تهران-ایرنا- دنیای اینترنت و مخابرات با همه مزایای روز افزونش خطرات زیادی را هم با خود دارد، كلاهبرداران اینترنتی و تلفنی همه جا در كمین هستند، آنان با ترفندهای مختلف از سادگی برخی مردم سوء استفاده می كنند و با گرفتن اطلاعات فردی یا رمز كارت، حساب بانكی آنان را خالی می كنند.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، الو سلام خوب هستید، تبریك می گویم، من از دفتر زیارتی مزاحم شما می شوم. شما برنده نخستین مسابقه قرعه كشی ما در فصل تابستان شده اید، مطرح كردن این گونه مسائل گوشه كوچكی از ترفندهای كلاهبرداران برای جلب اعتماد و در نهایت تخلیه حساب های بانكی مردم است.
عده ای از كلاهبرداران حرفه ای نیز با به دست آوردن اطلاعات شخصی از قبیل شماره عابربانك، كد ملی، شماره شناسنامه و هر گونه اطلاعات فردی از طریق تماس های تلفنی برای مخاطب خود جلب اعتماد كرده و اقدامات خویش را برای سوء استفاده و كلاهبرداری در یك زمان چند روزه زمینه چینی می كنند.
افراد سودجو كه این روزها مانند انواع سبك های دنیای هالیودی و بدون حضور فیزیكی و هرگونه رویت فردی اقدام به كلاهبرداری می كنند در اولین مرحله سعی بر جلب اعتماد مخاطب خود كرده و در همان تماس اول با دادن وعده هایی موجب ایجاد اعتماد و خوشحالی فرد مخاطب می شوند.
مریم السادات حسینی كه در تماس تلفنی با ایرنا خودش را خانه دار معرفی كرد، از جمله افرادی است كه مورد سوء استفاده مالی این نوع كلاهبرداران قرار گرفته است. او می گوید: حدود ساعت 11 صبح یكی از روزهای تابستان كه مشغول كار در منزل بودم با گوشی همراه من تماس گرفته شد و خانمی در آن طرف خط با خوشرویی و برخورد بسیار خوبی خبر از برنده شدن من در قرعه كشی و اعزام به سفر كربلا را نوید داد.
من نیز كه سالها در انتظار چنین سفری بودم و در پوست خودم نمی گنجیدم، با تشكر و قدردانی از خانم تماس گیرنده به وی گفتم این قرعه كشی بر چه اساسی انجام گرفته كه به نام من این سفر رقم خورده است.
صدایش گرفته بود و گریه می كرد و مرب تكرار می كرد كه چه اشتباهی كردم، می گفت: به مردم بگوید تا آگاه شوند و به هر شخصی یا تماس تلفنی اعتماد نكنند.
حسینی می گفت: وضع مالی مان خوب نیست اما تنها آرزوی چند ساله من سفر به كربلا و عتباب بود كه كلاهبرداران از این نیت من آگاه شدند. آنان در مدت چند روز آن قدر در ساعات صبح با من تماس گرفتند و اعتماد مرا جلب كردند تا برای ثبت نام اولیه و اعزام به كربلا رمز دوم حساب بانكی مرا گرفتند و از طریق این رمز حساب بانكی مرا خالی كردند و پس از آن برای همیشه ارتباط من با آنها قطع شد.
یكی دیگر از شهروندان خود را احمد معرفی كرد و گفت كه قربانی پیامك تبلیغاتی شده است.او گفت: پس از دریافت این پیامك كه مدعی برنده شدن من در قرعه كشی بود، فریب خوردم و رمز دوم كارت بانكی ام را به دادم و بعد متوجه شدم كه حساب بانكی من خالی شده است. البته به یكی از كلانتری های سطح شهر تهران مراجعه كرده ام اما نمی دانم شكایت من به نتیجه می رسد یا نه.
وی كه جوانی حدود 24 ساله به نظر می رسید عنوان كرد از طریق دریافت پیامك وارد یك چرخه كلاهبرداری شده و ظرف چند دقیقه مقدار زیادی از حساب بانكی وی از طریق اینترنت به سرقت رفته است.

* اطلاعات شخصی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید
سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا با هشدار به مردم در خصوص حفظ و نگهداری اطلاعات فردی به خصوص حساب های بانكی و رمز دوم آن گفت: عموما افرادی كه در فضای مجازی باعث ایجاد حفره برای نفوذ كلاهبرداران و دستیابی آنان به اطلاعات شخصی می شوند مورد دستبرد همان افراد شیاد قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: فضای مجازی بسیار حساس تر از باز ماندن در منزل یا خودرو است زیرا در فضای اینترنتی بدون حضور و رویت شخص كلاهبردار ممكن است بخش عمده ای از سرمایه زندگی برای همیشه از دست شما خارج شود.

* كلاهبرداران از تلفن اینترنتی فاقد هویت استفاده می كنند
وی خاطرنشان كرد: بسیاری از كلاهبرداران برای رسیدن به اهداف خود از طریق خط های تلفن فاقد هویت، اینترنتی یا توریستی استفاده می كنند و در اولین مرحله سعی بر اعتمادسازی برای مخاطب خود دارند.
به گفته وی، برنده شدن مخاطب در یك مسابقه تلفنی، خرید از بازار، قرعه كشی فصلی یا اعزام به یك سفر زیارتی با نازلترین قیمت از جمله ترفندهایی است كه كلاهبرداران برای به دام انداختن افراد متخلف از آن استفاده می كنند.
معاون اجتماعی پلیس فتا تاكید كرد: همه هم و غم كلاهبرداران در اولین تماس یا ارسال پیامك، اخذ اطلاعات فردی و جلب اعتماد مخاطبان است. مردم باید با هوشیاری و دقت كامل به هیچ عنوان به این گونه ارتباطات پاسخ ندهند.
سرهنگ پاشایی خاطر نشان كرد: مردم باید آگاه و هوشیار باشند زیرا كلاهبرداران در كمین هستند. برای تخلیه حساب های بانكی هیچ نیازی به حضور فرد صاحب حساب به پای دستگاههای ATM نیست و همزمان با به دست آوردن اطلاعات فردی و به خصوص رمز دوم به كلاهبرداری اقدام می كنند.
وی افزود: پاسخ ندادن به هرگونه پیام یا تماس ناشناس بهترین گزینه برای جلوگیری از كلاهبرداری است. برخی از كلاهبرداران نیز مردم را با ترفندهای مختلف به پای دستگاههای ATM كشانده و با استفاده شخص صاحب حساب از طریق زبان انگلیسی به كلاهبرداری اقدام و حساب وی را خالی می كنند.
سرهنگ پاشایی تاكید كرد: تغییر رمزهای دوم و رمز اینترنتی به صورت دوره ای از دیگر مواردی است كه مانع سوء استفاده و سرقت كلاهبرداران از سرمایه های مردم می شود.
وی اظهار داشت: مردم سعی كنند در هنگام تغییر رمز از حروف، عدد و علامت های خاص برای رمزگذاری استفاده كنند تا افراد فرصت طلب نتوانند به راحتی به اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا كنند.
این مقام مسئول نیروی انتظامی تصریح كرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه موارد خاص و مشكوك مراتب را از طریق سامانه پلیس فتا و شماره 110 اطلاع رسانی و ثبت گزارش كنند و علاوه بر آن نی زاز خدمات مشاوره ای پلیس بهره مند شوند.
گزارش از بهروز سلطانیان
اجتمام* 1933* 3063