تهران-ايرنا- روزنامه 'القدس العربي' در مورد برگزاري نشست اخير ميان سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) و سرويس هاي اطلاعاتي چند كشور عربي در اردن، نوشت،دستور دهنده اين نشست آمريكا، رهبري آن بر عهده اسرائيل و اطاعت و اجرا نيز بر عهده كشور‌هاي عربي است.

القدس العربي چاپ لندن روز شنبه افزود: رسانه هاي عربي به تازگي فاش كردند كه نشست موساد با سرويس هاي اطلاعاتي چند كشور عربي در روز يكشنبه (27 خرداد ماه) در اردن برگزار شد.
اين نشست براي بررسي مسائل و تهديدهاي امنيتي اجراي طرح موسوم به 'معامله قرن' در منطقه برگزار شد.
اين روزنامه نوشت، 'يوسي كوهين' رئيس موساد، 'خالد بن علي حميدان' رئيس سرويس اطلاعاتي عربستان، 'عباس كمال' رئيس سرويس اطلاعاتي مصر، 'عدنان عصام الجندي' رئيس سرويس اطلاعاتي اردن و 'ماجد فرج' نماينده اي از سوي تشكيلات خودگردان فلسطين در اين نشست حضور داشتند.
گزارش ها در اين زمينه حاكي است، اين نشست به درخواست 'جرد كوشنر' داماد و مشاور رئيس جمهوري آمريكا و 'جيسون گرينبلات' فرستاده ويژه اين كشور در مذاكرات بين المللي، ترتيب داده شد و اين بدين معناست كه اختيارات فرستادگان ويژه آمريكايي براي پيگيري روند به اصطلاح صلح در منطقه، از رايزني با مقام هاي سياسي فراتر رفته و به پيشنهاد برگزاري نشست ميان سران اطلاعاتي و امنيتي كشورهاي عربي رسيده است يا اينكه برعكس، قدرت و اختيارات سياستمداران در منطقه خاورميانه همان مسئوليت روسا و فرماندهان امنيتي اين كشورها است.
گزارش ها حاكي است كه اين نشست محرمانه به منظور بررسي راه هاي اجراي طرح سازش آمريكا ميان فلسطينيان و اسرائيلي ها موسوم به «معامله قرن» برگزار شده است.اگر فرض بر اين باشد كه مسئوليت افراد شركت كننده در اين نشست با توجه به مناصب آن ها، مسايل امنيتي باشد، اين بدان معناست كه آنان براي بررسي مسائل و تهديد‌هاي امنيتي با هم ديدار كردند چرا كه احتمال مي ‌رود اتخاذ تصميمات سياسي درباره اجراي معامله قرن منجر به بروز نتايج، پيامد‌ها يا واكنش‌هاي ملت‌ هاي منطقه به ويژه فلسطيني‌ها و اردني‌ها شود.
شركت كنندگان در اين نشست همگي از جايگاه شغلي برابر برخوردار و همه آنان رئيس دستگاه‌هاي اطلاعاتي بودند و اينكه همه آنان دنبال حل يك مسئله ‌بوده و بناي دشمني كردن با هم نداشتند.
القدس العربي نوشت: البته اردن و تشكيلات خودگردان فلسطين برگزاري چنين نشستي را تكذيب كردند اما عربستان و مصر و اسرئيل آن را رد نكردند.
اين روزنامه افرود: البته ما اطلاعي درباره فضاي حاكم بر اين نشست نداريم اما با توجه به شناختي كه از موساد داريم مي توانيم نوع رفتار موساد با سرويس هاي اطلاعاتي كشورهاي عربي را به رفتار سران اطلاعاتي كشورهاي عربي با مردم خودشان تشبيه كنيم .اگر بگوييم كه اين نشست در فضايي دوستانه برگزار شده است به آنان جفا نكرده ايم و اينكه نشست روساي سرويس‌هاي اطلاعاتي همچنان كه حاميان آمريكايي آن و بسياري ديگر مي‌خواستند، برگزار شده است.
تشكيل نشستي با اين ماهيت، يك نشست هرمي است؛ دستور دهنده آن آمريكا، رهبري آن بر عهده اسرائيل و اطاعت و اجرا نيز بر عهده كشور‌هاي عربي است.
بر اساس اين نشست، فرماندهان امنيتي كشورهاي عربي با دستورالعملي كه بر سر آن به توافق رسيدند، نزد رهبران سياسي خود باز خواهند گشت. اين همان دستورالعمل آمريكا و اسرائيل است و رهبران سياسي بايد به لحاظ سياسي، اقتصادي و اجتماعي در مسير آن حركت كنند و در نهايت اينكه منافع آن براي آمريكا خواهد بود، اسرائيل چندين بار سود خواهد كرد و ضرر و زيان آن نيز نصيب كشورهاي عربي مي شود.
روشن است كه با وجود همه اين برنامه ها، مشكلات و موانع بزرگي پيش روي اجراي اين معامله شكننده وجود دارد. تسليم شدن گزينه انتخابي رهبران فلسطين نيست، هر چقدر هم كه نيروي مقابل آنان بسيار قوي و زورگو باشد.
اما سران اردن كه به تازگي از آزمون انتفاضه مردم خود عبور كرده اند و گزينه‌هاي كافي براي بهبود شرايط اقتصادي و سياسي خود ندارند، مي‌توانند عقب نشيني كنند و فلسطيني‌ها را به حال خود تنها بگذارند.
در اين ميان تنها مصري‌ ها و سعودي‌ ها مي مانند كه تلاش مي كنند هر طور شده شانس خود را براي حل مسئله فلسطين امتحان كنند.
كوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ و گرينبلات نماينده ويژه ترامپ در مذاكرات بين المللي هفته گذشته سفر خود را به منطقه خاورميانه آغاز كردند و پس از سفر به اردن، مصر، قطر، عربستان، در آخرين ايستگاه منطقه اي خود شنبه شب وارد فلسطين اشغالي شدند.
هدف از اين سفر آنها بازاريابي براي طرح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن بود.
معامله قرن طرح دولت ترامپ رئيس‌ جمهوري آمريكا براي حل اختلافات ميان فلسطينيان و اسرائيل است كه به طور كامل حق و حقوق فلسطيني ها در آن ناديده گرفته شده است.
اين طرح شامل انضمام كامل قدس به رژيم صهيونيستي و نابودي كامل حق بازگشت آوارگان فلسطيني و انضمام شهرك هاي موجود در كرانه باختري به اين رژيم مي شود. براساس اين طرح، بخش هاي باقي مانده از كرانه باختري براي تشكيل حكومت خودگردان در اختيار فلسطيني ها قرار خواهد گرفت. همچنين حكومت فلسطيني ها بر غزه و بخشي از شمال سينا به رسميت شناخته مي شود.
خاورم**9329*شبس*1613*