تهران – ایرنا – «بن رودز» قائم مقام مشاور امنیت ملی آمریكا در دولت باراك اوباما با تاسف آور خواندن اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در عرصه خارجی به سی ان ان گفت: سیاست خارجی آمریكا به یك صحنه كمدی و خنده دار تبدیل شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رودز با اشاره به اقدامات اوباما در عرصه سیاست خارجی از جمله پیوستن به پیمان آب و هوایی پاریس، بازگشایی سفارت آمریكا در كوبا و امضای توافق هسته ای با ایران و نطق های ترامپ در هنگام خروج از تمامی آنها گفت : انگار كه یك صحنه كمدی را در سیاست خارجی آمریكا نظاره گر هستیم.
وی در توضیح عملكرد ترامپ افزود: اول از همه باید بگویم بسیار غمگین و ناامید هستم، در حالی ترامپ از پیمان پاریس خارج شدكه سایر كشور های جهان درآن باقی مانده اند وآمریكا دیگر نمی تواند به آن بازگردد. واشنگتن ازتوافق هسته ای با ایران هم درحالی خارج شد كه دیگر كشورهای امضا كننده در كنار ایران ایستاده اند.
بن رودز با اشاره به درگرفتن جنگ تجاری بی سابقه بین دولت ترامپ و متحدان واشنگتن گفت:ترامپ می گویدكه می خواهد تحریم ها و فشارهای بیشتری بر ایران وارد كند، برای انجام این كار آمریكا بیش از گذشته به متحدانش نیاز دارد.
مجری سی ان ان گفت: رئیس جمهور ترامپ مدام می گوید، دیدید من بر ایران سخت گرفتم و از توافق هسته ای خارج شدم،آنها (ایران) رفتار خود در سوریه و مدیترانه را تغییر دادند، شما این گفته های رئیس جمهوری آمریكا را چگونه تحلیل می كنید؟.
بن رودز در پاسخ گفت : فكر می كنم كه ترامپ دروغ می گوید،در واقع تغییر در رفتار ایران نمی بینید ، آنچه كه می بینید این است كه ایران برنامه هسته ای را از سرگرفته است. تغییر حكومت در ایران نیز دهه ها است كه به بخشی از'فانتزی'آمریكایی و بنیامین نتانیاهو بدل شده است.
مجری سی ان ان درادامه پرسید:رئیس جمهور اوباما روابط شخصی خوبی با نتانیاهو نداشت،اما اكنون نتانیاهو احساس می كند كه متحدی در كاخ سفید دارد، آیا این نوع رفتار را، هدایت سیاست خاورمیانه بوسیله نتانیاهو نمی دانید؟.
بن رودز در پاسخ گفت: فكر می كنم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و 'نتانیاهو' نخست وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) دو فرد مهم (تاثیر گذار) در سیاست خاورمیانه آمریكا هستند، فكر می كنم این دو هستند كه سیاست خاورمیانه آمریكا را می گردانند (اداره می كنند).
بن رودز افزود:دست عربستان در یمن رو شده است، قطع رابطه با قطر و رفتار عجیب با نخست وزیر لبنان،نتیجه حمایت بدون حدو مرز از محمد بن سلمان است.
وی در ادامه گفت:اگر به نتیجه انتقال سفارت آمریكا از تل آویو به بیت المقدس نگاه كنید، كشتار فلسطینی ها در غزه نتیجه اقدامات بدون كنترل نتانیاهوست.
بن رودز ادامه داد:فكر می كنم نبود هیچ گونه استراتژی روشن توسط واشنگتن در خاورمیانه ، از ریاض و بیت المقدس نشات می گیرد.
اروپام **1302**1590