قزوين-ايرنا-مديرعامل شركت آب و فاضلاب قزوين گفت: در حال حاضر 250 كيلومتر از شبكه انتقال آب آشاميدني استان فرسوده و نياز به بازسازي دارد.

داراب بيرنوندي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته 43 كيلومتر از شبكه هاي آب فرسوده استان بازسازي و امسال نيز 40 كيلومتر اين شبكه با تامين اعتبارات مالي مورد نياز، بازسازي و اصلاح مي شوند.
وي با اشاره به توليد سالانه 81 ميليون متر مكعب آب شرب در استان، يادآور شد: طي سال هاي گذشته بحران آب به يكي از مهمترين مشكلات كشور تبديل شده كه با توجه به افزايش دما و ميزان تقاضا، وزارت نيرو در تلاش بر مديريت همزمان جهت تامين، مصرف و تقاضا است.
بيرنوندي، فرسودگي شبكه ها، انشعاب هاي غيرمجاز، هدر رفت و نشت آب را از جمله عوامل كاهش ميزان آب در قزوين دانست و گفت: ميزان مصرف آب شرب امسال استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزايش چهار درصدي همراه بوده و بيشترين ميزان مصرف آب در تاكستان و كمترين آن مربوط به شهرستان البرز بوده است.
به گفته وي، سرانه مصرف آب شرب در استان به ازاي هر مشترك ماهانه 14 هزار و 300 ليتر و براي هر فرد 150 ليتر در شبانه روز مي باشد.
وي، تامين آب شرب شهرهاي استان قزوين را از طريق 162 حلقه چاه آب و 70 مخزن دانست و گفت: ظرفيت چاه هاي ياد شده به ميزان 272 هزار متر مكعب بوده و ميزان ظرفيت 26ايستگاه پمپاژ آب استان نيز 322 هزار متر مكعب است.
بيرنوندي، احداث 22 كيلومتر شبكه فاضلاب، تامين آب اضطراري شهر محمديه، آبيك و مهرگان ، افزايش 120 ليتر در ثانيه اي به ظرفيت آب استان، حفر 14 حلقه چاه آب و آبرساني از شرق قزوين را مهمترين فعاليت هاي اين شركت در سال گذشته برشمرد.
وي به ميزان بالاي كيفيت آب شرب قزوين اشاره و افزود: با توجه به نظارت هاي صورت گرفته از سوي دانشگاه علوم پزشكي و كلرزني هاي به موقع، ميزان مطلوبيت آب شرب اين شهر بيش از 99 درصد بوده در حالي كه استاندارد كشور 95 درصد است.
وي، احداث شبكه فاضلاب و تحت پوشش قرار دادن مشتركان، بازسازي شبكه هاي فرسوده آب، احداث شبكه فاضلاب تاكستان و بافت فرسوده شهر قزوين و افزايش ظرفيت پروژه طرح آب رساني از شرق قزوين را از جمله برنامه هاي سال جاري اين شركت اعلام كرد.
بيرنوندي، حفر 11 حلقه چاه آب در سال جاري را از ديگر برنامه هاي شركت آب و فاضلاب استان قزوين دانست و گفت: متاسفانه در سال جاري با كاهش 16 درصدي نزولات آسماني و 30 درصدي منابع آب هاي زيرزميني در بلند مدت را شاهد هستيم.
وي در پايان رشد هشت درصدي مشتركان آب و 13 درصدي مشتركان فاضلاب را از ديگر موفقيت هاي اين شركت در سال جاري برشمرد.
هم اكنون 960 هزار جمعيت استان در قالب 386 هزار مشترك در 26 شهر تحت پوشش شركت آب و فاضلاب استان قزوين قرار دارند.
62 درصد جمعيت شهري اين استان نيز با 240 هزار مشترك تحت پوشش فاضلاب قرار داشته و تعداد تصفيه خانه هاي آن نيز 6 واحد با ظرفيت 53 هزار متر مكعب است.
7390/8054