تبریز- ایرنا- معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: آتش سوزی در مراتع منطقه حفاظت شده دیزمار با حضور به موقع همكاران حفاظت محیط زیست و نیروهای انتظامی و امدادی مهار شد.

میرمحسن حسینی قمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق برآورد اولیه 10 هكتار از مراتع این منطقه دچار آتش سوزی شده بود كه با تلاش 5 ساعته به طور كامل اطفا شد.
وی اظهار داشت: به دلیل گرمای هوا و زیاد بودن تراكم پوشش گیاهی در مناطق مرتعی و جنگلی، در صورت كمترین بی احتیاطی از سوی عوامل انسانی، امكان آتش سوزی در منطقه و جنگل های ارسباران وجود دارد.
قمی از اهالی منطقه و مسافران درخواست كرد از برافروختن آتش در نزدیكی درختان و گیاهان خشك خودداری كنند.
وی ادامه داد: وجود گیاهان خشك در منطقه و گرمای هوا، 2 عامل اصلی طبیعی وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع است.
معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین از مردم درخواست كرد از رها سازی مواد شیشه ای مانند انواع بطری شیشه ای و پلاستیكی و اشیای مشابه در داخل جنگل ها و مراتع خودداری كنند.
وی افزود: این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل كرده و موجب اشتعال علوفه خشك و مواد قابل اشتعال كف جنگل ها و مراتع شده و كانون های آتش در مناطق ایجاد می كنند.
قمی گفت: گردشگران در صورت استفاده از منقل و اجاق زغالی و چوبی نیز خاكسترهای اضافی را به محیط تخلیه نكنند.
وی تاكید كرد: مردم به هیچ وجه در داخل جنگل ها و مراتع آتش روشن نكرده و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده و اجاق را با سنگ محصور كنند.
معاون محیط طبیعی اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی یادآوری كرد: شهروندان پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل كرده و هیچ گاه خاكسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن كامل رها نكنند.
وی از مردم درخواست كرد از پرت كردن ته سیگار یا چوب كبریت استفاده شده در طبیعت و مكان های مستعد آتش سوزی و نیز سوزاندن بقایای محصولات كشاورزی در مزارع نیز به جد خودداری كنند.
قمی اظهار داشت: شهروندان در هنگام مشاهده آتش سوزی می توانند مراتب را با شماره های 1812و 1540 به اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، براساس گزارش هواشناسی آذربایجان شرقی از روز شنبه تا سه شنبه هفته جاری دمای هوای استان به طور محسوس افزایش یافته و در بعضی شهرها به 44 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.
آذربایجان شرقی دارای 2 میلیون و 400 هزار هكتار مرتع و 180 هزار هكتار جنگل می باشد كه بیشتر آن در منطقه ارسباران واقع است.
منطقه دیزمار طی مصوبه شورای عالی محیط زیست (كمیسیون زیر بنائی دولت) در سال 1390 با وسعت 68 هزار و 602 هكتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.
منطقه حفاظت شده دیزمار، منطقه ای كوهستانی و جنگلی است كه در حوزه استحفاظی شهرستان های خداآفرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد.
6120/518