به گزارش خبرنگار ایرنا، «مهراله رخشانی مهر» شامگاه یكشنبه در بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران اظهارداشت: تخریب و نوسازی مدارس فرسوده استان تهران نیازمند دوهزار و 300 میلیارد تومان اعتبار است.
آماركل كلاس های درس استان تهران افزون بر 53هزار كلاس اعلام شده است.
وی ادامه داد: تهران از لحاظ سرانه فضای آموزشی در كشور یازدهمین استان زیر خط میانگین و 14 هزار كلاس درس در این استان نیازمند مقاوم سازی است.
رخشانی مهر گفت: برای اجرای پروژه های نیمه تمام 149 میلیارد تومان اعتبار و نیز به منظور تحقق سرانه میانگین با وضعیت كنونی 18 سال زمان نیاز است.
به گفته وی، در استان تهران حدود 918 مدرسه دوشیفت وجود دارد كه 108 مدرسه آن در شهر تهران و حدود 750 مدرسه آن در شهرستان های استان قرارگرفته است.
رخشانی مهر با اشاره به اینكه سرانه استاندارد فضای آموزشی 8.39 مترمربع است، افزود: متوسطه سرانه فضای آموزشی كشور 5.18 مترمربع و در استان تهران 4.26 مترمربع است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور گفت: كسری فضاهای آموزشی استان تهران نسبت به سرانه میانگین كشور حدود 92 صدم مترمربع است.
رخشانی مهر با اشاره به اهمیت نقش خیرین در مدرسه سازی بیان كرد: كلاس های تحویلی مشاركتی خیرین در سال 96 با 98 كلاس درس در تهران و هشت كلاس درس در ورامین بوده است.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه از ابتدای انقلاب تاكنون 20 درصد مدارس كشور توسط خیرین ساخته شده، افزود: ساخت نیمی از 6هزار و 800 مدرسه تحویلی برای مهرماه امسال برعهده خیرین است.
*تراكم 32 نفره در كلاس های تهران
استاندار تهران نیز در این آیین با اشاره وضعیت نامناسب فضای آموزشی در این استان اظهارداشت: میانگین تراكم جمعیت دانش آموزی در كلاس های درس كشور 24 نفر و در شهر تهران 32 نفر است؛در بعضی مدارس شاهد تراكم جمعیت 39 تا 40 نفره نیز هستیم.
«محمدحسین مقیمی» گفت: در بعضی شهرها به علت مهاجرت بالا، افزایش جمعیت دانش آموزی طبیعی نیست به عنوان مثال شهری كه 20 سال گذشته 10هزار نفر جمعیت داشته امروز 700 هزار جمعیت دارد و این مهاجرت شرایطی را فراهم كرده كه دولت هر آنچه سرمایه گذاری كرده، نتوانسته نیاز را تامین كند.
مقیمی با اشاره به كمبود فضای آموزشی در منطقه 22 تهران افزود: در این منطقه ساخت و سازها از نظم منطقی تبعیت می كرده و براساس طرح جامع، تفصیلی و تاكید این طرح بر ساخت فضای آموزشی ایجاد شده اما امروز كمترین فضای آموزشی را در منطقه 22 تهران داریم.
استاندار تهران اظهارداشت: در این استان به دلایل مختلف با كمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران تصمیم گرفته ایم حداكثر اعتبارات را به فضای آموزشی اختصاص دهیم.
*نگرانی شهردار تهران
شهردار تهران نیز در این آیین با اظهار نگرانی از وضعیت ایمنی بعضی مدارس و طرح این سوال كه نمی دانم چرا هنوز این حجم از مدارس ما فرسوده است؟ نباید این چنین می بود، گفت: در زمانی كه معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش بودم چهار میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی فعلی و ذخیره آن روز برای مقاوم سازی مدارس اختصاص داده شد و انتظار بود تا امروز مدرسه غیرمقاوم نداشته باشیم.
«محمدعلی افشانی» افزود: دوبار به وزیر آموزش و پرورش گفته ام زمانی مشكل این وزارتخانه حل می شود كه شناسنامه فنی ساختمان بدرستی در آن درك شود.
شهردار تهران خطاب به خیرین مدرسه ساز گفت: پیش از این به شما اعلام می كردیم جز مدرسه سازی كار دیگری انجام ندهید اما حالا می خواهم خیرین شهرساز را راه بیندازیم، نخستین فرد در این زمینه اعلام آمادگی كرده و قرار است پنج پارك محله ای را در پنج نقطه محروم و بافت فرسوده ایجاد كند.
به گزارش ایرنا حجت الاسلام «محمدحسن ابوترابی فرد» امام جمعه موقت تهران نیز در این آیین با بیان اینكه علم و دانش كشور را پیش می برد، ریشه چالشهای اقتصادی كشور را در قدم های تهی از دانش در عرصه مدیریت و اقتصاد كشور دانست.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز نیز در این آیین با اشاره به فعالیت 650 نیكوكار مدرسه ساز در كشور گفت: یكهزار خیر نیز در خارج از كشور به مدرسه سازی می پردازند.
محمدرضا حافظی افزود: در دهه سوم موجودیت خیرین مدرسه ساز قصد داریم به جای ساخت دبیرستان، مدارس كاردانش ایجاد كنیم.
در پایان این آیین از جمعی از خیرین مدرسه ساز استان تهران تجلیل شد.
تهرام/7245/ 1008
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
تهران -ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان اینكه تهران در جایگاه نخست تخریب و بازسازی مدارس كشور قرار دارد، گفت: هشت هزار و 524 كلاس درس این استان باید تخریب و نوسازی شود.