود: برگزاري شانزدهمين دوره مسابقات كشوري شاخه كار دانش هفته آينده در كرج و افتتاحيه جشنواره مهارت هاي هنري 24 تيرماه در اراك از ديگر اقداماتي است كه به منظور ايجاد انگيزه در دانش آموزان براي گرايش به رشته هاي فني و مهارتي در حال انجام است.
وي با اشاره به اين نكته كه آموزش و توانمندسازي مديران و هنرآموزان در طول سال تحصيلي از ديگر فعاليت ها بوده كه براي سال آينده نيز ادامه مي يابد، عنوان كرد: در اين كارگاه هاي آموزشي ضمن ارائه برنامه هاي آينده، روش هاي جذب هنرجو در رشته هاي مختلف تشريح مي شود.
مدير كل دفتر كاردانش وزارت آموزش و پرورش بيان داشت: كيفيت بخشي آموزش هاي مهارتي، تعامل اثر بخش و بيشتر با بازار كار و دستگاه هاي متولي مهارت، بازديد هاي ميداني در قالب تورهاي اشتغال و كارآفريني در سطح استان ها و بازديد از مراكز علمي، صنعتي، كشاورزي و هنري از ديگر برنامه ها در اين رابطه است.
آذركيش با اشاره به اينكه در اجراي برنامه ها به منظور فرهنگسازي و تشريح رشته هاي كار دانش وزارتخانه هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، سامان آموزش فني و حرفه اي، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و اتاق اصناف ايران، همكاري دارند، گفت: براي جذب هنرجو و ايجاد انگيزه بيشتر در آنان پي گير مشوق هاي لازم هستيم كه يكي از اين اقدامات تصويب اساسنامه صندوق كارآفريني توسط هيات وزيران در اواخر سال 96 بود تا حمايت هاي لازم از فعاليت هاي دانش آموزي در قالب اين صندوق صورت گيرد.
وي با يادآوري اين مطلب كه همچنين در حال رايزني با ستاد كل نيروهاي مسلح هستيم تا بتوانيم مشوق هايي را براي فارغ التحصيلان هنرستان ها داشته باشيم، افزود: در ارتباط با اولويت دادن به اشتغال فارغ التحصيلان هنرستان ها، برخي دستگاه هاي اجرايي و موسسات توليدي اقداماتي را انجام داده اند كه از جمله آن مي توان به حضور موثر در فرايند مسابقات و جشنواره هاي دفتر كاردانش وزارت آموزش و پرورش براي معرفي نخبگان مهارتي كشور اشاره كرد.
مدير كل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: آنچه كه براي ما مهم است متناسب سازي آموزش ها با نياز بازار كار است كه اين امر با كمك دستگاه هاي متولي مهارت و موسسات توليدي و خدماتي در حال پي گيري است.
آذركيش توسعه برون سپاري و مشاركت آموزش هاي مهارتي كار دانش را از اقدامات مهم براي جذب بيشتر دانش آموزان به رشته هاي شاخه كار دانش عنوان كرد و گفت: اكنون دفاتر رسمي همكاري هاي شاخه كار دانش در شهرك هاي صنعتي استان هاي خراسان رضوي و يزد راه اندازي شده و قرار است با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت اين دفاتر در 32 استان ايجاد شود.
وي اظهار داشت: اكنون دانش آموزان به صورت پراكنده در بسياري از موسسات توليدي و خدماتي در حال آموزش هستند اما اين دفاتر همكاري كمك مي كند تا انسجام بيشتري براي فعاليت هنرجويان در شركت هاي توليدي به وجود آيد.
مدير كل دفتر كاردانش وزارت آموزش و پرورش تعداد هنرجوياني كه اكنون خارج از آموزش و پرورش و درموسسات توليدي و خدماتي و دستگاه هاي متولي مهارت آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي و مراكز جهاد كشاورزي آموزش مي بينند را 55 هزار نفر اعلام كرد و گفت: به كارگيري روش هاي مختلف براي توسعه مشاركت دستگاه هاي مختلف در راه اندازي رشته هاي مهارتي از اولويت هاي كاري اين دفتر است.
