تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹

پكن - ایرنا - چین در كنار تبدیل شدن به دومین قدرت بزرگ اقتصادی دنیا در تلاش است تا در صنعت هواپیماسازی نیز گام های بلندی بردارد و برای این هدف نقشه راهی ترسیم كرده است كه شامل ساخت هواپیماهای مختلف مسافربری، منطقه ای و بین المللی است.

به گزارش ایرنا در شرایط فعلی این كشور كوشیده است تا برای تبدیل شدن به یك قدرت در صنعت هواپیماسازی از مزایای فنی دیگر كشورهای قدرتمند در این زمینه استفاده كند.
چین از سال ها قبل توافقنامه هایی را با 'بویینگ' و 'ایرباس' امضا كرد كه بر اساس آن، غول های هواپیماسازی دنیا در این كشور اقدام به تاسیس كارخانه برای تولید قطعات كردند و همین موجب شد تا پكن بتدریج به فناوری ساخت هواپیما دسترسی بیشتری داشته باشد و از تجربیات و دانش این كشورها در این راستا استفاده كند.
موفق ترین نمونه كاری چین در ساخت هواپیما، تولید هواپیمای مسافربری به نام كوماك است كه از چند سال قبل شروع شده و آزمایش های پروازی آن هم به طور متناوب و با موفقیت انجام شده است.
بررسی ها نشان می دهد سفارش برای خرید هواپیمای مسافربری مدل 'سی 919 ' چین موسوم به كوماك به بیش از 600 فروند رسیده است و پیش بینی می شود خرید این هواپیما باز هم افزایش یابد چین توانسته است با این موفقیت چهارمین سازنده هواپیمای 'جمبوجت' مسافربری پس از آمریكا، اتحادیه اروپا و روسیه باشد.
شركت مالی 'اوربرایت' چین تازه ترین خریدار این هواپیما است و قراردادی برای در اختیار گرفتن 30 فروند از این هواپیما با شركت هواپیمایی كوماك این كشور امضا كرده است.
شركت اوربرایت كه دارای شعب بانكی فراوانی هم در چین است گفته در زمینه تحقیق، توسعه و بازاریابی با كوماك همكاری خواهد كرد.
بجز این شركت، ناوگان هوایی چاینا ایر نیز از خریداران هواپیما است و بر اساس گزارش تارنمای چاینا دیلی چین تاكنون 24 خریدار از چین و كشورهای دیگر، درخواست خرید را به كوماك داده اند.
پروازهای آزمایشی هواپیمای مذكور انجام شده است و بر اساس اظهارات كارشناسی این هواپیما مشابهت های زیادی با ایرباس 320 و بویینگ 737 دارد و برد استاندارد آن چهار هزار و 75 كیلومتر است.
تولید هواپیمای منطقه ای مسافربری 'ام آ 700 ' دیگر گام بلند چین در ساخت هواپیما به حساب می آید و كار ساخت بال هواپیما و برخی از قطعات دیگر آن از هم اكنون شروع شده است.
شركت صنایع هواپیمایی دولتی چین در گزارشی آورده است كه دو مجموعه وابسته به این شركت در شهر 'شی آن' در شمال غرب و شهر 'شن یانگ' در شمال شرق در حال ساخت قطعات هستند.
در واقع ساخت این هواپیما نشان می دهد كه نقشه راه چین برای آینده به گونه ای تنظیم شده است كه این كشور در عرصه ساخت هواپیماهای مسافربری دوربرد و منطقه ای بتواند حرفی برای گفتن و رقابت كردن داشته باشد.
این هواپیماهای جدید به موتورهای پرسرعت توربو مجهز خواهند شد و می تواند بین 78 تا 85 مسافر را جابجا كند و میزان بار قابل حمل آن هم بالاتر از 27 تن خواهد بود.
با توجه به اینكه این مدل از هواپیما قادر به فرود در مناطق ساحلی و شبه جزیره ای خواهد بود پیش بینی می شود پس از تكمیل كار ساخت و پروازهای آزمایشی، بازار فروش خوبی داشته باشد.
انتظار می رود اولین پرواز آزمایشی این هواپیما در اواخر سال 2019 میلادی انجام شود و در سال 2021 میلادی آماده تحویل خواهد بود و هم اكنون 11 خریدار از سراسر دنیا سفارش خرید 185 فروند از این هواپیما را به چین داده اند.
آساق**231**1904**