تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴

تهران- ایرنا- سوئیس و اتریش به عنوان دو كشور غنی اروپایی تا حد زیادی از رویكردهای سیاسیشان در قبال دیپلماسی، حقوق و سازمان های بین المللی اعتبار می گیرند؛ میزبانی این دو كشور از روحانی در مقطع كنونی حاوی پیام ها و حامل دستاوردهایی مهم است.

رویكردهای سیاسی اتریش و سوئیس طی سال های اخیر به ویژه در قبال توافق هسته ای یادآور دو ویژگی است؛ نخست اینكه بخش مهم و سرنوشت سازی از این توافق بین نمایندگان ایران و 5+1 در این دو كشور صورت گرفت . همچنین اتریش و سوئیس پیشگامان توسعه و تحول روابط با ایران در فضای پسابرجام بودند. نكته قابل تامل اینكه شهریورماه سال 94 یعنی حدود دو ماه پس از برجام، «هاینز فیشر» رییس جمهوری وقت اتریش نخستین رهبر اروپایی بود كه با شكستن تابویی 11 ساله به تهران آمد و با دكتر «حسن روحانی» دیدار كرد. اسفندماه همان سال نیز «یوهان اشنایدر آمان» رییس جمهوری سوئیس به عنوان یكی دیگر از رهبران اروپایی راهی ایران شد؛ سفری كه طی چهار دهه پس از انقلاب اسلامی بی سابقه بود و به امضای نقشه راه همكاری دو كشور انجامید.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، امروز دوشنبه یازدهم تیرماه روحانی بنا به دعوت رهبران سوئیس و اتریش به این دو كشور می رود تا درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین سرنوشت توافق هسته ای با آنان رایزنی كند.
تمركز بسیاری از مسوولان و كارشناسان بر موضوع چگونگی عبور از تحریم های آمریكایی سبب شده تا سفر روحانی به سوئیس و اتریش فرصتی برای مقابله با این تحریم ها به چشم آید. این مزیت و ویژگی های دو كشور است كه فرصت هایی بالقوه ای را برای ایران ترسیم می كند.
سوئیس و اتریش به دلیل پیروی از الگوهای موفق توسعه از ثروتمندترین كشورها در زمینه تولید سرانه و در زمره چهارده كشور نخست جهان به شمار می آیند. سوئیس به دلیل اعتبار اقتصادی و پیگیری بی طرفی سیاسی، دهه ها مركز صنعت بانكداری، بیمه و بورس ‌های بین‌المللی اوراق بهادار و كالا بوده و عرصه فعالیت ده ها بنگاه مالی كوچك و بزرگ به شمار می آید. پویش صنایع كوچك و متوسط نیز موتور محرك اقتصاد توسعه یافته اتریش بوده و با این اوصاف بنگاه های مالی و اقتصادی دو كشور می تواند برای تهران ارتباطات و همكاری هایی جایگزین شركت های بزرگ اروپاییِ مرتبط با آمریكا ارائه دهد.
اهمیت سیاسی این سفر برای ایران و دو كشور اروپایی از دید برخی ناظران پررنگ تر است. انجام برنامه سفر روحانی به سوئیس و اتریش به رغم ناخرسندی آمریكا و صهیونیست ها نوعی استقلال عمل سیاسی را به تصویر می كشد كه هم متاثر از رویكرد واحد اتحادیه اروپا و هم تابعی از رویكردهای خاص برن و وین است.
در چارچوب اتحادیه اروپا و به رغم اجماع دولت های اروپایی بر حمایت از موضع تهران و مخالفت با اقدام «دونالد ترامپ» در خروج از برجام، اتریش در زمره كشورهایی به شمار می آید كه خواستار اقدام جدی تر در برخورد با یكجانبه گرایی واشنگتن شده اند. مواضع اتریش در كنار كشورهایی چون اسپانیا و ایتالیا كه معطوف به حمایت جدی تر از ایران بود در نشست اوایل خردادماه اتحادیه برجسته شد. به این ترتیب، مواضع برن و وین را می توان عنصری در تقویت رویكردهای مستقلانه اتحادیه اروپا در برابر تكروی های ترامپ در عرصه جهانی دانست.
اقدامات ترامپ در دوره ریاست جمهوری آمریكا نافی اصول و هنجارهای جامعه جهانی، اقدامی در جهت مقابله با حقوق و سازمان های بین المللی و نیز كارایی دیپلماسی است و این در حالی است بخش مهمی از منزلت و اعتبار سیاسی كشورهایی چون اتریش و سوئیس را باید مرتبط با این منابع دانست. به همین خاطر، حمایت از مواضع ایران در برابر یكجانبه گرایی آمریكا اهمیتی ویژه برای مقامات برن و وین می یابد.
از سوی دیگر، میزبانی دو كشور اروپایی از روحانی در حكم شكست تلاش های ترامپ و متحدان منطقه ای وی برای انزوای جمهوری اسلامی ایران بوده و بازی دیپلماتیك ایران در شكاف به وجود آمده میان اروپا و آمریكا را تسهیل می كند.

پژوهش**3081**9279