تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶

سنندج - ایرنا - دومین جشنواه ملی زیبایی اسب كُرد در سنندج برگزار شد و همه فعالان و مسئولان اذعان دارند این قبیل جشنواره ها می تواند به توسعه ورزش اسب سواری، گردشگری و اقتصاد كردستان و حتی كشور كمك كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از چهار نژاد كه به عنوان نژادهای اصلی اسب ایرانی شناخته شده خصوصیات ویژه اسب كُرد موجب شده در مركز توجه فعالان این رشته مهیج قرار گیرد.
اسب كُرد به دلیل داشتن برخی خصوصیات بارز از جمله قد متوسط 150 - 140 سانتیمتر، بدن كوتاه و در مجموع عضلانی با زیر بند محكم، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم در مسافت های طولانی، دارای سینه فراخ و به حد قابل قبولی عضلانی، پرنفس و پر خون شناخته شده است.
قوی بودن دست، پا و كمر موجب شده اسب نژاد كُرد بهترین نژاد بویژه برای مسابقات چوگان به شمار آید.
دومین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل كُرد با حضور 150 سواركار از 10 استان كشور چهارشنبه ششم تیر ماه با حضور مسئولان استان كردستان در مجموعه ورزشی 22 گولان سنندج آغاز شد و بمدت سه روز یعنی تا جمعه ادامه داشت.
مدیركل ورزش و جوانان كردستان در رابطه با برگزاری جشنواره برای اسب كُرد گفت: این جشنواره می تواند در حفظ و شناسایی این نوع از نژاد اسب اثرگذار باشد.
حامد جولایی افزود: نحوه برگزاری جشنواره به گسترش شور و نشاط اجتماعی بویژه در میان جوانان هم كمك می كند و امیدواریم به تشویق كسانی كه به نگهداری و تولید اسب كُرد می پردازند هم بیانجامد.
وی اظهار داشت: به دنبال ایجاد خانه ای برای این رشته در سال آینده با همكاری جهاد كشاورزی و استانداری هستیم.
'خانه اسب مركزی است كه برای آموزش، پرورش این حیوان نجیب مورد استفاده قرار می گیرد، بررسی مسائل مواد تغذیه ای، فیزیولوژیكی و رفتار شناسی و معرفی نژادها از دیگر فعالیت هایی این چنین مركزی است'
دبیر هیات سواركاری استان كردستان هم به ایرنا گفت: جشنواره ملی زیبایی اسب كُرد نه تنها موجب توسعه ورزش سواركاری و معرفی آن می شود بلكه در توسعه صنعت اسب بویژه اسب كُرد و توسعه صنعت گردشگری نیز تاثیرگذار است.
اقبال میهمی با اشاره به اهمیت دیگر برگزاری این جشنواره اضافه كرد: اسب كُرد ثبت ملی شده و به دنبال ثبت جهانی آن نیز هستیم كه پیش نیاز این ثبت برگزای چند جشنواره و فستیوال به عنوان یك رزومه كاری است.
وی اظهار داشت: با گسترش تولید اسب می توان از بازار فروش آن در كشور هم بهره گرفت و از این طریق به اقتصاد استان كمك كرد.
میهمی با بیان اینكه اسب كُرد قابلیت هایی دارد كه می تواند در بخش های چوگان، استقامت و سه روزه مورد استفاده قرار گیرد، افزود: اگر اسب كُرد ثبت جهانی شود می توانیم به فكر صادرات آن به دیگر كشورها هم باشیم.
وی یادآور شد: در چند سال گذشته به كمك جهاد كشاورزی و فدراسیون سواركاری، توانستیم اسب های پایه اسب كُرد را شناسایی و میكروچیپ گذاری كنیم.
دبیر هیات سواركاری كردستان اضافه كرد: كارشناسان خبره ای از سراسر كشور كه شامل كردستان هم می شد، 360 راس اسب كُرد را شناسایی كردند و در سال 93 كتاب تبارنامه اسب كُرد نیز چاپ شد.
میهمی با اشاره به اینكه پنج تا 6 درصد اسب های كردستان از نژاد كُرد است، اظهار داشت: تعداد اسب و افرادی كه اسب كُرد نگهداری می كردند بسیار كم بود ولی در سال های اخیر تعداد این نوع اسب حدود 80 درصد رشد كرده است.
وی با بیان اینكه در سطح كشور حرف هایی در حوزه سوارگاری برای گفتن داریم، افزود: مردم این نژاد را شناخته اند و در كنار تقویت ورزش به رونق گردشگری و اقتصاد استان نیز كمك كرده است.
وی با اشاره به اینكه روزانه چهار تا پنج هزار نفر از جشنواره اسب كُرد دیدن كردند، یادآور شد: انتظار استقبال بیشتری داشتیم اما با توجه به همزمانی این جشنواره با كنكور و جام جهانی فوتبال حضور تماشاگران كمتر بود.
میهمی اضافه كرد: اگر مسئولان كمك كنند هر سال این جشنواره را برگزار و تلاش می كنیم به برندی كشوری تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، چنین جشنواره هایی كه بخشی از آن مرتبط با مردم و جذب آنها به ورزش سواركاری است نیاز دارد تا مخاطب آن را تا جای ممكن افزایش داد.
كاوش های باستان شناسی در شمال ایران، دفن اسب در 900 سال پیش از میلاد را نشان می دهد كه نشان از تكریم و احترام ویژه اسب در فرهنگ ایرانیان است.
علاوه بر این دین اسلام هم توجه ویژه ای به سواركاری دارد و بر فراگیری آن تاكید فراوان كرده است.
همه این دلایل، تولید و پرورش اسب و آموزش سواركاری بویژه در كردستان كه ظرفیت های مناسبی دارد را با اهمیت بیشتری روبرو می كند.
6108/9102