بجنورد- ایرنا- سیب زمینی كاران خراسان شمالی در حالی به زمان برداشت كشت های بهاره رسیده اند كه قیمت پایین این محصول و بالا بودن هزینه ها آنان را در جمع آوری مردد كرده است.

یك كشاورز در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اكنون هر كیلوگرم سیب زمینی كمتر از 6 هزار ریال خریداری می شود و این مبلغ پایین سبب شده كه كشاورز هیچ رغبتی برای برداشت و فروش محصول نداشته باشد.
علی روحانی گفت: هزینه های زیادی برای كاشت و داشت محصول صرف كرده ام اما اكنون قیمت ها آنقدر پایین است كه جبران هزینه ها را نمی كند.
وی گفت: برای برداشت هر روز باید دست كم 15 نفر كارگر مشغول به كار باشند و هر نفر به طور میانگین 300 هزار ریال دستمزد دریافت می كنند، بر این هزینه ها پول خرید جعبه نیز افزوده می شود و در این شرایط چیزی برای تولیدكننده باقی نمی ماند.
یك كشاورز دیگر گفت: كشاورزان بخش زیادی از سرمایه خودشان را صرف هزینه های كاشت و داشت سیب زمینی كرده اند، هم اكنون نقدیندگی ندارند تا محصول را برداشت كرده و مدتی نگهداری كنند.
علی مظفری افزود: كشاورز به امید افزایش قیمت محصول در آینده بناچار سیب زمینی را برداشت نمی كند.
این كشاورز گفت: اگر برداشت سیب زمینی مدت زمان زیادی به تاخیر بیفتد بطور قطع محصول از بین خواهد رفت و كشاورز را بیش از هر زمان دیگر متضرر خواهد كرد.

* قیمت ها پایین است
رئیس میدان تره بار بجنورد نیز گفت: از آنجایی كه سیب زمینی گرگان زودتر از خراسان شمالی برداشت و اكنون روزانه 80 تن از این محصول وارد بازار بجنورد می شود به همین علت تاثیر زیادی بر محصول كشاورزان استان گذاشته است.
اسماعیل وحدانی اظهار داشت: با پایان یافتن فصل برداشت سیب زمینی بهاره در گرگان و كاهش میزان عرضه، قیمت این محصول در بازار بجنورد افزایش می یابد از این رو به نظر می رسد تا 10 روز دیگر قیمت سیب زمین در بازار بجنورد اندكی افزایش یابد.

* مشكل صادرات
رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهادكشاورزی شیروان نیز در این باره با اشاره به اینكه قیمت خرید سیب زمینی در بازار پایین است و پاسخگوی هزینه های صرف شده برای تولید نیست اظهار داشت: متاسفانه قیمتی كه برای خرید تضمینی این محصول تعیین شده، پایین تر از قیمت بازار است.
اسماعیل سیاح با اشاره به اینكه قیمت خرید تضمینی سیب زمینی امسال چهار هزار و 120 ریال تعیین شده است اظهار داشت: اكنون سیب زمینی به ازای هر كیلوگرم، كمتر از 6 هزار ریال از كشاورز خریداری می شود و قیمت خرید تضمینی بسیار پایین تر از این است.
وی گفت: بدین ترتیب درآمدها با هزینه ها همخوانی ندارد و ادامه تولید برای كشاورز به صرفه نیست.
وی افزود: قیمت محصول در بازار را میزان عرضه و تقاضا تعیین می كند و اكنون میزان تقاضای سیب زمینی در بازار كم شده است.
سیاح درباره تاثیر صادرات سیب زمینی در مناسب شدن قیمت این محصول در بازار گفت: كشورهای خارجی برای واردات محصولات به كشور خود، شرایطی تعیین كرده اند كه رعایت آن برای كشاورزان ما به آسانی امكان پذیر نیست.
وی با بیان اینكه سمومی كه در تولید كشاورزی ما استفاده می شود ماندگاری بالایی دارد و این امر سبب شده تا بازار محصولات ما را پس بزند تصریح كرد: استفاد از سموم با كیفیت بالا كه ماندگاری كمی در محصول داشته باشد برای كشاورز گران تمام می شود و هزینه تولید را افزایش می دهد از این رو كشاورز تمایل برای استفاده از این نوع سموم ندارد، البته داستان برای مصرف كودهای شیمیایی نیز همین است.
رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهادكشاورزی شیروان هزینه های بالای كارگری را از دیگر گلایه های سیب زمینی كاران عنوان كرد و گفت: كشاورز در مراحل كاشت تا برداشت هزینه های زیادی متحمل شده است و اكنون در برداشت تمایلی برای جمع آوری محصول ندارد زیرا قیمت ها آنقدر پایین است كه به سختی هزینه های كارگری را جبران می كند.
مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی نیز در این باره گفت: سطح زیر كشت سیب زمینی بویژه سیب زمینی بهاره در این استان 850 هكتار است.
محمدنقی كاظمیان اظهار داشت: سهم ابلاغی سطح كشت سیب زمینی استان امسال یكهزار و 50 هكتار بود و پیش بینی می شود امسال 32 هزار و 500 تن محصول تولید شود.
وی افزود: سطح زیر كشت سیب زمینی در این استان در مقایسه با سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است، پارسال یكهزار و 30 هكتار از این محصول در خراسان شمالی كشت شد كه از این سطح 31 هزار و 500 تن سب زمینی تولید شده بود.
كاظمیان با اشاره به اینكه بیشترین تولید سیب زمینی در فاروج است افزود: 70 درصد این محصول خردادماه در شیروان و فاروج به عنوان بذری و خوراكی كشت و در پاییز برداشت می شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: میانگین برداشت سیب زمینی در خراسان شمالی 30 تن در هكتار است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی خراسان شمالی نیز درباره گلایه سیب زمینی كاران از قیمت پایین خرید این محصول گفت: رویكرد ما افزایش بهره وری و میزان تولید در واحد سطح است.
محمد جواد تشكری اظهار داشت: اكنون متوسط میزان تولید در واحد سطح 30 تا 35 تن است كه این میزان تولید برای كشاورز صرفه اقتصادی ندارد اما اگر این میزان به 50 تن برسد، سود بیشتری حاصل می شود.
وی افزود: سیب زمینی به عنوان ماده غذایی پر مصرف در جامعه است و رویكرد ما توجه به شرایط مصرف كننده است از این رو به جای افزایش قیمت تلاش داریم تا میزان بهره وری ارتقا یابد و از این طریق سود اقتصادی كشاورز بالا رود.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد.
7185/ 6042