تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

یزد - ایرنا - با وجودی كه در چند روز اخیر صنعت برق ایران اسلامی شاهد ثبت ركورد جدید در مصرف و زمان پیك بار بود با توجه به همكاری مشتركان صنعتی و مردم بیانگر آرامش نسبی در مصرف انرژی الكتریكی این صنعت در استان یزد است.

پیك بار مصرف برق كشور در تابستان امسال و در گرمترین روزها از 56 هزار و 532 مگاوات عبور كرد، اما در بخش توزیع برق یزد، میزان پیك بار با وجود پیش بینی 885 مگاوات ، تاكنون آنهم فقط در یك روز 844 مگاوات به ثبت رسید.
پیشتر مسئولان شركت توانیر وزارت نیرو اعلام كرده بودند، اگر مصرف برق از مرز 57 هزار مگاوات عبور كند، احتمال خاموشی در مناطقی چون تهران، مازندران، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان وجود خواهد داشت.
با این حال كارشناسان و مسئولان شركت های برق استان امیدوارند تابستان 97 هم با همكاری بخش های مختلف بویژه حوزه صنعت بدون خاموشی سپری شود.
هم اكنون این استان 645 هزار مشترك دارد كه 81.2 درصد آنها خانگی، 2.3 درصد عمومی، 1.4 درصد كشاورزی، 1.7 درصد صنعتی و 13.4 درصد تجاری است.
53 درصد فروش انرژی شركت توزیع برق استان مربوط به بخش صنعتی، 15 درصد كشاورزی، 21 درصد خانگی، 6 درصد عمومی و پنج درصد تجاری است.
در برق منطقه ای هم 73درصد برق مصرفی مربوط به بخش صنعت است كه از این لحاظ یزد جزو استان های پیشتاز كشور محسوب می شود.
در این ارتباط مدیرعامل شركت برق منطقه‌ای یزد می گوید: امسال شاهد رشد 11 درصدی مصرف برق خواهیم بود و حدود 73 درصد مصرف انرژی الكتریكی مربوط به صنعت است.
محمدحسن صباغزادگان افزود: پیك‌ مصرف برق استان در تابستان ، یكهزار و 632 مگاوات پیش بینی شد، كه امیدواریم با همكاری صنایع بزرگ این میزان برق مدیریت شود.
وی با بیان اینكه تعداد مشتركان با مصرف بالای هفت مگاوات استان 26 مشترك است ، ادامه داد: پیك ‌بار انرژی الكتریكی سال 96، یكهزار و 408 مگاوات بود كه امسال با توجه به ورود صنایع جدید به مدار، پیش‌بینی می‌ شود بیش از 14 درصد رشد داشته باشد.
وی تصریح كرد: حدود 40 درصد مصرف استان را صنایع بزرگ با مجموع دیماند قراردادی یكهزار و 95 مگاوات تشكیل می‌دهند ضمن آنكه 80 درصد مشتركان شركت واحدهای فولادی هستند.
مدیرعامل شركت توزیع برق استان یزد هم گفت: برق مصرفی صنایع فولاد در سال 97 ، بیش از 50 مگاوات بود كه با تكمیل فرم تفاهم نامه همكاری مشاركت آنان نسبت به سال گذشته هشت مگاوات بیشتر شده است.
محمدرضا صحتی افزود: سال گذشته در قالب طرح همكاری صنایع ، 2.5 میلیارد ریال پاداش به پنج واحد فولاد فعال استان پرداخت شد و امسال نیز با مشاركت آنها افزون بر 38 مگاوات انرژی برق در طرح ذخیره عملیاتی زمان پیك بار كاهش خواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به كاهش بازدهی نیروگاه های كشور و كاهش تولید نیروگاه های برق آبی در نتیجه كمبود بارندگی هم اظهار كرد : با توجه به این مشكلات از یكسو و افزایش دما در نیمه دوم تیرماه تا پایان مرداد ماه نیازمند مدیریت مصرف به خصوص در ساعت های اوج مصرف روز و شب است.
در باره وضعیت همكاری صنایع و همكاری حداكثری آنها در حوزه برق مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شركت توزیع نیروی برق استان گفته است : امسال 210 واحد صنعتی برای برنامه ذخیره عملیاتی ، 70 واحد برای مشاركت در طرح تعمیر و تعطیلات و 30 واحد برای بكارگیری دیزل ژنراتورهای خود اعلام آمادگی كرده‌اند.
محمد میرشمس افزود: میانگین میزان مصرف برق در كشور 34 درصد و در استان یزد 53 درصد است ، در حالیكه در كشور میانگین میزان مصرف برق خانگی 31 و در استان یزد 21 درصد است.
وی با بیان اینكه سال گذشته حداكثر بار مصرف شبكه سراسری برق 55 هزار مگاوات و كمترین میزان آن 37 هزار مگاوات بود، بیان كرد: 85 درصد تامین انرژی الكتریكی كشور توسط نیروگاه‌هایی با سوخت‌های فسیلی تامین می ‌شود.
برای كمك به تولید برق استان چند واحد جدید كه قبلا مسئولان خبر داده بودند، در چند روز اخیر وارد مدار خواهند شد، مدیر دفتر بازار برق شركت توزیع برق یزد می گوید: همزمان با رشد بار و نیاز كشور به افزایش تولید برق در زمان پیك بار ، نیروگاه تولید پراكنده به ظرفیت چهار مگاوات وارد مدار شد.
محسن نگارش در این ارتباط به ایرنا گفت: ظرفیت اصلی این نیروگاه كه در محدوده شمال شهرستان یزد قرار دارد، 6 مگاوات و شامل سه مولد 2 مگاواتی است.
وی با بیان اینكه در فاز نخست ، چهار مگاوات از 6 مگاوات این نیروگاه در ساعت های اوج مصرف روز و شب برای كمك به تامین برق منطقه وارد مدار می شود، یادآور شد: سرمایه راه اندازی این نیروگاه 120 میلیارد ریال است كه به همت بخش خصوصی و با مشاركت بخش تعاونی كاركنان صنعت برق یزد ایجاد شد.
به هر حال با وجود آرامش در صنعت برق یزد ، همچنان روزهای گرم و پر مصرف در پیش است و تنها مدیریت مصرف به عنوان نیروگاه مجازی بزرگ می تواند راهگشای عبور موفق از خاموشی ها باشد.
اگر مدیریت مصرف برق از سوی مشتركان انجام شود، برق یزد با مشكل مواجه نخواهد شد بلكه این استان با توجه به قرار داشتن در چهار راه انرژی كشور می تواند بازویی برای كاهش خاموشی ها در برخی استان ها و نقاط دیگر كشور باشد.
با توجه به رقم 56 هزار و 532 مگاوات مصرف در روزهای اخیر و حداكثر مصرف 57 هزار مگاواتی ، پیك بار مصرف در مرز مصرف قرار دارد و اگر تداوم یابد تاریكی جای روشنایی را خواهد گرفت.
1968/ 2047