تهران- ایرنا- معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور گفت: بر اساس سرشماری های سال 1395 جمعیت روستایی ایران در ادامه روند كاهشی خود به 20 میلیون نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سعیدرضا جندقیان روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت چهاردهم تیرماه روز دهیاری اظهار داشت: با بررسی فرایندها، سالانه 700 هزار نفر جمعیت روستایی كاهش می یابد كه دلیل آن بنیان‌های اقتصادی است؛ ما نتوانستیم بنیان‌های اقتصادی را دوام بخشیم و پس از آن به ایجاد شغل بپردازیم.
معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: در سال 1359 برای اولین بار در ایران جمعیت شهری بیش از جمعیت روستایی شد و بررسی های آماری نشان می داد كه جمعیت روستایی در حال كاهش است.
وی افزود: به دلیل ضعف مبنایی در اقتصاد روستایی، فرار مغزهای متفكر از روستا، افزایش سطح تكنولوژی در شهرها و افزایش مراكز اندیشه ورزی مانند دانشگاه ها موجب شد كه بار توسعه در حوزه شهرها متمركز شود و روستاها به مرور با كاهش جمعیت مواجه شوند.
جندقیان یادآور شد: در دهه های قبل از انقلاب شهرها به روستاها وابسته بودند اما در حال حاضر شهرها به روستاها وابسته نیستند و باید دقت كنیم كه به سمت بهره وری در روستاها حركت كنیم و سطح بهره وری در روستاها را افزایش دهیم تا شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها نباشیم.
وی به فعالیت دهیاری ها كه از سال 1382 آغاز شده است، اشاره كرد و گفت: در حال حاضر در 36 هزار و 844 روستا نهاد دهیاری فعال است.
جندقیان با بیان اینكه تجهیز دهیاری ها با استفاده از منابع درآمد پایدار، از اهداف مهم در توسعه روستاها به شمار می‌رود، افزود: برای تجهیز دهیاری ها اعتبارات دولتی نیز تخصیص یافته است.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: از سال 1382 تا سال 1396 در مجموع 15 میلیارد و 580 میلیون تومان اعتبار دولتی بین دهیاری‌های كشور توزیع شده كه از این میزان اعتبارات دولتی سه میلیارد و 250 میلیون تومان تا شروع به كار دولت یازدهم بوده است.
وی ادامه داد: از دولت یازدهم تا سال اول فعالیت دولت دوازدهم و در مجموع طی پنج سال فعالیت دولت دكتر روحانی شاهد بودیم كه 12 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار دولتی به نهاد دهیاری ها در سراسر كشور تخصیص یافت.
جندقیان دلیل افزایش اعتبار دولتی به نهاد دهیاری ها را افزایش سهم دهیاری ها از مالیات بر ارزش افزوده (20 درصد به 35 درصد) ذكر كرد كه در قالب اعتبارات خاص در بند « و» بودجه كشور تعریف شده است.

* كارآفرینی و اشتغال روستایی مورد توجه قرار گیرد
معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری ها درخصوص موضوع كارآفرینی و اشتغال روستاییان نیز گفت: به عنوان یك مسئول در حوزه دهیاری ها اعتقاد دارم كه فقط با توزیع اعتبارات، توسعه روستایی اتفاق نمی‌افتد و لازمه و شرط نگهداری جمعیت روستایی در روستا تلقی نمی شود، بلكه باید بحث های اقتصادی و كارآفرینی روستایی و افزایش اشتغال در روستاها را بیش از پیش مورد توجه قرار داد.
جندقیان با اشاره به اینكه در دو سال اخیر تغییر رویكردی در بحث توسعه ای در مناطق روستایی داشته ایم، اعلام كرد: در این خصوص اولین جلد كتاب كارآفرینان روستایی با هدف نشر و ترویج فرهنگ كارآفرینی روستایی به منظور ارائه الگوهای موفق برای روستاییان در این زمینه به چاپ رسید.
