مسكو - ايرنا -روسيه و ژاپن رزمايش دريايي مشترك براي نجات كشتي ها و افراد گرفتار شده در دريا برگزار كردند.

به گزارش ايرنا، «نيكلاي واسكرسنسكي» سخنگوي ناوگان اقيانوس آرام روسيه سه شنبه اعلام كرد: در رزمايش دريايي مشترك به نام «ساركس»، ناوگان اقيانوس آرام روسيه و رزمناو آساگيري و ناو پشتيباني هيوتي نيز از طرف ژاپن شركت داشتند.
ازطرف روسيه در اين رزمايش يك روزه، رزمناو آدميرال تريبوتس، ناو آدميرال وينوگرادوف و نفتكش پچنگا شركت كردند.
اين رزمايش در پايان برنامه حضور ناوگروه روسي در بندر مايزورو ژاپن برگزار شد.
واحدهاي شركت كننده در رزمايش مطابق برنامه، عمليات هايي براي كمك رساني به كشتي هاي گرفتار شده در دريا، نجات افراد درحال غرق و نيز چند تاكتيك دريايي و كمك رساني و پشتيباني هوايي با بالگرد تمرين كردند.
اين رزمايش مشترك درحالي برگزار شد كه روابط روسيه و ژاپن براثر اختلاف هاي ارضي در مورد مالكيت جزاير كوريل جنوبي از ديرباز پرتنش بوده است.
روسيه حاكميت خود را بر جزاير كوريل جنوبي قابل ترديد نمي داند و به نتايج كنفرانس يالتا، بيانيه پتسدام و برخي اسناد تعيين كننده شرايط بين المللي پس از جنگ دوم جهاني به عنوان مويد آن تاكيد مي كند.
روسيه به عنوان ميراث دار شوروي در جنگ دوم جهاني 26 ميليون و 600 هزار كشته نظامي و غيرنظامي و همچنين ويراني هاي گسترده اي را تحمل كرد به گونه اي كه مسكو نيز در خطر سقوط قرار گرفت و از اين رو شرايط كنوني را ناشي از اقدام هاي كشورهاي آغاز كننده اين جنگ از جمله ژاپن مي داند.
در چند سال اخير موضوع اين جزاير چندين بار در ديدارهاي سران و وزيران خارجه دو كشور از سوي طرف هاي ژاپني مطرح شده است.
با توجه به اينكه روسيه و ژاپن هنوز پيمان صلح مربوط به پايان جنگ دوم جهاني را امضا نكرده اند، ژاپن مي خواهد با استفاده از فرصت مذاكرات، زمينه بازگشت جزاير كوريل را فراهم كند كه تاكنون بي نتيجه مانده است.
شبك**اروپام**391* 1346**1392