ياسوج - ايرنا- معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: هم اينك حدود 17 هزار كيلومتر بزرگراه در سطح كشور وجود دارد و نياز كشور به ساخت بزرگراه و آزادراه جديد 15 هزار كيلومتر است.

خيرالله خادمي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در ياسوج اظهار داشت: اين ميزان بزرگراه و آزادراه كشور به طور نسبي 35 هزار كيلومتر از كل مسيرهاي ترانزيتي و شرياني مهم در كشور را شامل مي‌شود.
وي تصريح كرد: بيش از 70 درصد جاده‌هاي موجود كشور كه داراي بيشترين بار ترافيكي هستند يا به شبكه بزرگراه و آزادراهي متصل شده‌اند و يا بايد وصل شوند.
خادمي يادآور شد: هم اينك حدود هشت هزار كيلومتر بزرگراه با اعتباري افزون بر 15 هزار ميليارد ريال در سطح كشور در حال اجرا است.
معاون راه و شهرسازي همچنين گفت: البته ميزان اعتبارات و منابع موجود دولتي به هيچ وجه جوابگوي نياز ساخت طرح‌هاي راهسازي اعم از اصلي، بزرگراه و يا آزادراه در كشور نيست.
وي تصريح كرد: سالانه تنها در بخش بزرگراهي رقمي افزون بر 50 هزار ميليارد ريال نياز است.
وي با بيان اينكه هم اينك حدود 2 هزار و 400 كيلومتر آزادراه در سطح كشور آماده بهره برداري است، گفت: يكهزار و 160 كيلومتر نيز در حال اجراست.
معاون وزير و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: طول خط راه آهن موجود در كشور هم اينك حدود 13 هزار كيلومتر است و بيش از سه هزار و 400 كيلومتر خط جديد در حال اجراست.
وي بيان كرد: پنج استان كشور از جمله آذربايجان شرقي و غربي و گيلان به زودي و در سال جاري به شبكه ريلي كشور متصل خواهند شد.
خادمي ادامه داد: پنج استان ديگر بر اساس برنامه ريزي انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازي در سال 97 به شبكه ريلي كشور متصل خواهند شد.
معاون وزير راه همچنين گفت: ميزان اعتبار تخصيص يافته راه آهن اقليد- ياسوج در سال جاري از 80 ميليارد ريال با 2 برابر افزايش به 160 ميليارد ريال رسيده است.
وي با بيان اينكه در همه دولت‌ها ميانگين سالانه ساخت راه آهن، كمتر از 200 كيلومتر بوده گفت: در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم اين ميزان بيش از چهار برابر رشد داشته است.
خادمي در سفري يك روزه و به منظور بررسي آخرين وضعيت طرح‌هاي راهسازي و بزرگراهي كهگيلويه وبويراحمد به ياسوج مركز اين استان سفر كرده است.
وي با بيان اينكه طرح‌هاي راهسازي و بزرگراهي در اين استان نقش شاهراه حياتي در كشور را دارند، گفت: جاده‌هاي ارتباطي در اين استان از شمال، جنوب، غرب و شرق به راه‌ها و شريان‌هاي حياتي كشور متصل شده است.
خادمي جاده ملي پاتاوه - دهدشت را يكي از مسيرهاي اصلي و طرح‌هاي ملي راهسازي براي اتصال مركز كشور دانست و گفت: با بهره برداري اين جاده به طول 137 كيلومتر بيش از 400 روستاي محروم در 2 شهرستان بويراحمد و كهگيلويه با جمعيتي افزون بر 100 هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
كهگيلويه وبويراحمد حدود 6 هزار كيلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه از اين ميزان 142 كيلومتر بزرگراه، 505 كيلومتر راه اصلي، يكهزار و 238 كيلومتر راه فرعي و مابقي نيز روستايي است.
3016/6110