وی ادامه داد: در این زمینه بانك اطلاعات كارآفرینی روستایی شامل هزار و 109 طرح روستایی شناسایی شد و این اطلاعات تكمیلی در سایت سازمان شهرداری ها و دهیاری برای دسترسی روستاییان قرار گرفت.
جندقیان گفت: از بین هزار و 109 طرح شناسایی شده از استان های كشور در مجموع 53 طرح انتخاب و در این كتاب به عنوان كارآفرینان برتر روستایی معرفی شد.
وی اظهار داشت: در سال 1397 نیز در مجموع هزار و 300 طرح كارآفرینی دیگر در روستاها شناسایی شد و درصدد هستیم كه جلد دوم كتاب كارآفرینان روستایی را نیز به چاپ برسانیم.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها اضافه كرد: در این راستا در سال 1397 در هر كدام از استان ها دو شهرستان محروم را مورد بررسی قرار دادیم و ایده های كارآفرینی با قابلیت های محلی را با برگزاری كارگاه های آموزشی تجربیات كارآفرینان برتر را برای آنها آموزش دادیم و از این طریق به جنبه های تقویت بنیه اقتصادی روستایی توجه كردیم.
وی تأكید كرد: در این زمینه مهمترین تسهیل گران كارآفرینی روستایی، دهیاران و شوراهای روستایی هستند كه در این زمینه نیز به آنها آموزش های موردنظر داده شده است تا در سطح روستاها نشر دهند.
جندقیان در ادامه مبحث كارآفرینی روستایی تصریح كرد: كار مشتركی را با وزارت كشور در 31 شهرستان از مجموعه 31 استان با اولویت مناطق محروم در دست اجرا داریم كه شامل سند توسعه مناطق روستایی است و می تواند مبنایی برای تصمیم‌گیری توسعه روستایی و كارآفرینی روستایی در این مناطق باشد.
وی خاطر نشان كرد: از مجموع 62 هزار آبادی در كشور، بیش از 38 هزار مورد روستا (روستا به آبادی های بالای 20 خانوار اطلاق می شود) هستند؛ بیش از 36 هزار روستا دارای دهیاری هستند و در مجموع 2 هزار و 500 دهیار زن در این مراكز مشغول فعالیت هستند. این در حالی است كه در دوره اول فعالیت شوراهای اسلامی تنها 150 زن در سراسر كشور دهیار بودند.
جندقیان افزود: در زمینه حضور بانوان در نهادهای دهیاری به عنوان دهیار، شاهد رشد چشمگیری بودیم اما انتظار داریم در آینده نیز از حضور بانوان در زمینه توسعه روستایی بیشتر استفاده شود.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها اظهار داشت: استان های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، مازندران و گیلان دارای بیشترین دهیاران زن هستند.
وی در ادامه مباحث توسعه روستایی و كارآفرینی روستایی به تفاهم نامه هایی برای اعطای تسهیلات به دهیاری ها نیز اشاره كرد و گفت: بر اساس تفاهم نامه ای كه با پست بانك داریم، در مجموع 103 میلیارد تومان تسهیلات برای طرح های روستایی به تصویب رسیده است.

* چهار هزار مدرسه متروكه تبدیل به دهسرا می شوند
جندقیان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در روستاها چهار هزار مدرسه كه به دلیل مهاجرت روستاییان و بیكاری متروكه شده، شناسایی شده است و با پیشنهادی كه به آموزش و پرورش داده ایم، قرار است در آینده از این مدارس به عنوان دهسرا برای اشتغال بانوان روستایی و محلی برای دهیاری و اسكان گردشگران روستایی استفاده شود.
وی اعلام كرد: درنظرداریم پنج میلیون واحد روستایی را به دلیل اینكه در كشوری با انواع بحران های طبیعی قرار داریم، به صورت یك جا بیمه كنیم و در حال تنظیم یك تفاهم نامه در این خصوص با بنیاد بركت هستیم.
اجتمام*2181*1834