شیراز - ایرنا - مدیر عامل شركت آب منطقه ای استان فارس با اشاره به برخی چالش های كم آبی در شهرستان دشتستان استان بوشهر گفت :چشمه ساسان شهرستان كازرون تا زمانی كه آب داشت بخشی از آب مورد نیاز دشتستان را تامین می كرد اما اینك دیگر آبی برای رهاسازی ندارد.

مهندس حمیدرضا دهقانی یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم شهرستان های كازرون و دشتستان سال ها با هم قرابت و همزیستی و الفت داشته اند، این دو شهرستان همیارهم در مسایل و مشكلات اجتماعی بوده اند ، سالها آب از رودخانه شاپور و چشمه ساسان برای تامین آب شرب دشتستان و شهر برازجان(مركز دشتستان) تامین شده است.
مدیر عامل شركت آب منطقه ای فارس گفت:مسئولان محلی شهرستان دشتستان و استان بوشهر باید در شرایط كنونی مردم را به آرامش دعوت و از بیان سخنان تحریك آمیز كه بین مردم دو شهرستان اختلاف می اندازد خودداری كنند.
دهقانی با بیان اینكه هم اكنون آب بخشی از شهرستان كازرون با استفاده اجاره سه حلقه چاه كشاورزی تامین می شود گفت: در بخش هایی از این شهرستان آب جیره بندی و نوبت بندی شده است ، چشمه ساسان اگر آبی داشت برای تامین آب شرب كازرون از آن استفاده می شد.
وی استفاده از آب چشمه ساسان برای كشاورزی را تكذیب كرد و گفت : 900 نفر نخل در منطقه خشت و كمارج در حال نابودی است و اگر ما آبی برای رها سازی داشتیم اجازه نمی دادیم این منطقه مستعد نخلداری دچار چنین معضلاتی شود.
دهقانی اضافه كرد : در سال آبی 96-97 به دلیل عدم بارش مناسب دبی رودخانه شاپور نسبت به سال آبی قبل از آن بشدت كاهش یافته و در پایین دست ایستگاه بوشیگان و در محل برداشت آب تاسیسات شرب استان برای سهولت در برداشت آب در شرایط كم آبی فعلی مسیر جریان آب بطور كامل مسدود شده و هیچ برداشت آبی صورت نمی گیرد.
مدیر عامل شركت آب منطقه ای فارس گفت: این موضوع سبب شده كه باغ های نخل و اراضی حقابه دار حاشیه رودخانه شاپور در پایین دست محل برداشت آب در دشت كمارج و خشت به شدت با مشكل كم آبی مواجه باشند و خسارت جبران ناپذیر حتی به باغ ها و نخیلات منطقه وارد شود، بنابراین ادعای رهاسازی آب برای كشاورزی و باغداری در این منطقه اصولا پذیرفته نیست.
دهقانی گفت: متوسط دبی رودخانه شاپور در سال 95-96 حدود 2.138 متر مكعب بوده است در حالی كه در سال گذشته از ماه های خرداد و تیر این رودخانه به خشكی گراییده و متوسط دبی آن صفر بوده است.
مدیر عامل شركت آب منطقه ای استان فارس اضافه كرد:ما مردم كازرون و دشتستان را هم میهمنان خود می دانیم و معتقدیم تامین آب شرب شهروندان در اولویت هر چیز دیگری است اما واقعا چشمه ساسان و رودخانه شاپور آبی برای تامین شرب هم ندارد بنا بر این مدیران محلی شهرستان دشتستان باید در این زمینه اعتماد و راهكارهای صرفه جویی و مدیریت بحران را دنبال كنند تا از تابستان پیش رو عبور كنیم.
برپایه آنچه در برخی رسانه ها منتشر شد، محمد باقر سعادت نماینده مردم دشتستان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفته است كه مردم بوشهر در زمینه كم آبی تجمعات اعتراضی برپا كرده اند و اگر در این استان مشكل امنیتی رخ دهد، مسئولان استان فارس مقصر هستند.
وی افزود: علت حل نشدن مشكل آب مردم بوشهر برداشت غیرقانونی توسط موتور پمپ‌هایی است كه در اطراف رودخانه شاپور در شهرستان كازرون (واقع در استان فارس) نصب شده است.
رودخانه شاپور از ارتفاعات شمال شرق شهرستان كازرون جاری و در محل تنگ چوگان به چشمه ساسان متصل می شود.
این رودخانه پس از عبور از نواحی غرب كازرون و دشت خشت و اتصال با چند شاخه فرعی به رودخانه حله می ریزد و در نزدیكی روستاهای جره و میلك وارد دشت شبانكاره از توابع شهرستان دشتستان می شود.
این رودخانه در نهایت با پیوستن به رودخانه دالكی دراستان بوشهر با رود حله به خلیج فارس می رود و 2 هزار هكتار كانال انتقال آب در مسیر عبور این رودخانه احداث شده و با نهرهای سنتی و كانال های انشعاب آب در سالهای پر باران اراضی و باغ های منطقه را مشروب می سازد.
6113 /1876