تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

پكن - ایرنا - سازمان هواشناسی چین اعلام كرد بارش های تابستانی و جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف چین، زندگی نزدیك به 19 میلیون نفر را در چند منطقه و استان این كشور مختل كرده و 41 قربانی گرفته است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا سازمان هواشناسی چین همچنین هشدار داد توفان و بارش های سنگینی در روزهای آینده برای نواحی شمالی كشور پیش بینی شده است و مردم از هم اكنون باید آماده بلایای طبیعی باشند.
در پكن نیز سازمان هواشناسی پیش بینی كرده است از روز جمعه تا یكشنبه سه روز در پایتخت بارش باران ادامه داشته باشد.
در همین حال، اداره كنترل سیل و مقابله با خشكسالی چین نیز اعلام كرد در حالی كه دو میلیون و 410 هزار هكتار زمین در این كشور با خشكسالی روبرو است نزدیك به 660 هزار هكتار زمین زراعی را نیز سیل فرا گرفته است.
چین از ابتدای سال جاری میلادی دستكم شاهد وزش 8 توفان بوده است و پیش بینی می شود در سال جاری میلادی 6 توفان دیگر این كشور را در هم بكوبد.
همچنین از امروز به استان های خوبه، خه نن، آن خویی و جیانگ سو در مركز و جنوب شرق چین نسبت به جاری شدن سیل و بارش های سیل آسا هشدار داده شده است.
شدیدترین سیل سال های اخیر در چین سال 1998 میلادی در جنوب این كشور به وقوع پیوست كه بر اثر آن 4 هزار نفر جانشان را از دست دادند.
مردم نواحی جنوبی چین همه ساله به دلیل نزدیكی به آبهای آزاد در ماه های مه، ژوئن و ژوئیه (اردیبهشت تا مرداد) بارانهای سیل آسا و سیلاب را همراه با خسارات جانی و مالی تجربه می كنند.
شدیدترین بلایای طبیعی چند دهه گذشته بر اثر جاری شدن سیل در نواحی جنوبی چین مربوط به سال 1998 میلادی است كه نزدیك به چهار هزار نفر كشته شدند.
دو سال پیش نیز (2016) بر اثر جاری شدن سیل و رانش زمین در مناطق مختلف چین صدها نفر جان خود را از دست دادند.
در سال 2013 هم بر اثر بارش باران های شدید و وقوع توفان «سولیك» در استان «سیچوان» این كشور كه منجر به رانش زمین شد، حدود ۳۰۰ نفر كشته و مفقود شدند و ۵۲۰ هزار خانه تخریب شد.
توفان «یوساگی» نیز در همین سال در جنوب چین حداقل ۲۵ كشته بر جای گذاشت و باعث بروز اختلال شدید در سیستم حمل و نقل و سرگردان شدن دهها هزار مسافر شد.
آساق**231**1904**