مراغه - ايرنا - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي با اشاره به تهديد سلامت مردم منطقه به وسيله گرد و غبار نمكي ناشي از پس روي درياچه اروميه گفت: تمامي طرح هاي بيابان زدايي در حاشيه اين درياچه با جديت در حال اجراست.

به گزارش ايرنا، داور نامدار روز يكشنبه در بازديد از طرح هاي بيابان زدايي در محدوده شهرستان عجب شير، طرح هاي اجرايي در حاشيه درياچه اروميه را مهم ارزيابي كرد و افزود: گرد وغبار نمكي ناشي از پس روي آب درياچه اروميه سلامت ساكنين منطقه را تهديد مي كند پس موظفيم تا جايي كه مي توانيم با اجراي به موقع طرح ها با اين پديد مقابله كنيم.
وي خاطرنشان كرد: اگر اقدامات پيشگيرانه به موقع انجام نشود با خشك شدن درياچه اروميه و افزايش ريزگرد‌ها، بسياري از موجودات و گياهان زنده و منابع طبيعي در حوزه شمالغرب كشور از بين خواهد رفت.
نامدار با اشاره به طرح تثبيت بافت خاك در روستاهاي شهرستان عجب شير گفت: كاشت درختچه هاي گز و بوته هاي قره داغ و آتري پلكس در اين منطقه جواب داده است و در آينده نزديك با ايجاد بافت جنگلي ، احتمال وقوع طوفان هاي نمكي و ريز گردها به حداقل خواهد رسيد.
وي با اشاره به اينكه ريزگردها در مناطق عاري از پوشش گياهي بوجود مي ‌آيند، افزود: اين بوته ‌هاي بومي شور پسند و مقاوم به كم آبي هستند و كاشت 85 درصد اين گياهان عملياتي شده است.
وي ادامه داد: طرح كاشت اين بوته ها با هدف مقابله با گرد و غبار و جلوگيري از تشكيل كانون هاي ريزگرد در منطقه اجرا شده و در آن با ايجاد چاله هائي به عمق 60 سانتيمتر بوته هاي مقاوم به شوري خاك و نياز آبي كم كاشته مي شود.
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي ادامه داد:در عجب شير نيز جهت مقابله با ريزگرد و بيابان زدايي 180 هزار بوته قره داغ و 50 هزار بوته گز در محدوده 2 هزار هكتار از هفت روستاي حاشيه درياچه اروميه كاشته شده است.
نامدار گفت: شهرستان هاي آذرشهر، شبستر و عجب شير به علت قرار گرفتن در مسير جهت وزش باد ، بيشتر در معرض ريز گرد و غبار نمكي قرار دارند و بيشترين اعتبار براي مقابله با طوفان هاي نمكي به اين منطقه اختصاص يافته است.
وي اجراي طرح قرق مطلق و جلوگيري از چرا در دو هزار و 300 هكتار از زمين هاي حاشيه درياچه اروميه را از ديگر اقدامات ضروري براي تثبيت خاك و حفظ و تقويت پوشش گياهي در اين مناطق اعلام كرد.
نامدار با بيان اينكه اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي بخشي از منابع از دست رفته را بازسازي مي ‌كند، تصريح كرد: اجراي 30 كيلومتر بادشكن غيرزنده در اراضي اين شهرستان در سال آينده مانع پخش از ريزگرد‌ها و تقويت پوشش گياهي در سطح شهرستان مي شود.
نماينده مردم مراغه و عجب شير در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اينكه خشك شدن درياچه اروميه يك بحران ملي و فرامنطقه اي است افزود: ريزگردهاي نمكي و شوري آب چاه هاي اطراف درياچه اروميه تهديدي براي اقتصاد مردم عجب شير است.
علي جليلي با بيان اينكه درياچه اروميه به عنوان يكي از كانون ‌هاي اصلي ريزگرد منطقه است افزود: مردم شهرستان عجب شير با توجه به مجاورت با درياچه و همچنين ادامه روند فعلي مصرف آب در چند سال آينده در بحران آبي خواهند بود.
وي از اقدامات دولت براي نجات درياچه اروميه قدرداني كرد و گفت : دولت اقدامات موثري براي جلوگيري از خشك شدن اين درياچه بكار گرفته كه اميدواريم هرچه سريعتر طرح هاي پيش بيني شده اجرايي شوند.
فرماندار شهرستان عجب شير گفت: دولت تدبير و اميد با جديت و برنامه ريزي خاص براي احياي درياچه اروميه وار ميدان شده و ما نيز بايد در اين راستا همگام با دولت در احياي آن سهيم باشيم.
عادل اصغرپور گفت: شهرستان عجب شير با حدود70كيلومتر بيشترين مرز با درياچه اروميه را دارد و بيشترين خسارات را ديده است.
وي با اشاره به نقش مهم و موثر جوامع محلي در پيشبرد اين طرح، افزود: اجراي اين طرح بدون كمك و ياري جوامع محلي امكان پذير نخواهد بود.
وي گفت: دولت تدبير و اميد راهكارهاي عملي براي احياي درياچه اروميه و جلوگيري از تاثيرات بد ناشي از خشك شدن آن آغاز كرده كه مقابله با بيابان زايي با محوريت فعاليت هاي سازمان جنگل ها و مراتع از جمله اين فعاليت هاست.
فرماندار عجب شير ادامه داد: جلوگيري از حركت گرد و غبار و ايجاد پوشش گياهي در مناطق مورد نظر از جمله فعاليت هاي اجرايي اين طرح است.
تراز درياچه اروميه تا 9 تيرماه جاري با 1270.72 مترنسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 سانتي متر افزايش يافته است.
وسعت درياچه اروميه نيز در زمان حاضر 2253 كيلومتر مربع بوده و در مقايسه با پارسال 23 كيلومتر مربع افزايش يافته است.
حجم كنوني آب درياچه اروميه يك ميليارد و 950 ميليون مترمكعب است كه در مدت مشابه سال گذشته يك ميليارد و 900 مترمكعب بود.
به گزارش ايرنا، درياچه اروميه نام درياچه ‌اي در شمال غربي كشورمان است كه ميان دو استان آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي قرار گرفته ‌است.
مساحت اين درياچه در تابستان 2015 ميلادي حدود 6 هزار كيلومتر مربع بود كه در رديف بيست و پنجمين درياچه بزرگ دنيا از نظر مساحت قرار مي ‌گرفت.
درياچه اروميه، بزرگ ‌ترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه بزرگ آب شور دنيا محسوب مي شد.
آب اين درياچه بسيار شور بوده و بيشتر از رودخانه‌ هاي زرينه‌ رود، سيمينه ‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي‌ شود.
درياچه اروميه از اواسط دهه 1380 شروع به خشك شدن كرد و در مدت كمي وسعت آن به شدت كاهش يافت.
3077/7485