به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به اینكه آزمون كنكور در ایران مشغول سپری كردن پنجمین دهه عمر خود است ولی در روزگاری نه چندان دور، مختص كسانی بود كه علاقه مند به كسب علم بودند تا بتوانند از این طریق گامی هر چند كوچك برای پیشرفت كشور در عرصه های مختلف علمی و فناوری بردارند.
امروز به دلایل بسیار كه می توان یكی از مهمترین آنها را تغییر ساختار اقتصادی و اجتماعی كشور دانست، موفقیت دانش آموزان در كنكور تبدیل به دغدغه برای بیش از 80 درصد خانواده های ایرانی شده و دانش آموزان تنها راه خوشبختی خود را در قبولی در آن می بینند.
بررسی ساختار اشتباه كنكور و بیكاری انبوه دانشجویان فارغ التحصیل به خوبی گویای این مساله می باشد كه مقوله كنكور در كشور دچار اهمیتی كاذب از سوی خانواده ها، دانش آموزان و سیستم آموزشی شده است.
تلاش چند ساله دانش آموزان، استرس ها، آسیب های روحی و جسمی بسیاری از آنان برای رسیدن به موفقیت در كنكور و هزینه سنگین كلاس های آموزشی و تقویتی كه خانواده ها در راستای موفقیت فرزندانشان تقبل می كنند، این سوال را در ذهن ایجاد می كند آیا درست است آزمونی با این شرایط در فقط یك نیم روز برگزار شود؟
قبل از بررسی این سوال كه جواب دادن به آن هدف این گزارش است باید گفت نقطه مشترك گفت و گوی 12 داوطلب كنكور امسال با خبرنگار ایرنا به آزمون گذاشتن تلاش یك ساله و شبانه روزی شان در نیم روز است.
فرشید علیمرادی یكی از داوطلبان رشته علوم تجربی كنكور سال 97 است كه در رابطه با چگونگی كسب آمادگی اش می گوید: از سال دوم دبیرستان تستی درس خواندن را شروع كردم و در یك سال گذشته برای موفقیت در كنكور روزانه بطور میانگین بیش از 8 ساعت مطالعه كرده ام.
وی كه از دانش آموزان موفق شهرستان كامیاران در مقطع متوسطه است، اظهار داشت: نا عادلانه ترین بخش كنكور به آزمون گذاشتن تلاش های شبانه روزی یك ساله دانش آموزان در یك نیم روز است.
علیمرادی كه سال گذشته موفق به كسب رتبه سوم جشنواره خوارزمی شده است، تاكید كرد: تمام آموزه های او برای كنكور است و شاید بعد از آن چیزی از كتاب های درسی در خاطرش باقی نماند.
این داوطلب كنكور سراسری سال 97 افزود: خانواده ها برای كمك به فرزندانشان تنها كاری كه باید بكنند، كشف استعداد فرزند و فراهم كردن شرایط برای پرورش آن است.
اوی با اشاره به اینكه خانواده ها نباید خوشبختی فرزندان خود را در آمال و آرزوهای دست نیافته خود جستجو كنند، یادآور شد: خانواده ها باید بدانند پزشك، مهندس یا موسیقیدانی كه به كارش علاقمند نباشد و با تمام وجودش از آن لذت نبرد، راه زندگی را اشتباه رفته است.
رئیس بنیاد نخبگان استان كردستان اما معتقد است: این مساله كه تلاش ها و استعدادهای دانش آموزان در نیم روز مورد آزمون قرار گیرد 100 درصد آسیب زا است.
رحمت صادقی در خصوص آسیب های این مساله به خبرنگار ایرنا گفت: این روش آزمودن (كنكور) موجب آسیب های فردی و سیستم در جامعه شده است.
وی با اشاره به اینكه این روش برای فرد باعث استرس و رنجش میشود و آسیبهای دراز مدت در او میگذارد، اضافه كرد: زمانی كنكور تنها دانشآموزان پیشدانشگاهی را درگیر كرده بود اما امروز دانشآموزان دبیرستان را نیز درگیر و آموزش و پرورش را در تحقق اهداف تربیتی خود با چالش جدی مواجه كرده است.
رئیس بنیاد نخبگان كردستان با بیان اینكه بزرگترین مشكل كنكور تبدیل شدن آن به هدف برای خانواده ها و دانش آموزان است، یادآور شد: دانش آموزی كه در این عرصه ناموفق باشد، سرخورده و مایوس شده احساس ناامیدی و واماندگی می كند.
صادقی با اشاره به اینكه درس خواندن با هدف كنكور باعث كاهش یادگیری كاربردی و خلاقیت در دانش آموزان می شود، افزود: از دیگر مشكلاتی كه ایجاد شده ورود دانشجویانی بدون پشتوانه علمی به دانشگاه ها است.
وی با بیان اینكه هدف اصلی از درس خواندن باید یادگیری باشد، تاكید كرد: این وظیفه سنگین بر عهده معلمان است در حالیكه شرایط موجود چند سال اخیر نشان می دهد این وظیفه به خوبی انجام نشده است.
صادقی با اشاره به اینكه موفقیت در كنكور به معنای فرا گرفتن علم نیست، گفت: مواد آموزشی و كتاب های موجود در كشور منابع بسیار خوبی برای یادگیری علم هستند اما چون هدف یادگیری نیست، تاكنون نتوانسته ایم استفاده لازم را از این منابع ببریم.
رئیس بنیاد نخبگان كردستان با بیان اینكه حذف 100 درصدی كنكور در چند سال آینده مقدور نیست، اظهار داشت: مشخص شدن استعداد و توانایی های دانش آموزان در طول تحصیل و انتخاب رشته دانشگاهی براساس آن می تواند مهمترین راهكار حل معضل كنكور باشد.
