تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاكنون، نزدیك به چهار میلیون و 800 هزارتن گندم به ارزش 65 هزار میلیارد ریال خریداری كه از این مبلغ 34 هزار میلیارد ریال به حساب گندمكاران واریز شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، یزدان سیف روز شنبه در نشست خبری خود در محل این شركت، افزود: از این میزان 31 هزار میلیارد ریال پول گندمكاران باقیمانده كه در صورت تامین به موقع پرداخت می شود.
وی با یادآوری اینكه طبق برنامه قرار بود ٥٠ درصد مطالبات كشاورزان بین ٤٥ روز تا 2 ماه پس از تحویل محصول پرداخت شود، ادامه داد: كشاورزانی كه تا ٢٢ اردیبهشت ماه امسال گندم خود را تحویل داده و در سامانه بانك كشاورزی ثبت شده اند، همه مطالباتشان را دریافت كرده اند.
سیف افزود: كشاورزانی كه تا ١٤ تیرماه گندم خود را تحویل داده و در سامانه بانك كشاورزی نیز ثبت شده است، ٥٠ درصد پول خود را دریافت كرده اند.

** كاهش تولید 14.7درصدی تولید گندم در استان های گرمسیری
معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: به دلیل كاهش بارندگی ها در استان های گرمسیری، امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد كاهش ١٤.٧ درصدی تولید بودیم كه البته با شروع برداشت در استان های سردسیری همانند همدان، آذربایجان شرقی و غربی و كردستان به نظر می رسد این میزان كاهش جبران و به میزان سال گذشته دست پیدا كنیم.
وی نیاز مصرفی گندم كشور را 11 میلیون تن دانست و پیش بینی كرد، امسال بین 9.2 تا 10 میلیون تن خرید گندم شود؛ با توجه به ذخایر آتی نیازی به واردات گندم برای مصرف داخلی نخواهیم داشت.
سیف درخصوص ورود موقت گندم و استحصال آرد و صادرات آن نیز گفت: استراتژی شركت بازرگانی دولتی ایران صادرات محصولات ناشی از ورود موقت گندم نیست و همچنان ورود گندم به كشور ممنوع است؛ اما برای حفظ بازارهای خارجی از پارسال تاكنون اقدام به ورود موقت گندم برای صادرات محصولات ناشی از این محصول كرده ایم.
وی اضافه كرد: در سه ماهه ابتدای امسال با وجود كاهش حمایت های دولتی در تامین ارز برای ورود موقت گندم، 62 هزار تن آرد به كشورهای متقاضی صادر شده كه همین اقدام برای پنج هزار نفر در حوزه تامین گندم، آرد و نان اشتغالزایی ایجاد كرده است.
سیف افزود: پارسال 590 هزار تن گندم به آرد و محصول تبدیل و به كشورهای مختلف از جمله ایتالیا و عمان صادر شده است.
اقتصام**9186** 2023