تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰

تهران – ایرنا - محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با مطالعه نیش پشه ها سه راهكار مورد استفاده آن ها را برای از بین بردن درد در محل گزش قربانی شناسایی كردند و با استفاده از آن میكرو سوزنی ساختند كه احساس درد ایجاد نمی كند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیكال ساینس، بر اساس این تحقیقات پشه ها از مواد موجود در بزاق خود برای بی حس كردن محل گزش استفاده می كنند، هنگام مكیدن خون، اندام مورد استفاده برای این كار را می لرزانند تا نیروی لازم برای این كار كاهش یابد و نیش آن ها دارای دندانه هایی است كه نفوذ به درون پوست قربانی را ساده تر می كند.
علاوه بر این مشخص شد نیش پشه های ماده Aedes vexan كه متداول ترین نوع پشه در آمریكای شمالی هستند، دارای ساختاری است كه پوسته خارجی آن در نزدیكی نوك نیش نرم تر از سایر قسمت ها است تا نیروی لازم برای سوراخ كردن پوست كاهش یابد.
نوك نرم تر به معنی كاهش تغییر شكل پوست در زمان گزش و در نتیجه احساس درد كمتر توسط قربانی است.
پشه ها با استفاده از این راهكارها با استفاده از یك سوم نیروی مورد نیاز برای سوراخ كردن پوست با استفاده از یك میكروسوزن مصنوعی به سادگی می توانند پوست قربانیان خود را سوراخ كنند.
اكنون محققان با استفاده از این راهكار یك میكروسوزن جدید ساختند كه درواقع متشكل از دو سوزن است. اولی بلافاصله یك ماده بی حس كننده را به محل تزریق می كند و دومی كه دارای دندانه هایی است و برای گرفتن خون یا تزریق داروی موردنظر به بدن مورد استفاده قرار می گیرد، با یك حركت لرزشی پوست را سوراخ كرده و وارد آن می شود و هیچ احساس دردی ایجاد نمی كند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Mechanical Behavior of Biomedical Materials منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440