صادقی با اشاره به اینكه طرح شهاب بنیاد نخبگان كه با همكاری آموزش و پرورش آغاز شده است، می تواند جایگزین خوبی برای كنكور باشد، یادآور شد: شهاب مخفف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزان در پایه های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی است.
وی به معلم محور بودن این طرح نیز اشاره كرد و افزود: در این طرح معلمان طی سه سال و هر سال 7 ماه با دقت و كنجكاوی در كوچكترین رفتار دانش آموزان به استعدادیابی مشغول هستند.
رئیس بنیاد نخبگان كردستان در خصوص توزیع نامتوازن گرایش های تحصیلی نیز گفت: این مشكل بزرگ كه آموزش و پرورش و آموزش عالی كشور با آن مواجه هستند باید هر چه سریعتر حل شود زیرا در صورت تدوام كشور با مشكل كمبود متخصص در حوزه های مهندسی و علوم انسانی مواجه خواهد شد.
دستیار نماینده تام الاختیار برگزاری آزمون های سراسری سازمان سنجش در دانشگاه كردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در كنكور سراسری 97 تعداد 26 هزار و 316 داوطلب در پنج گروه آزمایشی با هم رقابت می كنند.
شریف تركاشوند اظهار داشت: از این تعداد شركت كننده، یك هزار و 794 داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی، 16 هزار و 194 داوطلب در گروه علوم تجربی و چهار هزار و 206 داوطلب نیز گروه علم انسانی هستند.
وی با بیان اینكه بیشترین شركت كننده مربوط به گروه آزمایشی علوم تجربی است، افزود: یك هزار و 265 نفر در گروه آزمایشی هنر و 2 هزار و 857 نفر نیز در گروه آزمایشی زبان های خارجه شركت دارند.
دستیار نماینده تام الاختیار برگزاری آزمون های سراسری سازمان سنجش در دانشگاه كردستان تاكید كرد: تعداد شركت كنندگان این استان در آزمون امسال نسبت به سال گذشته 16 درصد بیشتر شده است.
تركاشوند در خصوص زمان برگزاری آزمون كنكور سراسری یادآور شد: آزمون همزمان با سراسر كشور در روزهای هفتم و هشتم تیر ماه جاری در پنج گروه آزمایشی برگزار خواهد شد.
وی اضافه كرد: كارت ورود به جلسه آزمون كنكور سراسری سال 97 از روز یكشنبه سوم تا پنجشنبه هفتم تیر از طریق سایت سازمان سنجش آموزش كشور به نشانی www.sanjesh.org قابل دریافت است.
به گزارش ایرنا، داوطلبان هنگام مراجعه به سایت و دریافت كارت ورود به جلسه و تهیه پرینت از كارت، ضمن مشاهده سوابق تحصیلی خود، نسبت به تایید آن نیز اقدام كنند.
آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی سال 97، روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری همزمان با سراسر كشور در حوزه های اصلی و فرعی استان كردستان برگزار می شود.
در كنكور سراسری سال 97 تعداد 22 هزار و 909 داوطلب كردستانی در پنج گروه آزمایشی با هم به رقابت پرداختند.
واژه فرانسوی كنكور به معنای آزمونی عمومی برای انتخاب چند نفر از بین آزمون دهندگان است، آزمونی كه سال 1348 در ایران آغاز و طی سال های 48 تا 58، در مجموع 11 دوره آن برای مشتاقان ورود به دانشگاه ها برگزار شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن، اجرای انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها، برگزاری كنكور در سال های 59 و 60 به تعویق افتاد و دوره های جدید از سال 61 تا امسال به صورت پیاپی برگزار شده است با احتساب 11 دوره برگزاری كنكور پیش از انقلاب اسلامی و دوره های پس از انقلاب اسلامی، امسال چهل و هشتمین دوره برگزار می شود.
در كنكور 97 جمعا تعداد یك میلیون و 11 هزار و 825 داوطلب ثبت نام كرده اند كه از این تعداد 144 هزار و 550 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تعداد 642 هزار و 451 داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، تعداد 205 هزار و 26 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، تعداد 12 هزار و 260 داوطلب در گروه آزمایشی هنر و 7 هزار و 538 نفر در گروه آزمایشی زبانهای خارجی ثبتنام كرده اند در واقع بیشترین ثبتنام كنندگان آزمون سراسری 97 در گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارند.
كمرنگ كردن اهمیت كاذب كنكور كه در سال های اخیر كشور با آن دست به گریبان است نیازمند برنامه ریزی آموزش و پرورش برای رفتن به سوی استعدادیابی از مقاطع پایین تحصیلی، كم كردن صندلی دانشگاه ها از سوی آموزش عالی و تغییر دیدگاه های منفی جامعه در خصوص خلاصه شدن موفقیت دانش آموزان در كنكور سراسری است.
كشور به همان اندازه كه به یك پزشك خوب برای پیشرفت نیاز دارد برای توسعه به كارگر، تولید كننده، كارآفرین، مهندس، كشاورز و سایر مشاغل هم نیازمند است.
7349/9102
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
سنندج - ایرنا - با نگاهی عمیق به مقوله كنكور در می یابیم زحمات شبانه روزی، 365 روز ریاضت، ممارست، تست زدن، خواندن و مرور كردن دروس عمومی و تخصصی در یك نیمروز، تبدیل به میدانی برای تعیین سرنوشت جوانان شده است.