بندرعباس - ایرنا - سرپرست مركز اقیانوس شناسی خلیج فارس گفت: 10 گونه دریایی به دلایل گوناگون از جمله ورود انواع پساب و آلودگی ها، كاهش ورود آب شیرین رودخانه ها به دریا و تغییرهای اقلیمی در خطر انقراض قرار دارند.

صمد حمزه ئی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تخریب زیستگاه های دریایی، تخلیه سوخت قاچاق، آلودگی های نفتی و صید بی رویه را هم باید به دلایل یاد شده افزود.
وی ادامه داد: با توجه به روند كنونی ورود فاضلاب و مواد آلی به دریا می توان گفت در اكوسیستم دریا تغییر ایجاد شده و از تعداد گونه های مفید كاسته و بر گونه های غیر مفید افزوده شده است.
سرپرست مركز اقیانوس شناسی خلیج فارس اضافه كرد: كاهش ورودی آب رودخانه ها به «مَصَب ها» كه محل ورود آب شیرین و مواد مغذی به دریا هستند موجب كاهش تخم ریزی و لارو ریزی آبزیان در این مكان ها می شود و بر تولید مثل آنها تاثیر منفی می گذارد.
حمزه ئی ابراز داشت: برخی گونه های آبزی نیز در برابر افزایش درجه شوری آب حساس هستند و كشورهای حاشیه خلیج فارس باید هنگام انجام طرح مطالعه و احداث آب شیرین كن ها به این موضوع توجه داشته و تاثیرهای منفی آنرا كاهش دهند.
وی تاكید كرد: با توجه به نیمه بسته بودن خلیج فارس عوامل آلاینده ماندگاری و تاثیر مُخَرب بیشتری بر موجودهای دریایی می گذارند.
به گفته وی، خطر انقراض آبزیان خلیج فارس معیشت انسان به خصوص صیادان و ساحل نشینان را متاثر می كند كه باید با اقدام هایی، گونه های دریایی را از خطر انقراض نجات داد.
سرپرست مركز اقیانوس شناسی خلیج فارس یاد آور شد: برخی كشورها اقدام هایی با این هدف انجام داده اند كه می توان به تلاش آنها برای كاهش ورود آلاینده های زیست محیطی به دریا و جلوگیری از صید آبزیان در معرض خطر اشاره كرد.
حمزه ئی عنوان كرد: در برخی كشورها كه علاقه خاصی به مصرف برخی گونه های در معرض خطر انقراض وجود دارد و نسبت به ایجاد مزرعه های پرورش آبزیان در دریا اقدام شده است.
وی لاكپشت پوزه عقابی و ماهیان «حلوا سفید خلیج فارس» و «هامون» ، دلفین و نهنگ خلیج فارس را از جمله مهم ترین گونه هایی ذكر كرد كه در معرض انقراض هستند.
3219 / 6048