آذركيش اضافه كرد: ايجاد مراكز رشد كارآفريني به منظور آموزش و پشتيباني از هنرجويان در حال اشتغال و يا فارغ التحصيلان هنرستان ها از ديگر برنامه هاي جدي در دست پي گيري اين دفتر است كه اكنون در خراسان رضوي فعاليت دارد و تلاش مي شود در استان هاي ديگر از جمله مازندران، مركزي و برخي شهرها نيز چنين مراكزي را داير كنيم تا مشوقي براي افزايش انگيزه دانش آموزان به سمت هنرستان ها باشد.
وي بيان داشت: يكي ديگر از برنامه ها كيفيت بخشي آموزش هاي مهارتي همراه با توليد است تا بتوانيم در سال حمايت از كالاي ايراني محصولات توليد شده در هنرستان ها را به بازار عرضه كنيم زيرا رشته هاي شاخه كاردانش يا توليد محور و يا خدمات محور هستند كه كمك مي كنند آموزش به هنرجويان به نفع توليد و كاهش نرخ بيكاري در كشور باشد.
وي با اشاره به اينكه اكنون 38 درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم در هنرستان ها مشغول به تحصيل هستند، گفت: توسعه آموزش هاي مهارتي و رسيدن به رقم 50 درصد بر اساس برنامه ششم توسعه به استلزاماتي همچون نيروي انساني، فضا و تجهيزات، اراده ملي به منظور گسترش فرهنگ كار و كارآفريني و همكاري تمامي دستگاه هاي اجرايي و افزايش اعتبارات دولتي و مشاركت بيشتر بخش خصوصي نياز دارد.
مدير كل دفتر كاردانش وزارت آموزش و پرورش يادآورشد: آموزش هاي مهارتي قطعا هزينه بر است و تعامل اثر بخشي بين دستگاهي به توسعه كمي و كيفي اين آموزش ها كمك مي كند كه اين امر مستلزم فرهنگسازي توسط دستگاه هاي متولي فرهنگ به ويژه صدا و سيما است تا خانواده ها و دانش آموزان به سمت مهارت آموزي و انتخاب رشته هاي كاردانش ترغيب شوند.
آذركيش با اشاره به اينكه با تغيير نگرش ها در زمينه كارآيي رشته هاي شاخه كاردانش سال تحصيلي 97-96 با افزايش 50 هزار نفري هنرجويان اين رشته مواجه بوديم، اظهار داشت: به دليل رشد جمعيت دانش آموزي در شاخه كاردانش در سال تحصيلي جاري با كمبود 16 هزار هنرآموز و به همين تعداد استادكار روبرو هستيم.
وي يكي از محل هاي تامين استادكار و هنر آموز مورد نياز را از طريق آزمون استخدامي آموزش و پرورش ذكر كرد و گفت: در آزمون امسال سه هزار و 200 سهميه براي هنرستان هاي در نظر گرفته شده و ساير نيازهاي خود را از طريق حق التدريس شاغلان در هنرستان ها، سرباز معلمان و برون سپاري و توسعه مشاركت ديگر دستگاه ها تامين خواهيم كرد.
مدير كل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش اعتبار سال 97 را در بودجه سنواتي براي برون سپاري و توسعه مشاركت ها 64 ميليارد تومان اعلام كرد و اظهار داشت: اين بودجه در با سال قبل بيش از 10 درصد افزايش داشته است.
مديركل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش يادآور شد: اكنون 350 هزار هنرجو در شاخه كار دانش و حدود 300هزار هنرجو نيز در شاخه فني و حرفه اي در حدود هفت هزار هنرستان مشغول به تحصيل هستند و در همه مناطق آموزشي كشور حداقل يك هنرستان فعاليت دارد.
علمي**1883**1440