تهران- ايرنا- معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اكتشاف معادن روباز بزرگ كشور در حال پايان است اما ذخاير بالايي در معدن هاي زيرزميني و عميق داريم كه بايد از توان بخش خصوصي در اين زمينه استفاده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «مهدي كرباسيان» عصر يكشنبه در همايش اطلاع رساني و رونمايي از طرح «احيا، فعال سازي و توسعه معادن كوچك مقياس» افزود: از حدود 10 هزار معدن كشور، 6 هزار معدن فعال يا نيمه فعال است و به حمايت براي فعالسازي بقيه موارد نياز داريم.
وي كه رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) است، بيان داشت: بيشتر اين معادن در مناطق محروم و روستايي كشور قرار دارد كه فعالسازي آنها مي تواند به اشتغال و جلوگيري از مهاجرت به شهرها منجر شود.
كرباسيان اضافه كرد: در اين زمينه همكاري گسترده اي از سوي ايميدرو، شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران و خانه معدن ايران آغاز شده است.

** فعالسازي معادن كوچك و متوسط
«براي تامين نيازهاي واحدهاي توليدي كشور بايد معادن كوچك و متوسط فعال شود تا فعاليت كارخانه هاي بزرگ بدون مشكل ادامه يابد».
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت براي نمونه به معدن طلاي موته در «مورچه خورت» اصفهان اشاره كرد و گفت: تا چند سال پيش توليد طلاي اين كارخانه ساليانه حداكثر 230 كيلوگرم بود اما با استفاده از خاك و مواد معدني معادن كوچك استان هاي اطراف، پارسال توليد آن به 600 كيلوگرم افزايش يافت.
كرباسيان اضافه كرد: مشابه اين حركت در شركت مس، شركت گل گهر و ميدكو كه مصرف كننده سنگ آهن به شمار مي روند، آغاز شده و در حال وسعت بخشيدن به اين كار هستيم.
رييس هيات عامل ايميدرو يادآوري كرد: بهمن ماه پارسال تفاهمنامه اين طرح امضا و از امروز عملياتي شد.
به گفته وي، اين طرح با پشتيباني صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليت هاي معدني و دريافت 12 هزار ميليارد ريال از منابع صندوق توسعه ملي و همچنين بودجه ايميدرو اجرا مي شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره اقدام هاي صورت گرفته براي جلوگيري از خام فروشي گفت: پارسال پنج ميليون تن صادرات كنسانتره و آهن اسفنجي به ثبت رسيد.
«تا پيش از دولت يازدهم، يكي از تهديدهاي بخش معدن و صنايع معدني كشور، كاهش ذخاير كشف شده بود. بنابراين، برنامه اكتشاف از دولت يازدهم و با هماهنگي و تفاهمنامه اي بين وزارت صنعت معدن و تجارت، ايميدرو و سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني ايران آغاز شد كه اجراي آن را ايميدرو برعهده دارد».
كرباسيان ادامه داد: برنامه ريزي براي اكتشاف 270 هزار كيلومتر مربع از پهنه هاي كشور در اولويت قرار گرفت و به طور جدي از بهار 1393 آغاز شد.
وي ادامه داد: با اين برنامه، تاكنون 200 ميليون تن به مجموع ذخاير قطعي كشور اضافه شده و تا 300 ميليون تن ذخاير جديد نيز پيش بيني مي شود.

** ذخيره طلاي كشور
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت يادآوري كرد: بر پايه اكتشاف هاي جديد 40 تن به ذخيره طلاي كشور اضافه شد.
وي افزود: معادن طلا در 16 استان كشور وجود دارد و در سيستان و بلوچستان، كردستان، آذربايجان غربي و خراسان جنوبي معادن جديدي كشف شده است.
كرباسيان ادامه داد: توليد طلاي كشور تا پايان امسال از حدود پنج تن به هشت تن افزايش مي يابد.
وي تاكيد كرد محيط زيست مساله اي بين نسلي است و سياست ايميدرو نيز پرهيز از تعطيلي معادن در هماهنگي با محيط زيست است؛ براي نمونه معدن روي مهدي آباد يزد جايزه برتر از نظر محيط زيست را دريافت كرده است.
به گزارش ايرنا، همايش اطلاع رساني و رونمايي از طرح «احيا، فعال سازي و توسعه معادن كوچك مقياس» عصر امروز در شركت ملي فولاد برگزار شد.
بيش از 66 نوع ماده معدني و 54 ميليارد تن ذخيره كشف شده معدني در كشور وجود دارد.

اقتصام*3065*1961*